فم تریپ چیست؟
فم تریپ «Familiarization Trip» که به اختصار FAM Trip خوانده میشود گونهای از سفر است که در آن فعالان حوزه گردشگری خودشان به مقصد سفر میکنند و تجربه دست اولی کسب شده از مقصد را با مخاطبان و حتی مشتریانشان به اشتراک میگذارند.
Feel Iranهم یک فم تریپ ایرانی است که هدی رستمی یکی از فعالان عرصه گردشگری به راه انداخت و با دعوت از ۱۲ شخص اثرگذار و هنرمند فضای مجازی که به اینفلوئنسر مشهور هستند، از کشورهای مختلف از جمله ترکیه، روسیه، ایتالیا، اوکراین، هند و چین در برنامهای کوتاه مدت، تور ایران گردی راه انداخت و سعی کرد، محیطی فراهم کند تا آنها به عنوان سفیرانی از طرف طرفداران شان ابعاد گوناگون و متفاوتی از ایران را حس کنند و درباره آن بنویسند.
همه چیز عادی و مطابق روال به نظر میرسید، اما واکنشهای سیاسی به ویژه از سوی مخالفان جمهوری اسلامی چنان به این حرکت تند بود که انتظارش نمیرفت. به واقع آنها از چه چیز این پروژه گردشگری نگران شده اند که این گونه واکنش نشان میدهند؟
جدای از حرکت یکی از مهمانان این سفر که شامل نحوه حضور او روی بام یک اثر مهم تاریخی و رعایت نکردن موارد حفاظت از این بنا بود و حاشیه ساز شد، مورد دیگری از این دست از جمله حرکت شعاری یا سیاسی در طول سفر مشاهده نشد، اما گویا نفس حضور بی واسطه آنها در ایران و دیدن واقعیت بدون فیلترهای رسانهای غرب کافی بود تا این رسانهها را از ایجاد یک کانال جدید ارائه محتوا درباره ایران به جز خودشان نگران کند.
یکی از این افراد مجری هتاک و بد دهان شبکه من و تو بود که در پست اینستاگرامیاش، این پروژه را پروژهای «کثیف» خوانده و از نشان دادن ایران به عنوان کشوری «عالی» گلایه کرده است. او با حمله به تیم «فم تریپ» و «بی غیرت» خواندن آنها، این افراد را «خائنین به مردم»! توصیف کرده که واقعیتها را به خاطر پول فروخته اند!
جدای از تاثیر سیاسی و اطلاع رسانی فم تریپ که خوشایند این محافل نیست، این نوع سفر میتواند آثار اقتصادی شایانی هم در صنعت گردشگری داشته باشد که البته در زمانه تحریم آن هم خوشایند این محافل نخواهد بود.
به عنوان مثال، ﺑﺴﯿﺎری از ﮐﺸﻮرﻫﺎ و ﺷﻬﺮﻫﺎی ﻣﻬﻢ دﻧﯿﺎ ﭼﯿﺰی ﺷﺒﯿﻪ ﻓﻢ ﺗﺮﯾﭗ ﯾﺎ دﻗﯿﻘﺎ ﻫﻤﺎن را اﺟﺮا ﮐﺮدﻧﺪ و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺧﺎرق اﻟﻌﺎده اش را ﻫﻢ دﯾﺪﻧﺪ. ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﻫﺎی روی آب ﻣﻌﺮوف ﺟﺰاﯾﺮ ﺑﺎﻟﻰ رﺷﺪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی را ﭼﻨﺪ ﺑﺮاﺑﺮ ﮐﺮد و دﻋﻮت از ﭼﻨﺪ اﯾﻨﻔﻠﻮﺋﻨﺴﺮ در ﭘﺮواز ﺑﺎﻟﻮنﻫﺎی ﮐﺎﭘﺎدوﮐﯿﺎی ﺗﺮﮐﯿﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ در ﻋﺮض ﯾﮏ ﺳﺎل، ۵۰ درﺻﺪ ﮔﺮدﺷﮕﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﻪ اﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﺳﻔﺮ ﮐﻨﻨﺪ.