صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

برخورد قانونی با شرکت‌های خودرویی در صورت احراز تخلف

۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹:۰۱
کد خبر: ۵۵۶۰۷۷
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
معاون سازمان حمایت گفت: چنانچه شرکت های عرضه کننده خودرو در اعمال قیمت های فروش برخلاف مصوبات مربوطه عمل کنند این سازمان پس از دریافت مستندات و شکواییه مرتبط نسبت به رسیدگی و در صورت احراز تخلف انعکاس مراتب به مراجع تعزیری اقدام می کند.

به گزارش گروه اقتصاد به نقل از شاتا، وحید منایی با بیان اینکه برنامه فروش فوری محصولات شرکت‌های ایران خودرو و سایپا بر اساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار و ابلاغیه معاونت امور صنایع وزارت صمت انجام شده است، اظهار کرد: بر این اساس شرکت‌های ایران خودرو و سایپا از اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۷ برای فروش فوری ۲۰ درصد از تولیدات روزانه خود به منظور تنظیم قیمت بازار خودرو اقدام کرده اند.

 ادامه داد: در این ارتباط چنانچه شرکت‌های عرضه کننده خودرو در اعمال قیمت‌های فروش برخلاف مصوبات مربوطه عمل کنند این سازمان پس ازدریافت مستندات و شکواییه مرتبط نسبت به رسیدگی ودرصورت احراز تخلف انعکاس مراتب به مراجع تعزیری اقدام می‌کند.

معاون نظارت بر کالا‌های سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: در ارتباط با دو خودروی ساینا و سراتو موضوع از شرکت عرضه کننده پیگیری و با توجه به ادعای شرکت مبنی بر تعیین قیمت و فروش بر مبنای بهای تمام شده تولید، ضمن اخذ اسناد و مدارک مرتبط مراتب در حال رسیدگی می‌باشد که در صورت هرگونه مغایرت باضوابط، اقدام قانونی لازم انجام می‌پذیرد.

منایی تصریح کرد: البته در این ارتباط باید توجه داشت که مقایسه قیمت فروش فعلی شرکت با قیمت رایج وکشف شده در بازار که ناشی ازفضای عرضه وتقاضا می‌باشدازمنظر اقتصادی منطقی نبوده و قابل استناد نیست، زیرا قیمت یک محصول خاص در سطح بازار به جز عوامل اصلی تعیین کننده سطح تعادل قیمتی که ناشی از برآورد تأثیرات مرتبط با سطح تقاضا و عرضه می‌باشد به کشش قیمتی محصول، سلیقه مصرف کنندگان و جایگاه محصول از منظر خریداران نیز وابسته است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های عرضه کننده داخلی بواسطه عوامل متعدد (تغییرات نرخ ارز، هزینه انتقال ارزوبطورکلی افزایش بهای تمام شده محصول) افزایش یافته وبنابراین قیمت فعلی محصولات بالاتر ازقیمت فروش محصولات درزمان انعقاد قرارداد‌های قبلی با مشتریان می‌باشد و این درحالیست که این قبیل واحد‌ها بایستی نسبت به تحویل تعهدات ناشی ازقرارداد‌های قبلی بانرخ مندرج درمفاد قرارداد عمل نموده وبنابراین واضح است درصورت عرضه این دسته ازمحصولات به بازار توسط افراد دریافت کننده باقیمت قبلی موجبات اختلاف قیمت آن با قیمت روز شرکت پدید آمده وبه عبارتی قیمت رایج دربازار ازقیمت کارخانه پایین‌تر قرارمی گیرد.

معاون نظارت بر کالا‌های سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ارتباط با خودروی پیکاپ دوکابین فوتون تولیدی شرکت ایران خودرو دیزل نیز متذکر شد: نظر به اینکه مطابق ضوابط مربوطه این خودرو در گروه خودرو‌های تجاری قرارداشته بنابراین قیمت خودرو‌های مذکور بارعایت ضوابط عمومی قیمت گذاری توسط هیئت مدیره شرکت‌ها تعیین می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *