صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ماجرای تماس‌های تلفنی از شماره‌های عجیب و ناشناس به کجا رسید؟

۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱:۳۸
کد خبر: ۵۵۹۶۲۹
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری درباره پاسخگویی به تماس‌های تلفنی با شماره‌های خارجی ناشناس هشدار داد.

به گزارش گروه فضای مجازی ،اخیرا افراد زیادی در ایران با تماس‌های تلفنی از شماره‌های خارجی با پیش‌شماره‌هایی نظیر ⁣+۶۷۸، +۹۶۰ و ... مواجه شده‌اند. این تماس‌ها معمولا متعلق به کشور‌های ⁣وانواتو، مالدیو و ماداگاسکار و ... هستند که از طریق آن‌ها با مخاطبین در کشور‌های مختلف تماس گرفته می‌شود و هدف آن‌ها محدود به ایران نیست؛ مجموعه این روش و روش‌های مشابه که به قصد کسب درآمد غیرقانونی از مشترکین اپراتور‌های مختلف با استفاده از سرویس‌های مخابراتی صورت می‌گیرد، معمولا با عنوان «تقلب مخابراتی» شناخته می‌شود.

نگرانی مشترکین نسبت به این روش کلاهبرداری مخابراتی، ما را بر آن داشت تا جزئیات این مساله را از مجاری ذیربط جویا شویم. بر این مبنا خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگویی با پیمان قره‌داغی مدیر کل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری داشته است که مشروح آن در ادامه ارائه شده است.

پیمان قره داغی درباره کلاهبرداری مخابراتی گفت: "در حوزه مخابرات شماره‌های ویژه‌ای وجود دارند که هزینه تماس با آن‌ها بالاست، مثلا برخی از شماره‌های داخلی کشوری و استانی هستند که در صورت تماس با این شماره‌ها، علاوه بر هزینه مخابرات باید هزینه سرویس ارائه شده از سوی اپراتور مورد نظر پرداخت شود. به این معنا که این اپراتور‌ها با شرکت‌های مخابرات قرارداد می‌بندند و بر مبنای مجوز‌های لازم که از سوی برخی سازمان‌ها مانند آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد و ... دریافت می‌کنند، خدمات لازم را ارائه می‌دهند. "

قره داغی ادامه داد: "اپراتور‌های موردنظر با تبلیغ خود در صدا و سیما، مطبوعات و یا حتی شبکه‌های اجتماعی کاری می‌کنند که مردم تماس گرفته و از آ‌ن‌ها مشاوره بگیرند؛ در سطح بین‌الملل هم این روند حاکم است مثلا شرکت‌هایی که اینگونه خدمات را ارائه می‌دهند از طریق تماس با کشور‌های دیگر و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا پست الکترونیکی لینکی را به مشترکین ارسال می‌کنند تا به این شیوه مشترک را برای تماس با آن‌ها وسوسه کنند، پس از آن که مشترکین با این شماره‌ها تماس می‌گیرند این ارتباط از سوی آن‌ها رد می‌شود که این برخورد، مشترک را کنجکاو می‌کند تا بار دیگر با آن شماره ناشناس تماس برقرار کند؛ پس از ایجاد ارتباط و تماس تا حد امکان، مکالمه را طولانی می‌کنند تا از این طریق هزینه بیشتری از مشترکین دریافت کنند. شایان ذکر است که تعرفه تماس‌های خارجی برای هر دقیقه علاوه بر هزینه‌های مخابراتی، بیش از ۱۰ هزار تومان و در داخل کشور ۳ هزار تومان است البته رقم‌ها متفاوت است. "

مشترکین به شماره‌های ناشناس خارجی پاسخ ندهند

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری در خصوص اینکه آیا می‌شود اقدامی در این مورد از سوی سازمان تنظیم مقررات و یا ارگان‌های ذیربط انجام داد یا خیر، گفت: "در ابتدا توصیه می‌شود افراد شماره‌های مربوط به بستگان خود را که در خارج از کشور هستند، به صورت مشخص در فهرست مخاطبان خود ذخیره کنند تا در صورت مشاهده شماره‌ای ناشناس بتوانند به راحتی آن را رد کرده و در صورت مواجهه با این شماره‌ها، با آن‌ها هیچ تماسی برقرار نکنند. "

وی با اشاره به این نکته که بخش بین الملل زیر نظر شرکت زیرساخت است، بیان کرد: "بخش بین‌الملل از سوی شرکت زیر ساخت به طور دائم در حال نظارت است، اما به دلیل حجم بالای شماره‌ها، کنترل و محدود کردن همه آن‌ها کار بسیار دشواری خواهد بود، تنوع این تماس‌ها حتی از مرز چند میلیارد هم می‌گذرد و شناسایی این قبیل شماره‌ها سخت است و حتی در صورت شناسایی آنها، احتمال تغییر آن از سوی تماس گیرنده بسیار است و آن‌ها به راحتی می‌توانند این روند را با شماره دیگری ادامه دهند؛ از این رو امکان شناسایی این شماره‌ها در دیتا و یا حتی شبکه‌های اجتماعی که از دسترس ما خارج است، وجود ندارد، مثلا وقتی در شبکه‌های اجتماعی لینکی برای مشترکین ارسال می‌شود دیگر تحت نظارت ما نبوده و پیگیری این شماره‌ها برای ما ممکن نیست. بهترین راهکار مدیریت از سوی خود مشترکین است تا به این شیوه از پرداخت هزینه‌های سرسام آور پیشگیری کنند.

پیمان قره داغی ادامه داد: "ناگفته نماند که ما یک مصوبه کمیسیون با شرکت زیرساخت و مخابرات داریم که با همکاری آن‌ها هر دو ساعت یک بار دیتای مکالمات بین المللی بروزرسانی می‌شود، اما در عرض همین دو ساعت هم گاهی بالغ بر ۱۰ هزار مکالمه انجام می‌شود که رقم قابل توجهی است، هدف از این کار مدیریت هزینه‌های تحمیل شده بر مشترکین است، اما باز هم هیچ راهکاری نمی‌تواند بهتر از کنترل از سوی خود مشترکین باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *