کیفیت بنزین مشکلی ندارد
رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: براساس تقسیم کار، سازمان محیط زیست باید مرجعیت تأیید کیفیت بنزین را اعلام کند.
وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد هنوز اطلاعات منتشر شده از سوی برخی آزمایشگاهها در مورد عدم وجود کیفیت بنزین را دریافت نکرده چرا که تنها سه آزمایشگاه مورد تأیید هستند، گفت: پژوهشگاه استاندارد متعلق به سازمان ملی استاندارد، آزمایشگاه استاندارد در استان هرمزگان و آزمایشگاه مرتبط با پژوهشگاه صنعت نفت کار کنترل و پایش کیفیت بنزین را انجام میدهند.
پیروز بخت ادامه داد: نباید فراموش کرد که نحوه برگزاری آزمون نمونهبرداری، خود نمونه و ظرف نمونهبرداری در نمره آزمون کیفیت بنزین بسیار موثر است و باید همه شرایط را لحاظ کرد تا بتوان به صورت قاطعانه گفت که کیفیت بنزین مورد تأیید است یا نیست.
وی افزود: در مورد بنزین حق را به وزیر نفت میدهم چرا که هر از چند گاهی موضوع عدم کیفیت بنزین مطرح میشود در حالی که سازمان ملی استاندارد ایران کاملاً تلاش کرده تا کیفیت بنزین را منطبق با استانداردها مورد سنجش قرار دهد و خود ما یکی از منتقدان کیفیت بنزین در سال ۹۲ بودیم.
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: کیفیت بنزین هیچ مشکلی ندارد و گزارشهای سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت این موضوع را تأیید میکند.
پیروزبخت درباره استاندارد گندم اظهار کرد: واردات را به سبب مقررات خاص خود پیش خواهیم برد، ولی اختلاف براساس ضوابط فنی با وزارت جهاد کشاورزی در حوزه اختلاط گندم وجود دارد که منجر به گله مندی دست اندرکاران شده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: تاکنون تغییری در استانداردهای مرتبط با اختلاط گندم رخ نداده و البته باید الک دو در ۲۰ برای گندم استفاده شود، این درشرایطی است که در استانداردهای جدید کدکس بین المللی غذایی و کشاورزی، این استانداردها سخت گیرانهتر شده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد با تمرکز بر کیفیت محمولههای وارداتی، طی ماههای گذشته از واردات ۲۰ محموله وارداتی به کشور که عمدتا مواد غذایی بود، جلوگیری کرده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، با بیان اینکه مطابق مصوبه شورای عالی استاندارد در ۲۶ اسفند پارسال، مقرر شد این سازمان برنامههای خودروسازان در زمینه این استانداردها را دریافت کند، گفت: قرار است تا همراه با برنامههای وزارت صنعت، گزارشی برای شورای عالی استاندارد تنظیم شود.
وی ادامه داد: این شورا تا یک ماه آینده تشکیل جلسه خواهد داد و پس از آن مطابق تصمیم شورا مشخص خواهد شد که چه خودرو یا خودروهایی باید از چرخه تولید حذف شوند؛ اما از آنجایی که به دلیل تحریم ها، مشکلاتی در تهیه برخی مواد و قطعات و اجرای برخی استانداردها وجود دارد، چرخه خروج خودروها از خط تولید نیز بهتدریج اتفاق خواهد افتاد.
پیروزبخت گفت: مطابق آمارها، خطای انسانی ۷۰ درصد دلیل تصادفات رانندگی را تشکیل میدهد، ۲۳ درصد سهم استاندارد نبودن جادهها است و تنها هفت درصد به استاندارد نبودن خودروها بر میگردد.