سطح زندگی خادم مردم نمیتواند از سطح متوسط جامعه بالاتر باشد/ اشرافیت نوعی بیماری روانشناختی است/ اشرافیگری زائیده مصرفگرایی است که از آن به عنوان فقر مدرن یاد میشود
با بیانیه گام دوم انقلاب زمینههای بروز و ظهور خلاقیت و نوآوری نسل جوان فراهم شده و آنها میتوانند پرچم مطالبه رهبری را به دست گرفته و در عرصههای تصمیم سازی و تصمیم گیری قرار بگیرند که یکی از بسترهای آن انتخابات است. جوانان کنار ننشینند، باید خودشان وارد میدان شوند.
سردار پرویز سروری با بیان اینکه اشرافی گری بحث خوبی است و موضوع امروز جامعه ما نیز هست گفت: انسان به ما هو انسان از بدو وجود با موضوعی به نام برتری جویی و برتری طلبی مواجه بوده و باعث شده نیازهای وی به دو بخش نیازهای واقعی و کاذب تقسیم شود.
وی افزود: اشرافیت در بخش دوم قرار میگیرد، یعنی جایی که به اموال، حقوق و امکانات دیگران دست اندازی میکنیم تا منفعتی را برای خودمان ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه برتری جویی و زیاده خواهی جزو مختصات اصلی اشرافی گری است اظهار کرد: اشرافی گری بزرگترین درد تاریخ بشریت بوده است. اینکه امثال فرعونها انسانها را برده خود می کنند تا بهتر زندگی کنند از همین برتری جویی نشات میگیرد. تا امروز که شاهد فاصلههای طبقاتی وحشتناکی هستیم و عدهای امکانات و حقوق دیگران را سرقت میکنند.
سروری ادامه داد: باید بحث را به سمت فضای کنونی جامعه ببریم. وقتی حضرت امام(ره) بحث کاخ نشینی را مطرح میکند میفرماید آنچه مضر است کوی کاخ نشینی است و ظرف و مظروف با هم ارتباط دارند. کاخ نشینی خوی کاخ نشینی را با خود میآورد و میتواند منجر به فاصلههای طبقاتی و تضییع حقوق جامعه شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا همه باید یکجور زندگی کنند و تکلیف کسی که زحمت کشیده و با تلاش به جایی رسیده است چه میشود؟ آیا میتوان گفت کسی که بیشتر تلاش میکند و دستاورد بیشتری دارد اشرافی شده است؟ گفت: عین بی عدالتی است که بخواهیم همه را یکسان ببینیم. این نظام، نظام کمونیستی و سوسیالیستی که نیست. هر کس باید به اندازه زحماتش بهرهمند شود، اما بحث اشرافیگری جدای از این بحث و ورود به نیازهای کاذب است.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشرافی گری تمایل به فتح قله نیازهای کاذب دارد و به همین دلیل مرتب تکثیر شده و توسعه مییابد گفت: اگر افراد در جامعهای متناسب با زحمات خود برداشت کنند، یک جامعه واقعی است. اما اگر از خط خارج شود معنایش آن است که عدهای در حال تضییع حقوق و نادیده گرفتن بخشی از جامعه هستند و با تکبر و تکاثر طلبی خود به جای همدلی، کینه و عداوت را در جامعه نهادینه و زمینههای بروز نارضایتی را فراهم میکنند.
وی افزود: این امر در فرایند برخورداری مردم اخلال ایحاد میکند و زمینههای نابرابری را رقم میزند.
وی در پاسخ به اینکه آیا از نگاه حضرت امام(ره) و رهبری میان مردم و مسئولین در امر اشرافی گری تفاوت وجود دارد؟ اظهار کرد: حجم وسیعی از تذکرات امام(ره) و رهبری در این حیطه به مسئولین است. مردم فرهنگ را از مدیران و مسئولین میگیرند. هم در اسلام و هم در نگاه امام(ره) و رهبری، منع از اشرافی گری در مسئولین بیشتر مورد توجه است.
سروری افزود: شفافیت و نظارت حلقه مفقوده نظام ماست. آنهایی که باید این قوانین را وضع و نظارت کنند خودشان در حلقه اشرافی گری گیر کرده اند. وقتی مسئولی دوتابعیتی بودن را برای خودش حق میداند نباید توقع داشته باشید که بتواند در مواجهه با دشمن مقابله کرده و در دام اشرافی گری قرار نگیرد. تنها تامین آن فرزندی که در کشور متخاصم ما حضور دارد نیازمند کسب درآمدهای بسیاری است. این موارد باعث میشود تا چنین مسئولانی در یک دور خطرناک و تهدیدآمیزی قرار بگیرند و منجر به آن شود که وزیر ما با اطمینان خاطر اعلام کند که هزار میلیارد تومان دارایی دارد.
وی در واکنش به اینکه اصلا نباید اجازه دهیم یک مدیر هزار میلیاردی، وزیر بشود گفت: بله، وزرا و مدیران و روسای جمهور باید بین اشرافی گری و خدمت به مردم یکی را انتخاب کنند. سطح زندگی خادم مردم نمیتواند از سطح متوسط جامعه بالاتر باشد. این موکدات دینی ماست و در کلام امام(ره) و رهبری به خوبی مشهود و متصور است.
عضو سابق شورای شهر تهران به بیان برخی فرمایشات امام مبنی بر اینکه یک موی کوخ نشینان را با همه کاخ نشینان عوض نمیکنم پرداخت و گفت: امام قصد پیشگیری و منع قرار گرفتن فضای مدیریتی کشور در مرکب اشرافی گری را داشت. زیرا وقتی یک ضدارزش به ارزش تبدیل میشود مقابله با آن در فرهنگ عمومی بسیار مشکل میشود.
سروری ادامه داد: رهبری نیز اخیرا فرمودند که اشرافی گری بلای بزرگ کشور ماست و باعث شده شاهد روندگزارشهای اعتمادزدایی باشیم که برای نظام جمهوری اسلامی بد است. خوب نیست که فردی پورشه سوار در اصفهان یک جوان را بکشد و بگوید «کشتم که کشتم، دیه اش را میدهم» و نشان میدهد که جان انسانها برای چنین افرادی اهمیتی ندارد.
وی با اشاره به حقوقهای نجومی که مردم را مکدر کرد گفت: معتقدم فرهنگ سازی در این زمینه آسان است، اما وقتی مسئولین پیش قراول یک پدیده زشت و پلشت قرار میگیرند مانند لوکومتیوی که قطار اشرافیت را میکشد عمل میکنند. در این صورت. طبقات پایین دائما ضعیفتر و گرفتار خشم و عداوت میشوند. راه حل این است که برای شبکه مدیران و مسئولان چاره اندیشی کنیم.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره باز شدن پای اشرافی گری به حوزه فضای مجازی اظهار کرد: ما باید با مفسد و فساد مبارزه کنیم
البتهه سهم مبارزه با فساد بیشتر از سهم مبارزه با مفسد است. هرچند نمیتوان از مبارزه با مفسد غافل شد، چون جامعه دارد مفسد را میبیند و وقتی با مفسد برخورد شود احساس آرامش میکند.
وی ادامه داد: از یک طرف میگوییم شفافیت، از طرف دیگر معتقدیم نباید اعتماد عمومی نسبت به مسؤلین از بین برود. چگونه باید عمل کرد؟ این امر از یک سو به خود مسئولین و از سوی دیگر به نحوه برخورد سیستم با فساد و مفسد برمی گردد.
سروری با بیان اینکه اگر نسبت ناروایی را در فضای مجازی به فردی بدهیم، دایره اش بسیار وسیعتر از گناهان کبیره ای، چون غیبت و تهمت میشود، چون افراد بیشماری آن را مشاهده میکنند گفت: اگر چنین تخلفی اثبات نشود، برگرداندن چنین نسبت ناروایی خیلی مشکل میشود. بنده خودم صاحب رسانه بودم و میدانم که مرز بین این دو بسیار حساس است.
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یک نگرانی ما این است که گاهی اوقات فضای مجازی توسط دکان دارانی اداره میشود که خودشان غالبا افراد فاسدی هستند اظهار کرد: اینها در فضایی رادیکال تهمتهای ناروا و غیر مستند را به افراد میزنند. کار رسانه خطیر است؛ باید شفاف سازی کند، اما در قالب اصول و چارچوب اخلاقی جدی.
سروری با بیان اینکه یکی از مخاطرات موجود در کشور ما این است که مبارزه با فساد جناحی و سیاسی شده است و واقعا خطر بزرگی است گفت: حداقل در این مورد اتفاق نظر داشته باشیم و با هرکه فاسد است برخورد شود و نگوییم، چون فرد فاسدی در جناح ماست لاپوشانی کنیم و، چون در جناح مقابل است، بزرگ نمایی کنیم.
وی افزود: مفسدین امروز خودشان را پشت جناحهای سیاسی مخفی کرده اند و تلاش میکنند با بزرگ نمایی مسائل سیاسی به نفع منافع خود حرکت و برای خود حاشیه امن ایجاد کنند.
سروری تاکید کرد: باید وفاق ملی ایجاد شود که اگر واقعا ضد فساد هستیم با هرکه فاسد است حتی در جناح خودمان، برخورد کنیم.
عضو سابق شورای شهر تهران به برخی قوانین و بسترهای موجود درکشور که امکان اشرافی گری را فراهم میکند اشاره کرد و گفت: مثلا وقتی اجازه تغییر کاربری اراضی کشاورزی داده می شود یک ثروت عظیمی را ایجاد می کنید که تولید اشرافیت میکند. فرارهای مالیاتی نیز وجود دارد و افرادی قانون دان قانون شکن در اختیار اشرافی گری قرار میگیرند.
وی خطاب به جوانان گفت: با بیانیه گام دوم انقلاب زمینههای بروز و ظهور خلاقیت و نوآوری نسل جوان فراهم شده و آنها میتوانند پرچم مطالبه رهبری را به دست گرفته و در عرصههای تصمیم سازی و تصمیم گیری قرار بگیرند که یکی از بسترهای آن انتخابات است. جوانان کنار ننشینند، باید خودشان وارد میدان شوند، هزینه بدهند و خودشان را به جامعه اثبات کنند. قرار نیست چیزی تقدیمشان شود بلکه خودشان باید وارد شوند.
ساعدی: با مخلوط کردن آمارهای راست و دروغ دنبال چهره سازی نباشیم
کیوان ساعدی، فعال فضای مجازی با بیان اینکه وقتی فرهنگ جامعه به سمت مصرف گرایی میرود، شاهد رواج اشرافی گری و تجمل گرایی میشویم عنوان کرد: در دوران ما از دهه هفتاد و بعد از اتمام جنگ تحمیلی شاهد آن بودیم که علیرغم تذکرهای داده شده برخی مسئولین از اینکه زندگی شان در معرض دید جامعه است و به جامعه الگو میدهد غفلت میکردند.
وی افزود: باید دو بخش را از هم تفکیک کنیم. زمانی اشرافی گری به اثر درآمد نامشروع رخ میدهد و یک زمانی هم بر اساس یک نگاه از بالا به پایین و متفاوت با سطح عموم جامعه است. البته یک نکته دیگر آن است که امروز به خوی اشرافی گری نمیپردازیم و مسئله را محدود به اشخاص کرده و آن را شخصی میکنیم.
ساعدی درباره چگونگی مبارزه با اشرافی گری در فضای مجازی گفت: از چند نوع عدم شفافیت رنج میبریم که موجب رواج شایعه، عوام فریبی و کارهای پوپولیستی میشود و به یکسری موضوعات دست چندم مصداقی میپردازیم، عوام فریبی میشود و یکسری تسویه حسابهای شخصی و سیاسی صورت میگیرد که از آفت هاست.
وی ادامه داد: از جمله مطالبه گریهایی که باید داشته باشیم نخست تصویب قوانین خوب و دیگری تلاش برای اجرای خوب و قوی قوانین موجود است. اگر من نوعی فعال رسانهای موضوعی را به قوه قضائیه اطلاع دادم و پیگیری نشد طبیعتا گام بعدی را برمیدارم. ضمن اینکه باید حواسمان باشد که صلاحیت قضاوت کردن نداریم.
این فعال فضای مجازی با تاکید بر اینکه ملزم به رعایت انصاف در همه موارد هستیم اظهار کرد: ملزم به پیگیری مطالبات با روش صحیح و بدور از اغراض سیاسی هستیم. اشرافی گری زاییده مصرف گرایی است که از آن به عنوان فقر مدرن یاد می شود.
وی تصریح کرد که باید حواسمان به این باشد که در این وضعیت اقتصادی کشور، قرار است چه افقی را ترسیم کنیم و پیگیریها و مطالبات ما معقول باشد. در فضای مجازی خودمان باید به همدیگر تذکر بدهیم، نباید دنبال مصداقی کردن مسائل باشیم بلکه ریشه آن را باید بررسی کنیم. آیا اگر قانون گذاریها و عملکردها به گونه دیگری بود باز هم شاهد چنین مسائلی بودیم؟ حواسمان باید که به عنوان الگویی برای کشورهای اسلامی دیگر مطرح هستیم.
وی افزود در رسانه ملزم هستیم با مخلوط کردن آمارهای راست و دروغ دنبال چهره سازی نباشیم. ملزم هستیم اخلاق را رعایت کنیم. ضمن نگاه سلبی باید نگاه ایجابی داشته باشیم.
حجت الاسلام تقوی: اشرافیت یک نوع بیماری روانشناختی محسوب میشود
همچنین حجت الاسلام سید رضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت کشاورزی در آیتم «با نسل دیروزی ها» درباره اشرافی گری گفت: اشرافیت یک نوع نگرش به زندگی و مظاهر دنیایی است. اشرافیت مولفههایی دارد.
وی افزود: روحیه برتر بینی، خودخواهی، فخر فروشی و اسراف از جمله این مولفهها هستند. اشرافیت یک نوع بیماری روانشناختی محسوب میشود که علاوه بر آسیبهای فردی اسیبهای سخت اجتماعی به دنبال دارد.
تقوی با بیان اینکه خوی اشرافیت فقط در زندگی افراد متمول تجلی پیدا نمیکند بلکه در زندگی طبقه متوسط و حتی فقرا هم میتواند نمود پیدا کند گفت: به اصطلاح فردی که هشتش گروی نه اش است و پول اجاره خانه ندارد، وام میگیرد و قرض میکند تا در هتل گرانقیمتی محفل عروسی به پا کند.
نماینده ولی فقیه در وزارت کشاورزی با بیان اینکه البته زمینه اشرافی گری در طبقه متمول فراهمتر است اظهار کرد: اشرافیت یعنی زیاده روی اسراف، خودبرتر بینی و فخر فروشی. اشرافی گری شاخصهایی دارد؛ معمولا کسانی که به این خوی شیطانی آراسته شده اند نسبت به مستضعفان بی اعتنا هستند. آنها منفعت طلبی شخصی دارند و فقط خودشان را میبینند. تن آسایی و عافیت طلبی و روحیه منفعلانه دارند و نسبت به ارزشهای دینی بی اعتنا بوده و کاهش پایبندی به ارزشهای دینی در زندگیشان مشخص است.
تقوی با بیان اینکه اشرافی گری مسری است و، چون زرق و برق دارد زود افراد را جلب میکند و جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد عنوان کرد: خروج از عزت و قناعت، دنیاگرایی، اسراف، طغیان و سرکشی، زمینه سازی برای گسترش فساد، عدم آرامش، کاهش معنویت، خروج از حوزه ولایت الهی در زندگی این افراد دیده میشود.
وی افزود: از جمله آسیبهای اجتماعی نیز میتوان به بدبختی، انحطاط و انقراض جامعه، فقر و تهیدستی، ایجاد فاصله طبقاتی، وابستگی اقتصادی، از بین رفتن سرمایههای بزرگ و منابع طبیعی، جابجایی ارزشها و ضد ارزش ها، در هم شکستن خطوط قرمز و از بین رفتن حدود و ثغور جامعه اشاره کرد.
نماینده ولی فقیه در وزارت کشاورزی به آسیبهایی که اشرافی گری به نظام وارد میکند نیز اشاره کرد و گفت: اشرافی گری به نظام لطمه وارد میکند. بویژه اگر مسئولان به دنبال زندگی اشرافی بروند در روایت داریم که «الناس علی دین ملوکهم» مردم به مدیران سطح بالای جامعه شان نگاه میکنند. اخلاق و رفتار مدیران و خواص اثرگذار است و یک قهرمان و الگو باید مراقب جامعه اش نیز باشد و طوری زندگی نکند که با آرمانهای جانعهدر تضاد باشد.
تقوی خطاب به نسل جوان گفت: نسل امروز کاملا آماده و تحصیکرده است. اگر بتوانیم تحربیات را منتقل کنیم و مدیریت شوند به مراتب رشد کمی و کیفی شان بیشتر خواهد بود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *