صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نسل جدید به دنبال به دست آوردن شهرت حتی با وجه منفی!/ مشکل اساسی‌ اظهارنظر «شُهرت‌طلبان» در موضوعات مهم

۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳:۵۱
کد خبر: ۵۵۷۶۰۴
به گفته یک جامعه شناس ارتباطات، نسل جدید نیاز دیده شدن دارند و روش رفع نیاز برایشان اهمیتی ندارد. آنها حتی به دنبال کسب شهرت منفی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، انجام عمل های زیبایی غیرمتعارف، انجام آرایش های عجیب، استفاده از  پوشش های نامتعارف و انجام کارهای غیر اخلاقی تنها بخشی از فعالیت هایی افرادی است که به دنبال کسب شهرت در شبکه‌های اجتماعی هستند.

این مسئله که چرا افراد به دنبال کسب شهرت هستند آن هم به هر قیمت و با هر روشی مسئله ایست که امروزه مورد بحث بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان است. اما اینکه چرا مردم فعالیت‌های این به اصطلاح شاخ‌های مجازی را دنبال می کنند و آن ها را در رسیدن به هدفشان یاری می کنند مهم تر از مسئله اول است. به دنبال پاسخ سوال هایم به سراغ علی الستی جامعه شناس ارتباطات و استاد دانشگاه رفتم.

الستی به خبرنگار گروه اجتماعی گفت: دو گرایش دیدن و دیده شدن در انسان ها وجود دارد، این گرایش ها به نسبت های مختلف در شخصیت ها بروز پیدا می کند.

وی ادامه داد: چهار گروه انسان درباره این نوع تقسیم بندی وجود دارد. گروه اول میل به دیدن و دیده شدن ندارند، این افراد "منزوی" و گوشه گیر هستند. گروه دوم میل به دیدن دارند اما دیده شدن خیر، این افراد شخصیت "تماشاگر" دارند.

این استاد دانشگاه افزود: گروه سوم افرادی هستند که میل به دیدن و دیده شدن دارند که به عنوان افراد "اجتماعی"شناخته می شوند. گروه آخر افرادی را شامل می شود که میل به دیده شدن دارند اما میل به دیدن ندارند.

 الستی با اشاره به "سلبریتی ها" گفت: تمام سلبریتی ها در گروه آخر قرار می گیرند. به این معنا که می خواهند مورد توجه همه قرار گیرند و این مسئله برایشان ارزش است اما خود آنها برای دیگران اهمیتی قائل نیستند و نمی خواهند کسی را ببینند.

جامعه شناس ارتباطات افزود: در جامعه ما دیده شدن به یک ارزش تبدیل شده است. افراد دوست دارند دیده شوند و راه رسیدن به آن برایشان فرقی ندارد. آنها می خواهند که مشهور شوند اما برای چه موضوعی اهمیتی برایشان ندارد.

وی ادامه داد: در نسل های گذشته نیز نیاز به شهرت وجود داشت اما شهرت به عناوین مثبت مد نظر همگان بود. اما در نسل های جدید به دست آوردن شهرت با وجه منفی نیز قابل ارزش است.

الستی گفت: شهرت برای انجام کارهای عجیب و غیرمتعارف، نحوه پوشش یا مدل مو خاص جزء روش هایی است که نسل جدید برای مشهور شدن از آن استفاده می کنند که باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

جامعه شناس ارتباطات افزود: اما مشکل اساسی‌تر زمانی رخ می دهد که این افراد مرجعیت اجتماعی کسب کرده و در سایر حوزه های مهم سیاسی- اقتصادی و .. دخالت می کنند. همچنین با اظهار نظر درباره اموری که صلاحیتش را ندارند، باعث ترویج موضع گیری های بی پایه و اساس و تفکرات اشتباه می شوند.

استاد دانشگاه ادامه داد: در چندین دهه اخیر "نمادگرایی" یکی از اشتباهاتی است که ما مرتکب شده ایم. برای استقرار یک ارزش درست، باید آن را در جامعه نهادینه کرد. اما از آنجایی که نهادینه کردن سخت است، ما تنها به شعار دادن و نمادگرایی بسنده کرده ایم.

الستی گفت: در سخنرانی ها، کتاب های درسی و رسانه در حال شعاردادن هستیم اما محتوای پیام ها به این سرعت رشد نمی کند. بنابراین ارزش های بی محتوا جامعه را فرا می گیرد و ارزش های بنیادی به حاشیه رفته اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *