بالغ بر ۶۲ درصد تصادفات در حریم ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق میافتد
وی با اشاره به آمار مصدومان و معلولین تصادفات بیان کرد: بالغ بر ۳۶۵ هزار نفر معلول و مصدوم از این تصادفات داشتیم یعنی اگر ۱۰ درصد از معلولین و مصدومین قطع نخاع شده باشند بالغ بر ۳۶ هزار نفر در کشور قطع نخاع شدند و نیازمند صندلی چرخدار هستند.
سردار هادیانفر ادامه داد: امروز شرایط کشور بر همان روند است و علیرغم اینکه تعهد دادیم ۱۲ درصد معادل ۲ هزار نفر آمار تصادفات را در کشور کاهش دهیم، اما در ۵ ماهه اخیر چندان در این حوزه در کشور توفیقی حاصل نشد.
وی در خصوص خسارتهای تصادفات به کشور گفت: تقریباً خسارت تصادفات به ازای هر نفر ۵.۱ میلیارد تومان است و اگر این رقم را در ۱۷ هزار نفر ضرب کنیم معادل ۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور خواهد بود و این جزو مشکلات جدی ما در کشور است.
سردار هادیانفر در ادامه با اشاره عوامل تصادفات اظهار کرد: معضلاتی که در این حوزه وجود دارد ناشی از چند عامل است؛ عامل انسانی، راه، وسیله نقلیه و یکی هم بحث ۳۰ کیلومتری شهرهاست که بیشتر تصادفات بالغ بر ۶۲ درصد در حریم ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق میافتد.
رییس پلیس راهور ناجا همچنین گفت: مشکلات علائم و تابلوها، زیرساختها و عدم وجود دوربینهای نظارتی و کنترلی و شتاب راننده این ۶۲ درصد جانباختگان را رقم میزند.
وی با تاکید بر نقش فرهنگ سازی و رسانه ملی در رفتار مردم بیان داشت: خستگی و خواب آلودگی راننده، سرعت و سبقت، عدم توجه به جلو را چهار عامل اصلی تصادفات دانست و ۸۲ درصد جانباختگان به این موضوع برمیگردد و نقش رسانه ملی دستگاههای فرهنگی صدا و سیما و خبرگزاریها در این حوزه نقش انکارپذیری است و باید کمک کنند تا تغییر رفتار در مردم را ارتقا دهیم.
سردار هادیانفر در ادامه از پایش هر ماهه تصادفات خبر داد و افزود: ۸ هزار و ۱۱۲ کیلومتر طول جادهها در استان کرمانشاه از ۲۱۷ هزار کیلومتر جادههای کشور از این موضوع مستثنی نیست لذا همدلی، همراهی و تعامل در کاهش تصادفات موثر است.
وی در ادامه با اشاره سفرهای اربعین افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین نیازمند یک برآورد صحیح از وضعیت مرز خسروی هستیم.
رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در مرز مهران ۵ سال طول کشید تا این مرز به لحاظ گرههای ترافیکی مدیریت شود و امروز دقیقا نمیدانیم از ۵ هزار اتوبوسی که در خدمت زائرین اربعین است و همچنین از ۱۰ تا ۱۱ استانی که مسیرشان به خسروی نزدیکتر است چه میزان در این منطقه زائر خواهیم داشت.
این مقام انتظامی اذعان داشت: زیرساختها در این حوزه باید بیشتر توسعه یافته باشد مدیریت پذیرش اقامت زیرساختهای رفت و برگشت بر اساس پیش بینیهای صحیح صورت گیردو باید تدبیری شود که مسیرهای پارکینگها که خاکی هستند با مازوت پوشیده شود که در هنگام بارندگی به باتلاق تبدیل نشود.
سردار هادیانفر زیرساختهای مرز خسروی را زیرساختهای بسیار خوبی ارزیابی کرد و گفت: این زیرساختها از مهران بهتر است چرا که مسیرهای رفت و برگشت آن مسیرهای خوبی است و برای آن مسیرهای جایگزین نیز پیش بینی شده است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه عمده مشکلات در طول تردد زائرین تصادفات است لذا با همدلی و همکاری باید کاری کنیم که مسافرین ایمن به زیارت بروند و برگردند.
هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه نیز در این جلسه اظهار داشت: کرمانشاه مرکز ثقل غرب کشور است که به استانهای همدان، ایلام، کردستان و لرستان ارائه خدمات میکند.
استاندار کرمانشاه افزود: فرودگاه بین المللی و خط ریلی استان کرمانشاه در اختیار چهار استان همجوار قرار دارد.
وی گفت: امسال در وزارت راه و شهرسازی بندر خشک غرب کشور را در استان کرمانشاه تعریف کردند که مستلزم سرمایه گذاری بسیار زیادی است.
مدیر ارشد استان ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که نقاط حادثه خیز در استان را در قالب محورهای حادثهخیز تعریف کنیم و جهت تبدیل شدن به بزرگراه یا آزاد راه به بخش خصوصی واگذار کنیم.
وی خاطرنشان کرد: از پلیس راه بیستون تا حمیل را با سرمایهای بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار کردیم و در حال حاضر در آن محور مشغول کار هستند.
بازوند بیان داشت: همچنین مذاکراتی با سرمایه گذاران داشتیم که از همدان تا پلیس راه بیستون را نیز به بخش خصوصی واگذار کنیم و تاکنون فراخوان مرحله اول را در این خصوص صادر کردیم.
استاندار کرمانشاه کاهش تلفات جادهای را یکی از دغدغههای مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: در این راستا طبق ماده ۱۰۸ قانون برنامه ششم مبنی بر کاهش ۳۰ درصدی تلفات به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت را به طور جدی در دستور کار قرار دادیم.