صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مهم‌ترین هدف نویسندگان کتب ارزشی دیده شدن آثار است/ناشران بر اساس شهرت نویسنده، چاپ کتاب‌ها را قبول می‌کنند

۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰:۴۸
کد خبر: ۵۵۵۶۶۲
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
نویسنده کتاب «صد سردار صد سرباز» گفت: برای عموم نویسندگان گمنام اما توانمند در حوزه­ دفاع مقدس، این دردی آشناست که ناشر برای کتابی حاضر به سرمایه‌گذاری می شود که پیش از پرداختن به سوژه، خود نویسنده با شهرت پیشین خود، بخشی از مسیر شناساندن کتاب به مخاطب را طی کرده ­باشد.

فاطمه قنبری نویسنده کتاب «صد سردار صد سرباز» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درباره حس وظیفه‌شناسی نویسندگان برای تولید آثار ارزشی گفت: هدف بسیاری از نویسندگان حوزه کتاب­‌های ارزشی و دفاع مقدس، اطلاع رسانی و شناساندن افرادی است که در راه دفاع از میهن ایثارگری‌­ها و جان‌فشانی‌­های ارزشمندی را انجام داده‌اند اما گاهاً در گمنامی به سر می برند.

 وی در همین راستا ادامه داد: توجه به این موضوع از اهمیت برخوردار است  که در خلال جنگ تحمیلی هشت ساله ایران چه وقایع و رخدادهایی در همه بخش­‌ها از فرهنگ گرفته تا تلاش­های زنان بی­‌نام و نشان در پشت جبهه اتفاق افتاده ­است. لذا نویسندگان این حوزه تلاش می‌کنند که در راستای خط مشی و نگاه رهبر معظم انقلاب حرکت کنند، همۀ آن­ها را ثبت و برای آیندگان به الگویی تبدیل کنند تا به خواسته ایشان مبنی بر استخراج گنج «هشت سال دفاع مقدس» جامه عمل بپوشانند.
 

قنبری نقش تبلیغ در جذب مخاطب را غیر قابل انکار دانست و افزود: در حال حاضر تبلیغات به دو قسمت تقسیم می‌شود تبلیغاتی که جنبه تجاری دارد و در کنار ارائه محتوا معمولاً سبب افزایش فروش کتاب‌ها می‌­شود و قسمت دوم تبلیغاتی است که در فضای مجازی شکل می‌گیرد و موجب دیده و خوانده شدن بیشتر محتواهای تولید شده خصوصاً محتواهای ارزشی می‌شود،‌ و این یکی از مهم­ترین هدف نویسندگان و ناشران کتاب­‌های ارزشی است. با این همه باید گفت بزرگترین نقش را در شناساندن کتاب، تبلیغات هدفمند به­ عهده دارد.  

***ذره­‌‍بین ناشران بر چهره‌های نام­ آشنای اهل قلم

وی با اشاره به مشکلات حوزۀ نویسندگان و نحوۀ انتخاب ناشران برای چاپ تولیدات­شان اظهار کرد: این روزها حتی انتخاب قلم از سوی بعضی ناشران هم با وسواس خاصی انجام می‌شود. برای عموم نویسندگان گمنام اما توانمند در حوزه­ دفاع مقدس، این دردی آشناست که ناشر برای کتابی حاضر به سرمایه‌گذاری می شود که پیش از پرداختن به سوژه، خود نویسنده با شهرت پیشین خود، بخشی از مسیر شناساندن کتاب به مخاطب را طی کرده ­باشد.

 قنبری ایجاد یک بانک بزرگ اطلاعاتی در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس را کاری ارزشمند و ماندگار خواند و ابراز کرد: بنیاد حفظ آثار استان مازندران تاکنون به مدد برخی پژوهشگران و فعالان عرصه نویسندگیِ تاریخ جنگ و وقایع پس از آن و نیز حمایت مدیرکل محترم این مجموعه، توانسته ‌به جمع­ آوری حجم عظیمی از اسناد و مدارک در خصوص شهدا، جانبازان و ایثارگران بپردازد و در این زمینه بسیار موفق عمل کرده ­است. بدین ترتیب منبع بسیار ارزشمندی از اطلاعات و اسناد برای پژوهشگران و نویسندگان که قصد تولید محتوا دارند، تشکیل شده که کار را بسیار آسان تر کرده و در نتیجه به تولید آثار فاخر کمک می‌کند.

این نویسنده، اشاره‌­ای به مشکلات حوزه نویسندگان داشت و اعلام کرد: عموماً تسهیلات و امکاناتی که ارائه می­‌شود بسیار محدود و اندک است و در نتیجه در اختیار تعداد کمی از افراد قرار می‌گیرد. در عین حال که اطلاع‌­رسانی به منظور تسهیلات و نحوۀ ارائه امکانات بسیار محدود بوده، بی­ توجهی به نویسندگان با توجه به میزان تخصیص بودجه­‌های فرهنگی، بسیار مشهود بوده و این امر نگران کننده ­است.

 وی در خصوص تولید آثار ارزشمند و تاثیرگذار تاکید کرد: تعداد کسانی که به هن نویسندگی می‌پرداختند، اکنون این شغل را ترک کرده و به کاری غیر از نویسندگی می پردازند چون امکان امرار معاش با این حرفه غیر ممکن است.

***برای نویسنده بستر مناسب فراهم شود


برچسب ها: کتاب فاطمه قنبری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *