صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

صدور اسناد مالکیت برای ۹۸ درصد از اراضی ملی در هرمزگان

۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷:۴۲
کد خبر: ۵۵۰۸۵۹
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
صالحی با اشاره به گزارش اداره کل ثبت اسناد املاک استان هرمزگان مبنی بر صدور اسناد مالکیت برای ۹۸ درصد از اراضی ملی در این استان تصریح کرد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان در این خصوص گام‌های بلندی برداشته است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در مراسم معارفه مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان با بیان اینکه با حضور آیت الله رئیسی در رأس تشکیلات قضایی کشور، موجی از امیدواری و رضایتمندی در سطح جامعه ایجاد شده، تصریح کرد: مطالبه گری و مشی وحدت آفرین حاکم بر دستگاه قضایی کشور نویدبخش تحولات شگرف و موفقیت روزافزون در عملکرد‌ها در تمامی سطوح قوه قضائیه به ویژه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

وی به کار گیری مدیران جهادی و انقلابی در حوزه‌های مختلف و انتصاب جوانان متعهد در مسئولیت‌ها را ناشی از نگاه روشن بینانه ریاست قوه قضائیه و زمینه ساز تسریع در تحقق عدالت و روند خدمت رسانی به مردم عنوان کرد.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود، با یادآوری اهمیت رسمیت بخشی به مالکیت‌ها در کاهش اختلافات و طرح دعاوی خاطر نشان کرد: آگاهی بخشی به مردم به منظور ثبت رسمی عقود و معاملات موجب شفافیت هر چه بیشتر و ساماندهی به حوزه تثبیت مالکیت‌ها می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین تأثیر رسمیت بخشی به اسناد و مالکیت‌ها را در ارتقای شاخص امنیت و نظم عمومی حائز اهمیت برشمرد و خاطرنشان کرد: چنانچه اسناد، ثبت رسمی بشوند به منظور حل اختلافات، نیازی به مراجعه به دستگاه قضایی نخواهد بود و به منظور حل و فصل این دعاوی می‌توان به صورت مستقیم از طریق دایره اجرائیات ثبت اسناد و املاک اقدام نمود.

وی همچنین با اشاره به گزارش اداره کل ثبت اسناد املاک استان هرمزگان مبنی بر صدور اسناد مالکیت برای ۹۸ درصد از اراضی ملی در این این استان تصریح کرد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان در این خصوص گام‌های بلندی برداشته و باید از مدیریت و عملکرد سید مهدی هاشمی تقدیر کرد.
 
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین با اعلام اینکه سید عبدالرسول حسینی مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک هرمزگان چهره‌ای نام آشنا، متعهد و کارآمد است، انتصاب وی را نویدبخش موفقیت‌های بیشتر در حوزه ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان عنوان کرد.

در ادامه این مراسم سید مهدی هاشمی مدیرکل سابق ثبت اسناد استان هرمزگان به بیان گزارشی از عملکرد دوره هفت ساله خدمت خود در استان هرمزگان پرداخت و با اعلام اینکه نقشه کاداستری تمامی شهر‌های استان ترسیم شده است اظهار داشت از این میزان ۲۳۴ هکتار مربوط به اراضی شهری و ۱۵۳ هکتار آن کشاورزی و روستایی است.

وی در ادامه افزود: اطلاعات پانصد و هفتاد و نه هزار و سیصد و هفتاد و پنج قطعه زمین در بانک اطلاعاتی این اداره کل وارد شده و ۲ هزار نقشه تفکیکی روستا‌ها نیز ترسیم شده است.

هاشمی تصریح کرد: ۸۰ هزار سند روستایی و شهری مربوط به شهر‌های زیر پنج هزار نفر صادر شده است و بیش از هزار و دو قطعه زمین وقفی به مساحت ۲۰۲ هکتار نیز سند دار شده اند.

مدیرکل سابق ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان خاطر نشان کرد: در حوزه عمرانی با تکمیل و بهره برداری از ساختمان ثبت اسناد و املاک شهرستان‌های بندرعباس، قشم، پارسیان و ابوموسی بیش از ۶ هزار متر مربع به فضای ساختمان‌های تملیکی استان اضافه شده است.

وی در ادامه از ایجاد شش ایستگاه ثابت ماهواره در استان در راستای اجرای طرح شمیم خبر داد و تأکید کرد: در نتیجه این اقدامات درصد خطا به صفر رسیده است.

هاشمی خاطر نشان کرد: تمامی نقشه‌های ثبتی استان هرمزگان و تمامی پرونده‌ها و دفاتر استخراج و اسکن شده است و بر این اساس تمام پرونده‌های ثبتی استان به روز رسانی و بیش از یازده میلیون برگ آرشیو شده است.
مدیرکل سابق ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان یادآور شد: با توجه به ثبت الکترونیک در ادارات ثبت اسناد استان هم اکنون ۹۹.۳ درصد استعلامات و ۹۹.۸ درصد خلاصه معاملات ثبتی در کمتر از دو روز صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در سنوات گذشته بیش از شش هزار میلیارد ریال مطالبات وصولی از طریق اجرای ثبت انجام شده که عمده وصولی‌ها از بانک‌های دولتی و خصوصی بوده است.

هاشمی یادآور شد: طی هفت سال اخیر بیش از ۹۵ هزار واقعه ازدواج و ۱۸ هزار واقعه طلاق در استان هرمزگان ثبت و بیش از ۱۶۶ میلیارد تومان درآمد استان بوده که به حساب خزانه واریز شده است.

سیدمحمد هاشمی مقدم معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: اگر قوانین و مقررات در حوزه فعالیت‌ها و امور ثبت اسناد و املاک به درستی اجرا شوند نیازی به تشکیل پرونده در این زمینه و مراجعه به محاکم قضایی نیست.

وی بیان داشت: سعی داریم از طریق بسط و گسترش خدمات الکترونیک و تسهیل امور ثبت اسناد و املاک، مردم بدون نیاز به مراجعه به ادارات ثبت اسناد، خدمات خود را دریافت کنند که این امر مستلزم زمان و تخصیص اعتبار است تا بتوانیم هدفگذاری‌های انجام شده در این زمینه را عملیاتی کنیم.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه طرح اولیه این قانون در شرف نگارش است، تصریح کرد: امیدواریم با مساعدت‌های لازم به ویژه از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شرایط برای اجرای این طرح فراهم شود.

هاشمی مقدم همچنین با اشاره به گستردگی خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: برای ارائه خدمات مطلوب به مردم در حوزه فعالیت‌های تعریف‌شده این سازمان، باید دستگاه‌های اجرایی که با این سازمان در ارتباط هستند همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند تا بتوانیم به اهداف تعیین شده دست یابیم.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در حال تدوین قوانینی هستیم تا از نوشتن قولنامه‌های عادی در دفاتر مشاوران املاک جلوگیری شود چرا که این روند در حال حاضر مشکلات عدیده‌ای را فراهم آورده است و با جلوگیری از نوشتن قولنامه در این دفاتر می‌توان شاهد کاهش مشکلات بود.

شایان ذکر است: در پایان این مراسم با قرائت حکم انتصاب، سید عبدالرسول حسینی به عنوان مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان معرفی و از زحمات سید مهدی هاشمی تقدیر شد.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *