تاثیر طرح کنترل و کاهش آلودگی هوا بر غلظت آلایندهها و ترافیک/ اصرار شهرداری؛ انکار راهور
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، "طرح زوجوفرد" پس از ۱۴ سال از اول تیر ماه سال جاری حذف شد و "طرح کنترل و کاهش آلودگی هوا" به عنوان جایگزین این طرح معرفی شد. در این طرح شهروندان میتوانند یک روز و نیم در هفته (۲۰ روز در فصل) به صورت رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد کنند.
اکنون پس از گذشت سه ماه از اجرای این طرح، سردار سید کمال هادیانفر رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، در نامهای خطاب به شهردار تهران اعلام کرده که «این طرح نه تنها، نیاز تهران برای کاهش ترافیک را مرتفع نکرده بلکه منجر به افزایش درخواست سفر و ایجاد گره ترافیکی شده است.» موضوعی که مدیر واحد مدل سازی و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران آن را تایید نمیکند.
حسین شهبازی مدیر واحد مدل سازی و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، در این خصوص گفت: «بر اساس یافتههای دوربینهای کاهش شرکت کنترل ترافیک، حجم تردد خودروها و ورود به منطقه طرح ترافیک نیز نسبت به قبل از اجرای طرح، کاهش یافته است.»
وی ادامه داد: ما در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، غلظت آلایندهها را در محدوده زمانی و مکانی اجرای طرح زوج و فرد و طرح ترافیک جدید مقایسه کردیم و مشخص شد که طرح جدید حداقل از نظر ترافیک خودروهای سواری بنزینی تاثیرگذارتر از طرح قبلی بوده است.