هوشمندسازی پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در دستور کار نیروی انتظامی است
وی ادامه داد: لازمه هدایت گری، کنترل و مدیریت امور؛ ابتکار عمل است و لازمه ابتکار عمل داشتن نیز، مجهز بودن به " دست برتر" است؛ بنابراین پلیس باید برای کسب موفقیت یک گام جلوتر از جامعه باشد.
جانشین فرمانده ناجا تأکید کرد: بسیاری از پلیسها در دنیا خیلی از اقدامات را صرفا با فشار دادن یک دکمه جلو میبرند بنابراین در چنین فضایی پلیس اگر بخواهد صرفا با روشهای سنتی عمل کند دیگر اعتبار و سرمایه لازم را ندارد.
سردار سلیمانی خاطر نشان کرد: قطعا ما بدون استفاده از دانش و فناوریهای هوشمند امکان انجام موفق مأموریتهای آینده را نخواهیم داشت و هم اکنون نیز مشکلاتی را به دلیل دیررسیدن به تراز مورد نیاز در حوزه هوشمندسازی پلیس داریم.
وی با بیان اینکه هوشمندسازی پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در دستور کار نیروی انتظامی است، خاطر نشان کرد: برنامههای کوتاه، میان و بلندمدتی برای هوشمندسازی پلیس در همه ابعاد داریم و به جد این رویکرد را دنبال میکنیم و معتقدیم با استفاده از ظرفیتهای موجود و منطق استارت آپها پلیس باید بتواند در تمام جادهها به طور مستقیم با رانندهها ارتباط برقرار کند.
سردار سلیمانی با اشاره به سختی کار در روند هوشمندسازی پلیس، تصریح کرد: عزم و انگیزه لازم را برای تحقق هوشمندسازی پلیس داریم از طرفی ظرفیتهای لازم برای تحقق این مهم در کشور وجود دارد؛ البته تاکنون تلاشهایی صورت گرفته و این روند ادامه دارد.
وی با اشاره به دستاوردهای پروژه سپهتن، اظهار کرد: مطابق این پروژه، ۱۵ هزار اتوبوس را به ردیاب مجهز کردیم و همین اقدام موجب کاهش ۹۰ درصدی تخلفات رانندگان اتوبوسهای بین شهری مجهز به ردیاب و متصل به سامانه سپهتن شد.
سردار سلیمانی یاد آور شد: معتقدیم در این مسیر و در اولین گام باید خودروهای عمومی به ردیاب مجهز شوند و در گام بعدی خودروهای شخصی تا مرکز مانیتورینگ پلیس در هر لحظه با کاربران ترافیک و رانندگان در ارتباط باشد.
جانشین فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: توافقاتی با وزارت راه و شهرسازی در خصوص نصب دوربینهای ثابت و لیزرگان در جادهها داریم؛ همچنین در نظر داریم با استفاده از پهپادها به رصد و کنترل ترافیک بپردازیم تا در مواقع ضروری تدابیر لازم را به موقع اتخاذ کنیم.
سردار سلیمانی اشاره کرد: البته در حال حاضر کنترل ترافیکی توسط پهپادها در یکی از استانهای کشور به صورت پایلوت در حال انجام است و به زودی این روند را گسترش میدهیم.
جانشین فرمانده ناجا بیان کرد: مطابق آمار واصله در کلان شهری، چون تهران روزانه بیش از ۳ هزار تصادف صورت میگیرد که نیاز به حضور پلیس در سر صحنه میباشد؛ بنابراین راه اندازی اپلیکیشنهای در اختیار مردم در دستور کار است تا همه مردم مأمور افتخاری پلیس باشند و با وقوع تصادف و ارسال اطلاعات و تصاویر از طریق این اپلیکیشن به پلیس کمک کنند.
وی تأکید کرد: با آموزش مناسب و افزایش هزینه تخلفات، شناسایی نقاط حادثه خیز و رفع موانع و مشکلات در تمام سطوح میتوانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که شاهد کاهش تصادفات و جان باختگان ترافیکی باشیم؛ البته این مهم در گام اول نیازمند دسترسی پلیس به بانکها و سامانههای اطلاعاتی است.
سردار سلیمانی تأکید کرد: پلیس نه رقیب دستگاه و یا سازمانی است و نه ذی نفع در موضوعی و صرفا به دنبال ارتقاء امنیت میباشد؛ بنابراین مجهز کردن پلیس به تجهیزات به روز و استفاده از ظرفیتهای موجود یک ضرورت است.
وی با اشاره به نیازمندی پلیس راهور به دوربینهای بیشتر تاکید کرد: امروز ما به بیش از ۱۸ هزار دوربین ثابت در کشور و جادهها نیازمندیم، اما در حال حاضر ۲ هزار دوربین موجود است که بعضا برخی از این دوربینها با خرابی مواجه است و ما در مسیر هوشمندسازی پلیس مصمم هستیم و مطالباتمان را از سایر دستگاهها اعلام کرده ایم، برنامه ریزیها در این راستا صورت گرفته و با انگیزه به حرکتمان در مسیر هوشمندسازی پلیس ادامه میدهیم.
جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: هوشمندسازی پلیس به گونهای موثر بوده که با نصب دوربینهای پلاک خوان درجادههای شمال در کمتر از سه ماه توانستیم ۸۰۰ خودروی سرقتی را شناسایی و به مال باختگان بازگردانیم این تنها نمونهای از دستاورد هوشمندسازی پلیس است.