خلیج فارس و دریای عمان، یکی از امنترین راه های دریایی را دارد
مدیرعامل سازمان بنادری و دریانوردی گفت:آبراههای بین المللی تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان یکی از امنترین راههای دریایی با توجه به اقتدار و ناوگان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: در یک دهه اخیر نه تنها شاهد برقراری امنیت دریانوردی توسط ناوگان نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در آبهای تحت مسئولیت خودمان بودیم بلکه در محدودههای پرخطر سواحل سومالی که تهدید دزدان دریایی وجود داشته، نیروهای دریایی ما در تامین امنیت کمک کرده و در آنجا حضور داشتند.
وی افزود: بنابراین با توجه به توان و اقتداری که برای تامین امنیت توسط نیروی دریایی کشورهای منطقه وجود دارد، قاعدتا انتظار میرود که این امنیت توسط کشورهای منطقه ایجاد شود. در این خصوص جمهوری اسلامی ایران هم طبیعتا با توجه به اینکه یکی از بزرگترین ناوگانهای تجاری دنیا را در اختیار داشته و بنادر مهمی در منطقه دارد، توانسته از طریق نیروهای دریایی خودش امنیت ناوگان تجاری اش را تامین کند. این رویکردی است که قطعا میتواند تضمین کننده آبراههای منطقه باشد.
مدیرعامل سازمان بنادری و دریانوردی تصریح کرد: درخصوص پیشنهاد ریاست جمهوری و ایده ایشان چنانچه هماهنگی بین کشورهای منطقه با توجه به این پیشنهاد فراهم شود و در قالب ائتلاف منطقهای بتوانند صلح و امنیت کشتیرانی را تضمین کنند، به مراتب تساهلهای بهتری را شاهد خواهیم بود تا اینکه کشورهای خارجی و ائتلاف متشکل از کشورهای بیگانه در یک منطقه حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: طی سالهای متمادی توانستیم امنیت آبراههای خودمان را تضمین کنیم. هم اکنون از تنگه هرمز سالانه ۵۵ هزار تردد کشتی اقیانوس پیما ثبت میشود که در ایمنی و امنیت کامل عبور میکنند. این مساله با اقتداری که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه تامین کرده اند، به وجود آمده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص چالشها در خلیج فارس به خصوص در بحث امنیتی که هم اکنون وجود دارد، اظهار داشت: اگر شرایط به صورت معمول به کشورهای منطقه سپرده شود، قاعدتا هیچ چالشی نخواهیم داشت. چالش از زمانی آغاز میشود که دخالت کشورهای بیگانه در این منطقه دیده شود.
وی ادامه داد: مهمترین چالش این است که صحبتهایی مبنی بر تشکیل ائتلافهای بین المللی و کشورهای خارجی که متعلق به این منطقه نیستند، برای تامین امنیت مطرح میشود که به هیچ وجه مورد قبول نیست. تاکید ما به عنوان مرجع دریایی حاکمیتی کشور این است که از سهم و دیدگاه خودمان به عنوان متولی بنادر بازرگانی و کشتیرانی این است که امنیت باید توسط کشورهای منطقه تامین شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *