صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مجلس در استیضاح وزرا خوب عمل نکرد/ بی‌ثباتی قیمت‌ها نتیجه ناکارآمدی مدیران اجرایی است نه تحریم‌ها/ انتقاد برخی نمایندگان از دولت، جنبه انتخاباتی دارد/ ۳ پرونده مفتوح مجلسی

۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸:۳۷
کد خبر: ۵۵۸۸۳۸
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس می‌گوید دولت اصلاً به فکر معیشت مردم نیست و این موضوع از حجم سفره مردم مشخص بوده و فاصله طبقاتی دارا و ندار بیشتر شده است. باید نسبت به عملکرد مجلس دهم متأسف شد؛ در بسیاری از امور می‌توانستیم بهتر عمل کنیم تا یک عده در تنگنای اقتصادی قرار نگیرند.

گروه سیاسی - سعید ابراهیمی؛ یکی به چپ می‌زند و باز هم یکی به ... می‌گوید صندلی‌ها یکی شده است، افرادی که در فراکسیون مستقلین ولایی هستند در اصل در فراکسیون امید نشسته‌اند. شعار نمی‌دهد اما می‌داند انتقاد امیدی‌ها از دولت برای امید به چیست! می‌گوید برخی با چشمک موضوعات را سرهم می‌آورند و برخی رونالدینیووار پاس می‌دهند. در یک کلمه می‌گوید ظریف حرف‌های ناگفته زیاد دارد و حاج قاسم سلیمانی اُسوه مقاومت است.

این‌ها نواری از اظهارات نماینده مردم «رودسر» و «املش»، عضو کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی است. او ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ به عنوان وزیر پیشنهادی «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» از سوی دولت وقت به مجلس نهم پیشنهاد شد و ۱۵ اردیبهشت همان سال با کسب ۲۰۰ رأی موافق از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در مجلس، به عنوان وزیر راهی کابینه شد.

متن گفت‌وگوی حدود ۹۰ دقیقه‌ای خبرنگار تحریریه سیاسی با اسدالله عباسی به قرار زیر است:

میزان: روز‌های پایانی مجلس دهم را پشت سر می‌گذاریم به نظر شما چه تصویری از مجلس دهم در ذهن جامعه حک خواهد شد؟
عباسی: از حضورم در و تشکیل این نشست - البته مقداری تاخیر داشت - خوشحالم و از شما متشکرم. می‌دانید که ما نمایندگان شهرستان‌ها برخلاف نمایندگان تهران و کلان شهر‌ها قسمت بیشتری از وقتمان را صرف حوزه انتخابیه می‌کنیم و یکی از دلایلی که پیگیر استانی شدن انتخابات بودیم همین بود تا مقداری از کار‌هایی که مربوط به شورا‌های محلی و روستا‌ها و دهیاری هاست از دوش ما برداشته شود.

میزان: شما موافق استانی شدن انتخابات بودید؟
عباسی: بله. بنده به این خاطر با این بحث موافق بودم که از این طریق نمایندگان به فعالیت‌های نمایندگی خود بیشتر می‌پردازند تا موضوعات اجرایی و عمرانی.

میزان: ایراد کار کجاست؟
عباسی: بالاخره کم کاری و ضعف بین مسئولان وجود دارد. برخی مسئولان در پیگیری امور مردم با هم منسجم نیستند لذا ما ناچاریم خودمان در صحنه حضور پیدا کنیم تا مقداری فعالیت‌های اجرایی سرعت بگیرد، به همین خاطر ۴ روز در هفته را تقریبا در حوزه انتخابیه سر می‌کنیم.

میزان: برگردیم به سوال اول؛ مجلس دهم چه کرد؟
عباسی: مجلس دهم مانند سایر مجالس بود - بنده تجربه مجالس هفتم و هشتم را دارم - شروع این مجلس با شرایط اقتصادی و اجتماعی خاصی مصادف شد که این مسائل مقداری این مجلس را تحت الشعاع قرار داد.

میزان: چرا؟
عباسی: ببینید مستحضرید که وقتی بودجه سالیانه تصویب می‌شود انتظاراتی در جامعه شکل می‌گیرد اما نهایتا در میدان عمل مشاهده می‌شد که تنها ۳۰ الی ۴۰ درصد بودجه اختصاص پیدا می‌کند و فعالیت‌ها نیمه تمام و ناقص باقی می‌ماند تا اینکه ما به این امور ورود پیدا می‌کردیم و به مردم می‌گفتیم که ما پیگیر این پروژه‌ها هستیم و زمانی که به مردم می‌گفتیم به دلیل کمبود‌های بودجه، پروژه‌ها نیمه تمام مانده است، نارضایتی مردم بالا می‌رفت، یعنی ناکارآمدی و ضعف در اجرا به نوعی به پای نمایندگان نوشته می‌شد.

نقش امید
میزان: نمایندگان در ناکارآمدی دولت چقدر نقش داشتند؟
عباسی: نمایندگان هم در برخی امور در ناکارآمدی دولت نقش دارند؛ ببینید فراکسیون طرفدار دولت و یا همان فراکسیون امید و بخشی از اعضای فراکسیون مستقلین گاهی اوقات خیلی دولتی عمل می‌کردند و به واسطه اینکه می‌خواهند با دولت همراهی کنند – البته همه مجلس در امور منافع ملی با دولت همراهی می‌کرد – نماینده دولت می‌شدند که این باعث می‌شد برخی از مدیران ارشد اجرایی کشور از این مسئله سوءاستفاده کرده و آن طور که باید و شاید کارهایشان را خوب انجام ندهند. یا اینکه تیم اجرایی خود را به جای انتخاب مدیران اجرایی از مدیران سیاسی پُر می‌کردند.

مجلس تقسیم بر دو
میزان: تیم مدیران اقتصادی دولت هم به همین منوال انتخاب می‌شدند؟
عباسی: تیم اقتصادی دولت توان مدیریت اقتصادی را نداشتند که این مسئله در موضوع نوسانات ارز، مهارنرخ تورم، مسئله بیکاری و اشتغال مشهود بود. همه این موارد باعث شد که مجلس دهم تحت شعاع عملکرد این مسئولین قرار گیرد و مردم مجلس دهم را همین طور ببینند، یعنی یک میانگینی از عملکرد دولت و مجلس بگیرند و تقسیم بر دو کنند. این امر باعث شد که این نگاه راجع به مجلس باشد، اما واقعیت چیز دیگری بود.

خطای دید؛ خطای چشمک!
میزان: واقعیت چه بود؟
عباسی: واقعیت این بود که این مجلس سعی کرد آنچه که به عنوان طرح‌ها و لوایح مطرح بود را به درستی بررسی کند.

میزان: مصداق شما چیست؟ این ادعا از سوی نمایندگان هر دوره مجلس مطرح می‌شود؟
عباسی: مستحضرید که در مجلس نهم در زمینه برجام یک خطا انجام شد. در این مجلس روی موضوع برجام دقت نشد و تنها با چشمک و ایما و اشاره قضیه سر هم آمد، حتی این مسئله باعث شد که ما از فرآیند رشد و توسعه عقب بمانیم.

توطئه مهلک !
میزان: خب مجلس دهم برای رشد و توسعه ما چه کار کرد؟
عباسی: مجلس دهم در رابطه با موضوعاتی اعم از «اف ای تی اف» و «سی اف تی» عاقلانه‌تر برخورد کرد و شتاب زده عمل نکرد. البته این مسئله در شروع کار مقداری احساسی پیش می‌رفت، اما بعد این مسئله در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت تا مجلس دقت بیشتری در بررسی این موضوع از خود نشان دهد؛ یعنی به نوعی دقت را فدای سرعت نکرد که نهایتا شاهد این بودیم که این مسئله به سرانجامی نرسید، چون این موضوع یک توطئه از ناحیه دشمن بود و دشمن می‌کوشید ضربات مهلک تری را به اقتصاد کشور وارد کند.

میزان: پس مجلس دهم از مجلس نهم بدین خاطر بهتر بود
عباسی: بنده مجلس دهم را در میانگین عملکردی از مجلس نهم بهتر می‌دانم، اما چون در کشور ما تشکل‌های سیاسی و احزاب شکل نگرفته است این ماموریت به فراکسیون‌ها مجلس سپرده شد؛ البته باید گفت احزاب خیلی دوام و قوام لازم را ندارند لذا این مسئله باعث شد تا مجلس هم به نوعی دستخوش برخی تصمیمات ضعیف شود.

میزان: مثلا کدام تصمیمات؟
عباسی: رأی اعتماد به وزرا و بررسی استیضاح وزرا. مجلس در این زمینه‌ها خوب عمل نکرد.

رونالدینیو وار!
میزان: بگذارید مقداری سوالم را صریح تر مطرح کنم. به نظر این ناکارآمدی، مربوط به بخشی از مجلس دهم است و نه همه آن. خیلی‌ها معتقدند این مجلس فاقد افراد کارآمدی است. مثلا مجلس نهم درباره یک استیضاح ثابت قدم بود اما در این مجلس یک وزیر را سه بار استیضاح کردند اما هر بار عدم استیضاحش رای نیاورد.
عباسی: بنده هم معتقدم که این مجلس در موضوع استیضاح وزرا خوب عمل نکرد؛ علت آن هم رفتار متفاوت فراکسیون‌های سیاسی است که خیلی شفاف و روشن عمل نکردند. بسیاری از افرادی که عضو فراکسیون مستقلین هستند در اصل در فراکسیون امید نشسته‌اند! و در اکثر مواقع حامی دولت بودند. اتفاقا ما شاهد این هستیم که خیلی از اعضای فراکسیون مستقلین با لیست امید به مجلس آمدند، منتهی این افراد دوپهلو عمل کردند و این باعث ایجاد یک بالانس برای فراکسیون امید می‌شد؛ یعنی وقتی دولت اراده می‌کرد تا وزیری از مجلس رأی بگیرد از دو فراکسیون استفاده می‌کرد و بدین نحوه فراکسیون ولایی در اقلیت قرار می‌گرفت لذا این یکی از دلایل ضعف در عملکرد مجلس دهم بود.

میزان: به نظر می‌رسد در سال آخر مجلس، مقداری جهت‌ها و سوگیری‌ها تغییر کرده است؟ با این مسئله موافقید؟
عباسی: بله. در سه سال اول مجلس دهم این افراد بیشتر تمایل به دولت و طرفداری از دولت داشته‌اند. ببینید مجلس دهم همزمان با شرایط خوب دولت یازدهم روی کار آمد یعنی از نظر مهار تورم و شرایط اقتصادی. اما این مشکل در مجلس نهم نبود. با این وجود برخی از ناکارآمدی های دولت دوازدهم پای مجلس نوشته می‌شود.


جهش قیمت‌ها
میزان: مثلا موضوع گرانی‌ها را به پای مجلس می‌نویسند؟
عباسی: بله. در حال حاضر قیمت‌ها هیچ ثباتی نداشته و هر روز قیمت‌ها با روز دیگر متفاوت است. حتی در موضوع کالا‌های اساسی که باید گفت تحت کنترل دولت قرار دارد هیچ ثباتی ملاحظه نمی‌شود. امسال تولیدات کشاورزی ناپایدار بوده است و تولید کنندگان کشاورزی امسال آسیب‌های جبران‌ناپذیری دیده‌اند البته باید دانست که بی ثباتی قیمت‌ها ربطی به تحریم ندارد و نتیجه ناکارآمدی مدیران اجرایی و عدم پاسخگویی آنها به مجلس است.

میزان: چرا مجلس نمی‌تواند جلوی برخی نامدیریتی‌ها را بگیرد؟
عباسی: این مسئله به لابی‌های طیف‌های سیاسی نزدیک به دولت مربوط می‌شود در حال حاضر به این نگاه نکنید که طیف‌های نزدیک به دولت مقداری به فعالیت دولت می‌پردازند و انتقاد می‌کنند؛ این به دلیل نزدیکی به انتخابات است، وگرنه برخی امور همچون سه سال گذشته پیش می‌رفت.

میزان: پس این تغییر مواضع تاکتیکی است والا انتقادی واقعی به دولت ندارند؟
عباسی: بله. اینگونه حرکات جنبه انتخاباتی دارد.

شعارهای باورنکردنی!
میزان: پس اینکه فراکسیون امید پرچمدار انتقاد از دولت شده به این دلیل است که قصد دارند کارنامه روحانی پای آن‌ها نوشته نشود؟
عباسی: بله و این پاک کردن صورت مسئله است. بنده معتقدم اگر یک بار دیگر هم انتخابات مجلس برگزار شود، همین فراکسیون امید مجددا مانند سال اول اقدام و پرقدرتمندتر از قبل از دولت حمایت خواهد کرد لذا اعضای این فراکسیون می‌کوشند نزدیک به انتخابات برخی از شعار‌ها هم‌ راستای با مردم را زمزمه کنند که البته به آن‌ها نمی‌آید و این شعار‌ها را باور ندارند! اما فراکسیون ولایی در حال حاضر همان شعاری که از ابتدای مجلس داشت را دارد و همان نقدی را که از ابتدای این مجلس عنوان کرده را پی گرفته است و امروز هم حتی شدت آن بیشتر شده است و محکم روی حرف خود ایستاده است. این فراکسیون همواره معتقد است دولت قادر نیست اقتصاد کشور را ترمیم و یا ساماندهی کند.

میزان: مصادیق شما درباره ناکارآمدی دولت در زمینه امور اقتصادی چیست؟
عباسی: این مسئله به راحتی درباره امور مربوط به یارانه‌ها مشاهده شد. ما دیدیم که این دولت اصلا به فکر معیشت مردم نیست و این موضوع از حجم سفره مردم مشخص بوده و فاصله طبقاتی دارا و ندار بیشتر شده است. باید نسبت به عملکرد مجلس دهم متأسف شد؛ در بسیاری از امور می‌توانستیم بهتر عمل کنیم و بهتر ظاهر شویم تا یک عده در تنگنای اقتصادی شدید قرار نگیرند.

میزان: البته بهتر بود تا منتقدین این مجلس بیش از اینکه مجلس و ۲۲۸ نماینده آن را مورد خطاب و نقد قرار دهند فراکسیون‌های سیاسی را مورد نقد قرار می‌دادند. اینکه شما می‌گویید مجلس دهم از مجلس نهم بهتر بوده دقیقا عنوان می‌کنید که کلیت مجلس دهم خوب بوده است و این یعنی فراکسیون امید هم خوب عمل کرده، در حالی که عملکرد این فراکسیون مورد نقد مردم است. این فراکسیون جز ضعیف‌ترین فراکسیون‌های مجلس قلمداد می‌شود و بیشتر به حواشی پرداخته تا متن. نظر شما چیست؟
عباسی: بله. نقش بارز برخی از فراکسیون‌های سیاسی از جمله فراکسیون امید در تصمیمات مجلس دلیل بر ضعف این مجلس شد.

میزان: البته شما تاکید داشتید که این مجلس در زمینه بررسی FATF و CFT نمره قبولی گرفت در صورتی که این طور نبود. این مجلس این موضوعات را تصویب کرد.
عباسی: مجلس کلیات این لوایح را تائید کرد، اما نمایندگان در زمان ورود به مصادیق و جزئیات این لوایح، با شورای نگهبان همراهی کرد حتی در مقطعی قرار بر این بود که این لوایح برود و عملیاتی شود که مجلس بر روی آن مکث کرد.

میزان: ولی مجلس به نظر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره CFT اصرار کرد!
عباسی: خیر. مجلس چند بند از این موضوع را نپذیرفت و کلا این مسئله مسکوت ماند. یعنی مجلس متوجه این شد که در این قسمت نباید احساسی حرکت کند و حتی بنده در آن زمان گفتم که اتحاد بین دو فراکسیون باعث شد که این اتفاق بیافتد چرا که دولت اصرار داشت که این کار انجام شود و دو فراکسیونی که نزدیک دولت بودند در این زمینه اجماع داشتند و در این زمینه همراهی کردند، اما در انتها وقتی که قرار بود این مسئله نهایی شود، هیئت رئیسه مجلس و شخص آقای لاریجانی با نظر شورای نگهبان همراهی کرد و این مسئله مسکوت ماند.

میزان: مسکوت ماندن این لوایح هم به دلیل تحولات بین‌المللی بود؟
عباسی: بله.

حذف نفت از بودجه
میزان: اخیراً پیرو اصلاح ساختار اقتصادی و در پی آن اصلاح ساختار بودجه مواردی مطرح شده است. به نظر شما بودجه سال ۹۹ یا بودجه سال ۱۴۰۰ چه ساختاری خواهد داشت و به چه میزان حلال مشکلات معیشتی مردم خواهد شد؟
عباسی: مستحضرید که جراحی اقتصادی کشور از جمله وظایف دولت است و مجلس در صورت ارائه لایحه دولت به مجلس می‌تواند نقطه نظرات خود را مطرح کند؛ در حال حاضر فرمتی که درباره بودجه سال ۹۹ آماده شده فاقد اتکا به نفت است.

میزان: یعنی از درآمدهای نفتی در بودجه استفاده نخواهد شد؟
عباسی: بله. منابع بودجه سال ۹۹ دیگر از منابع نفتی نیست به ویژه برای بودجه مسائل جاری کشور. این بودجه دیگر وابسته به نفت نخواهد بود که اگر روزی نفت به فروش نرسد مشکل ایجاد شود.

میزان: پس منابع نفتی صرف چه مسائلی خواهد شد؟
عباسی: این منابع صرف مسائل عمرانی و زیر ساخت ها می شود.

میزان: اقدام خوبی است امیدواریم عملیاتی شود.
عباسی: بله. بودجه سال ۹۹ بدین نحو خواهد بود؛ بودجه دیگر به نفت وابسته نخواهد شد البته اگر نفت فروش رفت و تحریم‌ها برداشته شد، این منابع در بودجه تملک دارایی و زیرساخت‌ها هزینه خواهد شد بنابراین هیچ نگرانی در بحث حقوق بگیران و افزایش حقوق‌ها نخواهیم داشت. درآمدهای بودجه از محل منابع مالیاتی، درآمد شرکت‌های دولتی و واگذاری شرکت‌های دولتی تامین خواهد شد.

میزان: دولت بر این تصمیم مصمم است؟
عباسی: بله. در حال حاضر علت اصرار بر اینکه می‌کوشیم تا لایحه مالیات بر ارزش افزوده را بررسی و به اتمام برسانیم به دلیل این است که این قوانین می‌تواند در تحقق بودجه سال ۹۹ کمک رسان باشد. بنابراین اگر برای سال آینده به عنوان مثال گفته شود ۲۰۰ هزار میلیارد بودجه مالیاتی است باید این مسئله اعمال شود. در قالب این موضوع دیگر ما معافیت‌های مالیاتی غیر ضرور را نخواهیم داشت.

میزان: در بخش هدفمندی یارانه‌ها قرار است چه تغییراتی صورت گیرد؟
عباسی: ببینید دولت از سال ۹۲ تاکنون هیچ اقدامی مرتبط با موضوع هدفمندی یارانه‌ها انجام نداده و تنها اقدام به پرداخت یارانه نقدی کرده است. مستحضرید که هدفمندی یارانه‌ها فقط پرداخت یارانه نقدی نیست، یارانه نقدی درحقیقت باز تولید درآمد‌های حاصل از صرفه جویی حامل‌های انرژی است و ما در حال حاضر دیگر در حامل‌های انرژی، صرفه جویی مشاهده نمی‌کنیم.

میزان: چرا؟
عباسی: قبلا مصرف بنزین در روز ۶۰ میلیون لیتر بود که در حال حاضر این رقم به ۸۰ لیتر در روز رسیده است بنابر این افزایش استفاده از بنزین نشان می‌دهد که مسیر ما در صرفه جویی نیست و ما در هیچ کدام از حامل‌های انرژی اعم از آب، برق، گازوئیل و بنزین صرفه جویی نداریم. همچنین درحال حاضر بین دهک پایین و بالای جامعه فاصله زیادی وجود دارد در حال حاضر یارانه‌ای که برای حامل‌های انرژی پرداخت می‌شود تقریبا ۲۳ بر یک است یعنی طبقه و دهک پایین جامعه یک درصد مصرف دارد ولی طبقه بالا ۲۳ درصد و این یعنی ناعدالتی و تبعیض.

میزان: اگر بنا باشد تمامی خدمات آزاد حساب شود ۴۵ هزار تومان ۸ سال گذشته می‌تواند کفاف زندگی کنونی مردم را بدهد؟
عباسی: ۴۵ هزار تومان در سال ۸۹ می‌توانست هزینه نان و آب و برق یک خانواده را تامین کند اما امروز با این ۴۵ هزار تومان فردی اگر یک قرص نان بخورد، ماهانه ۴۵ هزار تومان خواهد شد بنابراین ما در مجلس از دولت می‌خواهیم برای یک بار هم که شده در بحث جراحی اقتصادی از یک جایی کار را شروع کنند و زمان را از دست ندهند.

میزان: اگر بناست یارانه ثروتمندان حذف شود که باید حذف شود آیا این مسئله مدنظر هست که یارانه اقشار پایین بیشتر شود؟
عباسی: بله. این مسئله باید بازتوزیع شود یعنی این منابع باید افزایش پیدا کند.

میزان: اخیراً موضوع شفافیت آرای نمایندگان در مجلس مطرح شده و مخالفین و موافقین بر روی آن مباحث زیادی را مطرح می‌کنند آیا این مسئله به سرانجامی می‌رسد؟
عباسی: شفافیت آرای نمایندگان از زمانی مطرح شد که موضوع CFT و FATF در مجلس مطرح بود. یعنی مشخص شود چه کسانی آمدند و رای دادند و چه کسانی رأی ندادند. برخی از ما نمایندگان نظر خود را اظهار و اعلام کردیم که ما مخالف این دو لایحه هستیم. بنابراین این طرح می‌کوشد مشخص کند رأی نمایندگان در مجلس به لوایح چیست یا اینکه در موضوع برجام کدام یک از نمایندگان به برجام رأی دادند تا آن‌ها پاسخگوی مردم باشند. مردم باید بدانند امروز آن‌هایی که در مجلس نهم بودند و آمدند و شتاب زده و احساسی رأی دادند چه کسانی هستند؟ این در حالی است که آن‌هایی که ابتدا مخالف شفافیت آرای نمایندگان بودند امروز می‌آیند اعلام می‌کنند ما با این مسئله موافقیم و حتی پرچم دار این مسئله هم می‌شوند.

میزان: چرا این مسئله را پرچم داری می‌کنند؟
عباسی: به این دلیل که این افراد می‌خواهند آرای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری ، شورای عالی امنیت ملی و شورای نگهبان هم شفاف باشد. خب این واضح است که مثلاً آرای شورای عالی امنیت ملی قابل انتشار نیست. این آقایان اگر راست می‌گویند شفافیت آرا از خود مجلس شروع کنند.

میزان: اصل موضوع شفافیت آرای نمایندگان از کجا شکل گرفت؟
عباسی: این طرح ابتدا از سوی فراکسیون ولایی کلید خورد آنهم به این دلیل که در موضوع استیضاح‌ها، آرای نمایندگان روشن شود.


پرونده ۳ نماینده مفتوح است
میزان: اخیراً اسامی دو نماینده در پرونده‌ خودرویی و یک نماینده درباره سرقت پول از منزل مطرح شد. این پرونده‌ها و پرونده نماینده سراوان در چه مرحله‌ای هستند؟
عباسی: در حال بررسی این موضوعات هستیم. پروندهها مفتوح و مجلس مشغول بررسی آنهاست.

میزان: نزدیک به انتخابات مجلس یازدهم هستیم. شما نامزد خواهید شد؟
عباسی: مردم اصرار دارند که من در انتخابات باشم و من مردم را تنها نخواهم گذاشت، اما اینکه آیا بخواهم به طور قطعی اعلام نامزدی کنم این مسئله در زمان خود اعلام خواهد شد. هنوز درباره نامزدی در مجلس اعلام موضع نکرده‌ام، اما تا ۷ خرداد سال ۹۹ که نماینده مجلس هستم یک لحظه از خدمت مردم غفلت نخواهم کرد.

میزان: رقابت سخت شده است؟
عباسی: نمایندگی مجلس در شرایط فعلی سخت‌تر از گذشته است،آن هم به دلیل اینکه مطالبات مردم بیشتر شده و انتظارات و مطالبات انباشته زیادی وجود دارد، اما مردم علی رغم همه فشار‌ها آن باور‌ها و اعتقادات را زیر پا نخواهند گذاشت.

میزان: به نظر شما چه کسانی باید خود را برای حضور در انتخابات آماده کنند؟
عباسی: به اعتقاد بنده نباید مجلس را خیلی سبک شمرد. مجلس ما با مجالس دنیا که به صورت احزاب سیاسی اداره می‌شود، نیست. در مجلس ما می‌بایست افرادی انتخاب شوند که اولا آزمایش شده و دیگر اینکه کارنامه کاری خوبی داشته باشند، یعنی این افراد، افراد خام نباشند.

میزان: فعالیت در مجلس آینده سخت‌تر است؟
عباسی: هم مجلس و هم دولت آینده فعالیت‌ها سخت‌تری را در پیش دارند چرا که ما می‌بایست خلا مسائل اقتصادی و فرهنگی که وجود داشته را برطرف کنیم؛ علی الخصوص اینکه مجلس آینده پایه گذار دولت آینده خواهد بود بنابراین بنده معتقدم مجلس آینده باید یک مجلس شبیه به مجلس هفتم باشد و دولتی هم به مانند دولت نهم شکل بگیرد که بتواند در طراز مجلس نظام جمهوری اسلامی ایران حرکت کند.

میزان: مایلم نظر شما را به عنوان سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، درباره عملکرد قوه قضائیه به ویژه در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی بدانم.
عباسی: برنامه‌هایی که آیت‌الله رئیسی در این زمان کم در قوه قضائیه مورد پیگیری قرار داده‌اند «بارقه‌ امید» در پی داشته است که عدالت‌گستری و تظلم‌خواهی وجود دارد و مفسدان حساب کار خود را کردند. در این بحث مشغول همکاری با قوه قضائیه هستیم. همچنین در بحث و موضوع شفافیت اموال و دارایی‌ها، اعلام آمادگی کردیم که ما هم قصد داریم اموال خود را اعلام کنیم.

میزان: برخی به دنبال این هستند که برخورد قوه قضائیه با فساد را جناحی و حزبی قلمداد کنند.
عباسی:ما اصلا برخورد قوه قضائیه را اینجوری نمی‌بینیم و برخوردی که در حال حاضر انجام می‌شود کاملا یک برخورد انقلابی و برگرفته از روحیه انقلابی است.

میزان: در پایان، چند واژه مطرح می‌کنم. اولین نکته‌ای که به ذهن‌تان رسید بفرمایید.
گیلان: سرزمین مهربانی و مهمان‌نوازی و مقاومت و فداکاری.
ایران: وطن عزیزم و سربلند و سرافراز و مقاوم در برابر دشمن.
مجلس دهم: برایم سخت گذشت.
علی لاریجانی: رئیس مجلس.
حاج قاسم سلیمانی: اُسوه و الگوی عرفان، مقاومت، مجاهد و فداکاری.
محمد جواد ظریف: زیرک در عرصه دیپلماسی ولی با حرف‌های ناگفته زیاد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *