صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

از ابتدای سال جاری،۳۴۰ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشتند

۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۲۱۵
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۴۰ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشته و سال گذشته هم ۱۷۲۶ واحد بازفعال شده‌اند.
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از شاتا، اصغر مصاحب اظهار کرد: انتشار اخباری مبنی بر قرارگیری دو سوم بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور در شرایط رکود و نیمه رکود، به هیچ وجه آمار درستی نیست.

وی اضافه کرد: نزدیک به ۸۰ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در کشور وجود دارد که ۴۳ هزار مورد از این واحد‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: واحد‌های تولیدی کوچک و متوسطی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند، بین ۲۵ تا ۳۰ درصد غیرفعال یا نزدیک به غیرفعال‌اند.

مصاحب بیان کرد: به‌طور کلی در صنایع کوچک و متوسط امکان دارد برخی‌ها این بحث را مطرح کنند که واحد‌های صنعتی در حال حاضر با ۱۰۰ درصد ظرفیت فعالیت نمی‌کنند. بی‌تردید چنین حرفی پذیرفته است، اما این‌که گفته شود دو سوم واحد‌های کوچک و متوسط در حالت رکود و تعطیلی قرار دارند، به یقین این آمار درست نیست، برای این‌که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌صورت روزانه، ماهیانه، فصلی و شش ماهه آمار و وضعیت واحد‌های صنعتی را به مراجع ذیصلاح ارائه و همین‌طور قابل رصد است.

وی تصریح کرد: آمار و اطلاعات این سازمان برخط و چیزی نیست که بتوان آن را کتمان، اضافه یا کم کرد.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: تحلیل کلی این است که تعداد واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط غیرفعال در شرایط حاضر به میزان دو سوم نخواهد بود.

مصاحب افزود: برای فعال سازی واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط در چهار حوزه از قبیل توسعه صنعتی و فنآوری، به‌هم‌رسانی، انتقال فنآوری و ارتقاء سطح دانش واحد‌های صنعتی برنامه‌ریزی شده است.

وی یادآور شد: بحث توسعه بازار یکی از گلوگاه‌های مهم بسیاری از واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط در کشور است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: واحد‌های بزرگ ممکن است دپارتمان‌های بازار، تحقیق و توسعه و مواردی از این دست را داشته باشند، اما این امکان برای بسیاری از واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط فراهم نیست و به همین دلیل این سازمان بحث توسعه بازار این واحد‌ها را به‌طور عام پیگیری می‌کند.

مصاحب گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران جدا از این بحث، کار آفرینی و امور توسعه بنگاه‌ها و همین‌طور تأمین مالی و سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و متوسط را در دستور کار دارد.

وی خاطرنشان کرد: پلتفرمی برای بهره‌برداری واحد‌های کوچک و متوسط طراحی شده است که بتوانند از آن برای این‌که هم ارزش افزوده بیشتر و هم آورده کمتری نیاز داشته باشند، استفاده کنند.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که مقام معظم رهبری شعار محوری سال جاری را "رونق تولید" تعیین کرده‌اند، افزود: برای عملی کردن این شعار، همه باید پای کار باشند. به عبارتی، اگر قرار بر این است که رونق تولید در کشور اتفاق بیفتد، نمی‌شود سیاست‌های پولی، مالیاتی، بیمه‌ای و ... در یک مسیر حرکت کند و صنعت بخواهد مسیر خود را به‌تن‌هایی برود و بار همه را به دوش بکشد.

مصاحب همچنین به ظرفیت‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سطوح ملی و استانی اشاره و اضافه کرد: هدف از شکل‌گیری این ستاد، حل و فصل مشکلات واحد‌های صنعتی با حضور دستگاه‌های مرتبط، از جمله بانک‌ها، امور مالیاتی، بیمه‌ها و ... است.

وی بیان کرد: در موضوع اصلاح معافیت‌های مالیاتی اتفاق خوبی در مجلس شورای اسلامی افتاد و امیدواریم قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز به همین نحو به نفع صنعت و تولید اصلاح شود.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به این‌که یک نهاد به‌تن‌هایی نمی‌تواند تولید را سامان دهد و بانک‌ها هم باید به حوزه رونق تولید ورود پیدا کنند، اظهار داشت: حدود ۲ هزار واحد صنعتی در اختیار بانک‌ها هستند که ۳۰۰ واحد را از زیر نظر بانک‌ها خارج کرده‌ایم، اما ادامه این مسیر، همت بانک مرکزی را می‌طلبد.

مصاحب با بیان این‌که در حال حاضر کل زنجیره تولید در تأمین مالی حضور دارند و دخیل هستند، تصریح کرد: باید تأمین مالی در این زنجیره تنها یک بار صورت بگیرد، نه این‌که همه زنجیره درگیر تأمین مالی باشند.

وی بیان کرد: رقابت پذیری و بین‌المللی سازی تولیدات داخلی از دیگر اهداف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است که با حمایت از حضور صنایع در نمایشگاه‌های بین‌المللی امکان‌پذیر می‌شود؛ ضمن این‌که هدف گذاری ما در این بخش، حضور در بازار‌های هدف ۱۵ کشور منطقه است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *