ابلاغ اولویتهای سلامت در رسانه ملی
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیماا؛ دکتر محمد مهدی قاسمی رئیس شورای سیاست گذاری سلامت با اعلام اولویتهای برنامه سازی در حوزه سلامت هدف اصلی سیاستهای این شورا را تبیین سبک زندگی سالم مبتنی بر الگوی زندگی اسلامی ـ ایرانی دانست و گفت: توانمندسازی مردم در مراقبت از سلامت خود، خانواده و جامعه مهمترین استراتژی رسانه است.
وی ادامه داد: در بحث آموزش فردی کاهش مصرف نمک، شکر و روغن از یک سو و تشویق به افزایش حرکات بدنی و تحرک فیزیکی از سوی دیگر در دستور کار برنامه سازان قرار دارد. مدیریت استرس و خشم و افزایش گفتگو و روابط بین فردی موضوع دیگری است که در بهداشت فردی باید به آن توجه شود.
رئیس شورای سیاست گذاری سلامت با اشاره به وظیفه رسانه در زمینه ترویج خانواده سالم تاکید کرد: خانواده به عنوان مهمترین رکن هر جامعه پایدار نیازمند آگاهی دهی و آموزشهای ساختاری است به همین دلیل برنامه سازان موظفند در زمینه ترویج ازدواج به هنگام، آسان، آگاهانه و پایدار تلاشی مضاعف داشته باشند. تاکید بر فرزندآوری به هنگام و سالم از دیگر موکدات به عوامل تولید در شبکههای مختلف به شمار میرود.
وی خودمراقبتی را از مهمترین اهداف سلامت در رسانه ملی توصیف کرد و گفت: رانندگی ایمن، پرهیز از مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر و روان گردان موضوعی دیگری است که باید در برنامه سازیها به آن اشاره شود.
دکتر قاسمی همچنین توجه به محیط زیست را بخشی جدانشدنی از زندگی فردی و اجتماعی دانست و گفت: آموزش حفاظت از محیط زیست و مدیریت پسماندها و استفاده بهینه از منایع طبیعی نیز در بالا بردن سطح بهداشت جامعه تاثیری به سزادارد. برنامه سازان بخصوص در حوزه مستندسازی میتوانند، گامهای بلندی در این زمینه بردارند.
وی تشویق مردم به کسب اطلاعات سلامت و آشنایی با راهنماهای خود مراقبتی را از دیگر موضوعاتی خواند که برنامه سازان باید به آن توجه نمایند و ادامه داد: تشویق مردم به انجام مشاورههای بهداشتی و روان شناختی، مراجعه منظم به پزشک خانواده و مشارکت در برنامههای داوطلبانه برای ارتقای سلامت از دیگر توصیههای شورا به برنامه سازان است.
رئیس شواری سیاست گذاری سلامت رسانه ملی آشنا سازی مردم با مهارتهای زندگی را از وظایف اصلی صدا و سیمای جمهوری اسلامی دانست و افزود: آشنا کردن افراد با منشور حقوق و بیمار با تاکید بر حفظ حرمت رابطه پزشک و بیمار و آشنا کردن مردم و مسئولان به نیاز سالمندان از دیگر مواردی است که باید در برنامههای رسانه بر آن تاکید شود.