لزوم عملیاتی کردن نظام یکپارچه مالیاتی برای قطع یارانه اقشار ثروتمند/ مرحله دوم چه کسانی حذف میشوند
اگر بتوانیم نظام یکپارچه مالیاتی را عملیاتی کنیم، هم میتوانیم حقوق مردم را احقاق کنیم و هم اینکه یارانه اقشار ثروتمند را قطع کنیم که لازمه چنین کاری هم تنها تمکین به اجرای قانون توسط دولت است.
همزمان با حذف یارانه این ۶۰۰ هزار نفر دهک بالای درآمد یارانه برخی از سرپرستان خانوار به علت مشکل سامانه وزارت تعاون و بروز نبودن حساب این افراد قطع شد که شبه حذف صحیح یارانه را بیشتر کرد.
چند روز بعد از حذف یارانه دهکهای پردرآمد اخباری مبنی بر اینکه افرادی که یارانه آنها به علت بروز نبودن حساب قطع شده میتوانند با بروز کردن حساب سرپرست خانوار برای وصل مجدد یارانه خود اقدام کنند، اما از این میان افرادی که یارانه آنها با توجه به بررسی درآمد این خانوار طی ۴ ماهه نخست سال جاری و گردش حساب این افراد طی یکسال اخیر دهک پردرآمد شناخته شدند پیامک از سوی سازمان هدفمندی دریافت کردند که این افراد میتوانند با در دست داشتن مدارک شناسایی خود به مراکز مراجعه کرده و با پر کردن فرم مخصوص ارزیابی حساب اقدام به بررسی روند حذف یارانه خود نمایند.
پس از ۴۸ ساعت این افراد با در دست داشتم کد پیگیری که در روز ثبت در دفاتر پیشخوان برای آنها از سوی سازمان هدفمندی ارسال شده میتوانند به سامانه هدفمندی یارانهها مراجعه و لیست گردش حساب خود را مشاهده کنند و در صورت اعتراض میتوانند آن را در قسمت اعتراضات سایت هدفمندی یارانهها حذف کنند.
چندی پیش حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه در گفتگو با ، گفته بود که مر حله دوم حذف یارانه دهکهای پردرآمد در صد و چهارمین مرحله یعنی در زمان واریز یارانه مهر ماه نیز تداوم خواهد داشت و در این مرحله نیز تعداد از خانوارهای دهکهای پردرآمد شناسایی، از لیست حذف و پیامک قطع یارانه دریافت میکنند این روند تا سه مرحله و حذف کامل دهکهای پردرآمد از لیست دریافت یارانه ادامه مییابد.
حال با توجه به تداوم حذف یارانه دهکهای پردرآمد اعتراضات بسیاری از سوی مسئولین به این موضوع وارد شده، ولی دولت در برنامه خود تلاش میکند تا لیست دریافت یارانه را بروز رسانی و هکهای بالا را از لیست حذف کنند.
در این راستا مهدی تقوی کارشناس اقتصادی در گفتگو با با تاکید بر ضرورت حذف یارانه اقشار پردرآمد و مالیاتستانی از این افراد گفت: روش اصلی شناسایی اقشار پردرآمد استفاده از دادههای سازمان امور مالیاتی است و طبق قانون باید همه اطلاعات مالی و ثروت افراد در اختیار سازمان امور مالیاتی باشد؛ از این طریق دولت هم میتواند اقشار گوناگون را شناسایی کند و هم از اقشار پردرآمد مالیات بگیرد.
وی در ادامه افزود: با حذف تعداد معدودتری از افراد، خطای عملکرد دولت در حذف یارانهها نیز کاهش پیدا میکند. همچنین با کاهش خطا در اجرا، مدیریت اعتراضها و نارضایتیها سادهتر شده و در نتیجه سیاست حذف یارانه اقشار پردرآمدد هم پایدارتر خواهد بود.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: میتوان دولت را ترغیب کرد که با استفاده از بانکهای اطلاعاتی از امکانهای قانونی خود در جهت حذف یارانه و مالیاتستانی از ثروتمندان به نحو احسن استفاده کند.
تقوی با اشاره به اینکه دولت با استفاده از روشهایی همچون برآورد میزان حسابهای بانکی یا مجموع درآمد افراد، کار قطع یارانهها را پیش میبرد، اظهار کرد: اگر بتوانیم نظام یکپارچه مالیاتی را عملیاتی کنیم، هم میتوانیم حقوق مردم را احقاق کنیم و هم اینکه یارانه اقشار ثروتمند را قطع کنیم که لازمه چنین کاری هم تنها تمکین به اجرای قانون توسط دولت است.
وی با بیان اینکه هرچه میزان دریافتکنندگان یارانهها کمتر شود، مبالغ بیشتری به افراد نیازمند خواهد رسید، ادامه داد: یکی از بهترین سیاستها در این زمینه همان هدفمند کردن یارانهها است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *