صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سایه سنگین بنزین بر سوخت پاک/قیمت گذاری نامناسب عامل عدم استقبال از گاز

۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷:۲۶
کد خبر: ۵۵۵۶۹۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، اقتصاد ایران
نزدیک بودن قیمت گاز به بنزین باعث کاهش استقبال مردم از سوخت گاز شده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با افزایش مشکلات زیست محیطی در جهان، بسیاری از کشور‌های پیشرفته به دنبال جایگزین کردن انرژی‌های پاک به جای سوخت‌های مایع و فسیلی هستند، در همین راستا اقدام به تولید خودرو‌های دوگانه سوز با سوخت بنزین-گاز و گاز-برق کردند.
 
استفاده از گاز به عنوان سوختی پاک، بعد از دور اول تحریم‌ها در سال ۹۲ بر سر زبان‌ها افتاد، امری که در کنار قیمت مناسب آلودگی‌های زیست محیطی را نیز کاهش داد.
 
با توجه به ظرفیت عظیم منابع گازی در کشور، استفاده از گاز ضمن کاهش مصرف بنزین دست دولت را برای افزایش صادرات بنزین به کشور‌های همسایه باز کند.
 
برای تامین سوخت کشور نیازمند سبد متنوعی از انرژی هستیم
 
جواد نوفرستی کارشناس حوزه اقتصاد انرژی در گفتگو با ؛ با اشاره به استفاده از کارت سوخت در کشور اظهار کرد: استفاده از کارت سوخت در سال ۸۶ تجربه موفقی در زمینه مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت داشته و کمک شایانی به افزایش مصرف گاز کرده است.
 
این کارشناس تصریح کرد: با سهمیه بندی بنزین در سال ۹۲ میزان مصرف گاز به ۲۰ میلیون متر مکعب رسید و با توجه به تحریم بنزین در دوره قبلی تحریم ها، اگر این میزان گاز وارد چرخه نمی‌شد برای تامین سوخت مورد نیاز با مشکلات فراوانی مواجه می‌شدیم.
 
وی افزود: گاز به عنوان سوخت پاک نسبت به سایر حامل‌های انرژی مانند بنزین وگازوئیل در شرایط مناسب تری قرار دارد و طی سال‌های گذشته برای جایگزینی سوخت نیروگاه‌های و صنایع اقداماتی خوبی شکل گرفته است.
 
نوفرستی تصریح کرد: از اواخر دهه ۸۰ با سیاست گذاری اشتباه و نزدیک کردن قیمت گاز به بنزین میزان مصرف سی ان جی طی ۸ ساله گذشته بر روی ۲۰ میلیون مترمکعب ثابت مانده است.
 
این کارشناس اقتصاد انرژی بیان کرد:نزدیک شدن قیمت سی ان جی به بنزین حکایت از خارج شدن توسعه سوخت گاز از برنامه‌های وزارت نفت دارد.
 
به گفته وی؛ در اوایل دولت یازدهم از افزایش ۵۰ درصدی سهم سی ان جی در سوخت رسانی کشور صحبت به میان آمد، اما در عمل اراده جدی دیده نشد.
 
این کارشناس با اشاره به کارت سوخت جایگاه داران بیان کرد: تا زمانی که کارت سوخت جایگاه داران فعال باشد؛ نمی‌توان به اجرای کامل کارت سوخت امیدوار بود.
 
وی افزود: با جمع آوری کارت سوخت جایگاه داران و اجرای طرحی کامل کارت سوخت، می توان از قاچاق روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین جلوگیری کرد که این مهم به افزایش درامدهای‌های دولت منجر شود.
 
نوفرستی تاکید کرد: در صورت اجرای کامل طرح کارت سوخت، با همین تعداد جایگاه فعال سی ان جی توانایی ارائه ۴۰ میلیون مترمکعب سوخت گاز را داریم.
 
این کارشناس انرژی بیان کرد: برای تامین سوخت کشور نیازمند سبد متنوعی از انرژی هستیم، در این میان باید سهم سوخت پاک را افزایش دهیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *