صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سه عاملی که کودکان را تهدید می‌کند/ مدارس فقط دنبال قبولی دانشگاه هستند نه رشد استعداد‌ها

۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰:۲۳
کد خبر: ۵۵۶۵۲۸
به گفته الستی کودکان در این دوره از نظر جسمانی، روحی و فرهنگی تهدید می شوند و تاکنون راه حلی برای این مشکلات پیدا نشده است.

علی الستی جامعه شناس ارتباطات و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه گفت: کودکان در سه سطح سلامت جسمانی، روحی و فرهنگی مورد تهدید قرار گرفته و آسیب پذیر هستند.


وی درباره سلامت جسمانی افزود: برنامه‌ای برای حفظ و تقویت سلامت جسمانی نسل آینده وجود ندارد. کودکان فرصت کمتری برای وقت گذراندن با خانواده در طبیعت یا در کنار اقوام دارند بنابراین به سمت بازی‌های کامپیوتری کشش بیشتری پیدا کرده اند که این مسئله باعث کم تحرکی و کم نشاط کودکان شده است.


الستی گفت: وضعصیت نامطلوب اقتصادی، باعث تغذیه نامناسب و تقلب‌هایی که در مواد اولیه‌ای که در دارو‌های شیمایی استفاده می‌شود؛ سلامت کودکان را به خطر می‌اندازد.


این جامعه شناس ارتباطات با اشاره به اهمیت سلامت روحی کودکان افزود: از نظر روحی و روانی، جامعه ما در یک حالت گذار قرار دارد به این معنا که امتیازات یک جامعه سنتی را از دست داده ایم و هنوز امتیازات یک جامعه مدرن را کسب نکرده ایم. همچنین عوارض مدرن شدن مانند آلودگی هوا را داریم.


الستی در ارتباط با سلامت فرهنگی و اجتماعی گفت: الگوی مناسبی برای رشد استعداد‌ها و خلاقیت‌های کودکان وجود ندارد. انگیزه کار گروهی، همکاری و افزایش این قبلیل مهارت‌ها در بین کودکان ما وجود ندارد.


وی با اشاره به اینکه مدارس مهم‌ترین مراکز تعلیم و تربیت هستند، ادامه داد: در مدارس ما تنها فعالیت‌های فردی انجام می‌شود و موفقیت‌های فردی مد نظر است؛ بنابراین قدرت نه گفتن، خلاقیت، فرهنگ عذرخواهی و سایر مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان در مدارس رشد نمی‌کند.


این استاد دانشگاه افزود: آموزش و پرورش دو وظیفه اصلی یعنی آموزش در زمینه هدایت تحصیلی و پرورش در جهت شکوفایی استعداد‌ها را دارد که متسافانه در هر دو زمینه عملکرد مناسبی ندارد.


دکتر الستی درباره هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: سیستم نمره دهی باید مشخص کند که هر دانش آموز در چه زمینه‌ای استعداد دارد، اما این مسئله در مدارس ما اتفاق نمی‌افتد و تنها به نمره ۲۰ یا ۱۰ بسنده می‌شود.


وی با اشاره به پرورش مهارت‌های کودکان ادامه داد: فرهنگ انتقادکردن و انتقاد پذیری جزء مهارت‌هایی که دانش آموزان باید در مدارس باید بگیرند.


این جامعه شناس ارتباطات اظهار کرد: کودکان باید فرهنگ کار گروهی را یاد بگیرند، اما هنگامی که بچه‌ها در حیاط مدرسه به دور هم جمع می‌شوند، از سمت مدیران مدرسه متفرق می‌شوند و عملا کار گروهی و اجتماعات در مدارس جایی ندارد و این نیاز سرکوب می‌شود.


الستی گفت: دانش آموزان در مدارس ما تنها مطیع بودن را یاد می‌گیرند و در آینده ممکن است حتی به مصرف مواد مخدر نیز نتوانند "نه" بگویند.


وی افزود: در بهترین مدارس کشور نیز تقویت و توسعه حس کنجکاوی و خلاقیت ارزشی ندارد و صرفا قبولی در دانشگاه‌ها ملاک موفقیت است و کسب تجربه‌های جدید و اختراع و اکتشاف در مدارس اتفاق نمی‌افتد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *