در آموزش و پرورش کمیت را فدای کیفیت کردیم
محسن حاجی میرزایی در این مراسم گفت: قلب آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان میتپد و رمز موفقیت مجمفوعه نظام تعلیم و تربیت در دانشگاه فرهنگیان است و اگر حال این دانشگاه خوب باشد حال آموزش و پرورش هم خوب است. بار سنگین اجرای سند تحول بر دوش دانشگاه فرهنگیان است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: بیش از نیمی از اهداف و آرمان هادبرای دوره مسئولیتم ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه فرهنگیان دارد و این دانشگاه مهمترین ماموریتش تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش است. اینکه مجرای ورود به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است نقشی مهم این نقش الزاماتی را گوشزد میکند. معلمی که باید دانشگاه فرهنگیان تربیت کند چه معلمی است و چرا این دانشگاه باید معلم تربیت کند؟ دلیل این است که میخواهیم معلم تربیت کنیم، ولی در سایر دانشگاهها علم منتقل میکنندگ معلم آسوه و بصیر در فرآیند تعلیم و تربیت است و مهمترین عنصر در فرآیند تعلیم و تربیت است و معلم جبران تمام نداشته هاست و ما نمیتوانیم از استاندارد معلم واجد شرایط کوتاه بیایم. توجه عمیق و بایستهای به اینکه معلمین در مجموعه این نظام چه ویژگیهایی دارند و آیا در تراز سند تحول هستند یا خیر؟
وی گفت: زمانی به قیمت توسعه کمیت کیفیت را قربانی کردیم، اما امروز از هیچ استانداردی کوتاه نمیآییم. معلم باید ویژگیهای منحصر به فردی داشته باشد و توانمندیهای لازم را داشته باشد.
حاجی میرزایی افزود: زمین شرط داشتن دانشگاه فرهنگیان نیست، بلکه داشتن هیات علمی متبحر شرط افزودن دامنه کار دانشگاه فرهنگیان در استانهای مختلف است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در عالم هستی هیچ شغلی پیچیدهتر و غنیتر از معلمی نیست و این شغل کارمندی و معلمی نیست و در اینجا معلمی تربیت میشود که رفتارش الهام بخش باشد.
وی افزود: کثرت گرایی نباید ما را به عدول از ارزشها سوق دهد. پیامبر معلم است و اگر کاری شدیفتر غنیتر و عمیقتر از معلمی بود خداوند پیامبر را برای امر دیگری مبعوث میکرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: باید از استانداردها به جد مقاومت کرد و باید یا استانداردها اصلاح شود و اگر مشکلی ندارد از تغییر آنها جلوگیری کرد. دانشگاه فرهنگیان باید شایستگی اعتقادی و اخلاقی و حرفهای معلمان را ارتقا ببخشد و معلمین و مدیران ما نیازمند آموزش هستند اگر بخواهیم در هر جز نظام تعلیم و تربیت تغییر ایجاد کنیم نیازمند تحول هستیم.
حاجی میرزایی بیان کرد: نقطه شروع و عزیمت اجرای سند تحول دانشگاه فرهنگیان است و اگر در این نقطه مشکلی ایجاد شود کل مجموعه دچار خلل میشود.
وی افزود: باید معلمین دانش آموز را برای خروج از استیصال و انزوا و تغییرات خطراناک مصونیت ببخشد این مصونیت بخشی معلمی در تراز سند میخواهد.