سیما خضرآبادی «علیالبدل» را نقطه عطف بازیگری خود دانست/ کاهش آسیبهای جامعه با افزایش دانش حقوقی
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، دومین روز از مهرماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به تاریخچه سینمای دفاع مقدس و مسیر درخشان ابراهیم حاتمیکیا اشاره کرد.
سینمای دفاع مقدس روایتی فراتر از مفهوم جنگ/ابراهیم حاتمیکیا از جنگ تحمیلی تا مدافعان حرم
سینمای دفاع مقدس از سال ۱۳۶۰ به طور رسمی آغاز به کار کرد و این دوران بستری بود تا برخی از بهترین آثار سینمای ایران بعد از انقلاب به وجود آیند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، سینمای دفاع مقدس از سال ۱۳۶۰ به طور رسمی آغاز به کار کرد و این دوران بستری بود تا برخی از بهترین آثار سینمای ایران بعد از انقلاب به وجود آیند.
در همان سالهای اولیه، دو فیلم به نام "مرز" در سال ۱۳۶۰ و "برزخیها" در سال ۱۳۶۱ ساخته شدند. مرز ساخته "جمشید حیدری" روایت دفاع یکی از اهالی روستای مرزی در برابر هجوم ارتش دشمن بود.
سینمای دفاع مقدس در دوران جنگ تحمیلی
بسیاری از سینماگران، سینما را با جنگ تجربه کردند و فیلمهایی که در بستر جنگ ساخته شده هیجان و حادثه را با حالات عرفانی و عدالت طلبی افراد را در بطن جنگ پیوند میزند که میتوان به فیلمهای نینوا (رسول ملاقلی پور ۱۳۶۳)، آوای غیب (سعید حاجیمیری ۱۳۶۳)، پرواز در شب (رسول ملاقلی پور ۱۳۶۵)، انسان و اسلحه (مجتبی راعی ۱۳۶۸) در مسلخ عشق (کمال تبریزی ۱۳۷۰) اشاره کرد.
در طرف دیگر جنگ تحمیلی به مدد جلوههای ویژه تحرک بیشتری مییابد ولی موضوع داستان و پایان آن کاملا مشخص است. فیلمهایی مانند بلمی به سوی ساحل (رسول ملاقلی پور ۱۳۶۴)، کانی مانگا (سیف الله داد ۱۳۶۷)، عقابها (ساموئل خاچیکیان ۱۳۶۴) و افق (رسول ملاقلی پور ۱۳۶۷) نمونههای موفق این نوع سبکها در زمان جنگ هستند.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
سینمای ملی ما سینمای دفاع مقدس است/بهترین سوژهها را از جنگ تحمیلی داریم
شرفالدین گفت: تردید ندارم که امروز سینمای ملی ما سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، اما برخی فیلمهای سینمایی با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس براساس زمینههای تخیل تولید میشود در حالی که مستندات موجود از اصل و اساس دفاع مقدس فراتر از تخیل است.
محمدرضا شرفالدین تهیه کننده سینما در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون برگزاری ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر گفت: بیشترین دلیل برگزاری جشنواره فیلم فجر همزمانی با دهه فجر و لزوم برگزاری برنامهها برای گرامیداشت و جشن ملی است که به نظر میرسد بهترین آن در عرصه فرهنگ و هنر سینما باشد که متاسفانه رمق گذشته را ندارد.
وی برگزاری جشنواره فیلم فجر را به عنوان سمبل انقلاب اسلامی ایران در عرصه فرهنگ لازم دانست و اظهار کرد: نمیتوانم چنین حرفی بزنم، چون من از مدافعان وجود جشنوارهها هستم. جشنوارهها محل تجارب آرا، چالش ها، تشویقها و انرژیهای مثبت است که میتواند سینما را حمایت کرده و به پیش ببرد تا به رشد و تعالی برسد.
تهیه کننده «فرزند صبح» به بیان راهکارهایی برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره فیلم فجر پرداخت و اظهار کرد: در ابتدا باید فکر و برنامه ریزی اساسی برای اصل سینما، مواد اولیه و اصلی آن کرد. در واقع سینما مثل غذایی است که مواد اولیه و اصلی خوب نداشته باشد در نتیجه غذای خوب حاصل نمیشود. ممکن است یک آشپز فوق العاده با دو ادویه طعم شیرینی به ذائقه مخاطب بنشاند، اما آن غذا محسوب نمیشود بلکه چاشنی است.
شرف الدین در ادامه تصریح کرد: فیلمها به عنوان مواد اصلی و خام جشنواره فیلم فجر، کم رمق هستند و دیگر در خور کلمه فجر نیستند.
وی درباره وضعیت سینمای مستند بیان کرد: سینمای مستند فوق العاده ضعیف است. برنامههای مستند و فیلمهای خوبی تولید میشود، اما متاسفانه توفیق اکران ندارند یعنی نمیتوانیم بر آنها نام اثر سینمایی بگذاریم. برای رفع این ضعف از عرصه مستند یک برنامه ریزی فوق العاده دقیق نیاز است. معتقدم سینمای مستند میتواند شاخه بسیار موثری در کلیت سینمای ایران باشد یعنی به جای این که همه تلاشمان را در عرصه سینمای دراماتیک بگذاریم در کار مستند هزینه کرده، نیروی انسانی تربیت کنیم و بنیانهای این عرصه را به شکل اساسی تدوین کنیم.
مدیر عامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: در حال حاضر دنیا با بودن سینمای دراماتیک جهشها و قدمهایی برداشته است که ما نتوانستیم به آنها برسیم. در همه دنیا فیلمهای مستند دست کمی از فیلمهای سینمای دراماتیک ندارند و حتی فیلمهای پرفروش و جهانی در عرصه دراماتیک زمینههای مستند داشتند.
وی در ادامه تصریح کرد: در چهل سال گذشته در ایران زمینهها و عرصههای مستند کشف نشده فوق العادهای برای زبان دراماتیک وجود دارد که بخشی از آن متعلق به دفاع مقدس و ادبیات آن است البته سینمای با شکوه انقلاب اسلامی به واسطه آنها پیافکنی شده، اما در تولیدات این موضوعات تداوم پیدا نمیکند به همین دلیل سینمای انقلابی ما دچار افت و خیز و خاموشی میشود و ناگهان با یک اثر دوباره این نوع سینما رشد میکند.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
سریال «علیالبدل» سیروس مقدم نقطه عطف بازیگری من است/از حضور در «بوی باران» انصراف دادم اما سکانسهایم پخش شد
بازیگر سریال «بازی نقابها» گفت: بازی در سریال «علیالبدل» به کارگردانی سیروس مقدم نقطه عطف دوران بازیگری من است و همچنین بعد از بازی در سریال «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمتالله نیز اتفاقات خوبی برایم رقم خورد و یکی از بهترین تجربههای کاری بنده بود.
سیما خضرآبادی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، پیرامون آخرین فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: اخیراً سریال «سلام آقای مدیر» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا توانا و تهیهکنندگی منوچهر شاهسواری را از شبکه ۲ سیما در حال پخش داشتم که به پایان رسید.
وی در همین راستا افزود: من در دو ماه پایانی ضبط سریال به گروه اضافه شدم و نقش دختری قوی و قدرتمندی را ایفا کردم که پدر و مادرش فوتشده و از شهرستان به تهران آمده و مستقل به زندگی خود ادامه میدهد.
بازیگر سریال «سلام آقای مدیر» در رابطه با بازخورد مردم نسبت به این سریال اظهار کرد: در فضای مجازی بازخوردها متفاوت بود، بسیاری موافق و علاقهمند به سریال بودند و تعدادی هم نظرات منفی داشتند، اما به اعتقاد من این سریال برای قشر نوجوانان تولیدشده و به مشکلات آنها پرداخته است.
خضرآبادی با گلهمندی از عوامل سریال «بوی باران» اظهار کرد: ترجیح میدهم به دلیل اتفاقات بدی که در این سریال برای بنده رخ داد و اختلاف نظراتی که با عوامل آن داشتم صحبت نکنم، چون از اواسط فیلمبرداری از همکاری با این پروژه انصراف دادم و حتی تصمیم بر این بود که سکانسهای مربوط به من حذف شود و نام من در تیتراژ این سریال قید نشود، اما نمیدانم چرا این اتفاق نیفتاد و به زودی برای حل این مشکل اقدام جدی خواهم کرد.
وی در ادامه پیرامون دیگر فعالیت های خود در عرصه بازیگری اظهار کرد: سریال دهقسمتی «مجلس حیرانی» به کارگردانی داریوش یاری و تهیهکنندگی داوود شاه بابایی را آماده پخش دارم که در ماه صفر از شبکه یک سیما پخش خواهد شد و بنده در این سریال در کنار هنرمندانی، چون بیژن امکانیان، کاوه خداشناس، کاظم هژیر آزاد، عباس غزالی، مهدی فقیه، تبسم هاشمی، حدیث میرامینی، بهرام ابراهیمی و سایر عزیزان به ایفای نقش پرداختهام.
سیما خضرآبادی سریال «علیالبدل» را سکوی پرواز خود دانست و افزود: بازی در سریال «علیالبدل» به کارگردانی سیروس مقدم نقطه عطف دوران بازیگری من است و همچنین بعد از بازی در سریال «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمتالله نیز اتفاقات خوبی برایم رقم خورد و یکی از بهترین تجربههای کاری بنده بود.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
سازمان تبلیغات اسلامی میتواند با طرح «هر مسجد یک حقوقدان» همکاری سازندهای داشته باشد/با افزایش دانش حقوقی جامعه میتوان در کاهش آسیبها و آلام جامعه نقش آفرینی کرد
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: سازمان تبلیغات با استقبال از طرح «هر مسجد یک حقوقدان»، میتواند از طریق روحانیون مستقر و تمهید فضای آموزشی، مشاورهای با قوه قضاییه همکاری کامل و سازندهای داشته باشد.
حجتالاسلام والمسلمین ناصر میرمحمدیان معاون امورفرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون طرح «هر مسجد یک حقوقدان» گفت: مسجد پایگاه توحید و مامن امت اسلام و مصلح روابط و تناسبات اجتماعی و ملجا ضعفا و مظلومان است، همچنان که قرآن کریم میفرماید: «فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ»؛ و طرح هر مسجد، یک حقوقدان مصداق عمل به این آیه شریفه است.
میرمحمدیان در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از رئیس قوه قضاییه در توجه به جایگاه مسجد در نهضت انفتاح بحرانها و آسیبهای اجتماعی، افزود: طبق فرموده حضرت امام خمینی(ره)، مسجد بزرگترین ظرفیت برای اداره مسائل جامعه است؛ بنابراین با توجه به حجم بالای پروندههای قوه قضاییه، ضرورت توجه به معنویت و اخلاق و راهاندازی نهضت ارتقای دانش حقوقی مردم احساس میشود چرا که با افزایش دانش حقوقی جامعه میتوان در کاهش آسیبها و آلام جامعه نقش آفرینی کرد و با بهبود روابط اجتماعی میان مومنین، گامی موثر در جامعه پردازی برای نیل به تمدن اسلامی برداشت.
وی خاطرنشان کرد: از دغدغههای اصلی سازمان تبلیغات اسلامی در تحقق گام دوم انقلاب، مردمی سازی تبلیغ دین است که این راهبرد اساسی به واسطه طرح تحول اجتماعی مسجد محور در حال پیگیری است. این طرح در نظر دارد تا ذیل فرامین رهبری، کارهای فرهنگی را به کارهای اجتماعی وصل کند.
میرمحمدیان با تکیه و تاکید بر تاثیر همه جانبه مسجد بر زندگی بشر بیان کرد: در شرایط کنونی با تمهید و بستر سازی خدمات اجتماعی و فرهنگی، میتوان بسیاری از مسائل حقوقی را در فضای سالم و معنوی مسجد حل کرد و از این جهت در کاهش آمار پروندههای حقوقی به قوه قضائیه نقش بسزایی را ایفا نمود؛ لذا طرح تحول اجتماعی مسجد محور بستری مناسب برای اجرای هر مسجد، یک حقوقدان است.
وی با اشاره به جایگاه مسجد در تاریخ اسلام اظهار کرد: مسجد همواره مبدا تحولات در اسلام بوده است و همچنین ضرورت دارد، این سنگر اسلام و انقلاب بتواند، همانگونه که در پیروزی و شکل گیری انقلاب اسلامی، نقش حیاتی ایفا نموده، در گام دوم انقلاب نیز ضمن احیای کارکردها و ایجاد تحول در اجتماع با حضور فعالانه و مسئولانه مردم به رسالت خود در خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی عمل نماید.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
نخستین تجربه کارگردانی «مجید صالحی» پاییز اکران میشود/سینما در آستانه یک رکوردشکنی تازه
فیلم سینمایی «زیر نظر» که مرداد سال گذشته فیلمبرداریاش را آغاز کرده بود و برای اکران نوروز آماده میشد، به دلیل تعداد زیاد فیلمهای متقاضی از اکران جا ماند اما پس از انتظار فراوان بالاخره توانست پروانهی نمایش خود را کسب کند و آمادهی اکران پاییزی باشد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، فیلم سینمایی "زیرنظر" نخستین ساخته سینمایی مجید صالحی پس از نزدیک به دو سال گذشت از ساخت سرانجام از شورای صنفی نمایش پروانه خود را دریافت کرد و یکی از گزینه های اصلی سینما در اکران بعد از ماه محرم خواهد بود.
فیلم سینمایی «زیر نظر» که مرداد سال گذشته فیلمبرداریاش را آغاز کرده بود و برای اکران نوروز آماده میشد، به دلیل تعداد زیاد فیلمهای متقاضی از اکران جا ماند اما پس از انتظار فراوان بالاخره توانست پروانهی نمایش خود را کسب کند و آماده اکران پاییزی باشد.
رضا عطاران، امیر جعفری، مهران احمدی، سروش جمشیدی، علی استادی، امیر نوری، سیاوش مفیدی، علی صالحی، سامیه لک، مصطفی راد، عباس جمشیدی و آزاده صمدی بازیگران "زیر نظر" هستند.
از نکات عجیب فیلم اول مجید صالحی می توان به حضور رضا پرستش در مقام بازیگر اشاره کرد، وی که به دلیل شباهت خود به بازیکن مطرح فوتبال جهان به لیونل مسی ایرانی مشهور است حالا مثل بسیاری از چهره های مجازی وارد سینما و عرصه بازیگری شده است.