ارائه گزارش مستمر از وضعیت قطعات خودکفا شده به وزارت صمت
در این جلسه فرشاد مقیمی مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: داخلیسازی قطعات طی دو دهه در کشور مطرح است، اما به دلیل نداشتن چارچوب مشخص و نظامند خیلی راهگشا نبوده است.
وی با تاکید بر ایجاد فرآیند شفاف در توسعه ساخت داخل تصریح کرد: اگر فرآیند داخلی سازی قطعات را شفاف و نظاممند طراحی کنیم، محصول با کیفیت تحویل میگیریم.
مقیمی خاطرنشان کرد: باید در نظامند سازی داخلی سازی قطعات، ریسکها و گلو گاههای پروژههای خودکفایی قطعات مرتبط با میز یک و دو صنعت را شناسایی کنیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: برای مدیریت واردات و کنترل ثبت سفارش قطعات وارداتی باید وضعیت تولید قطعاتی که خودکفاشده و یا درحال خودکفایی است را به وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش دهید.
مقیمی خاطرنشان کرد: همچنین بسته ارائه مشوق به سازندگان جهت پیشبرد پروژههای خودکفایی نیز باید از سوی ساپکو بررسی و اعلام شود
وی یادآوری کرد: امروز یکی از چالشهای موجود داخلی سازی قطعات که نیازمند هدف گذاری است، نبود چارچوب مشخص در تجمیع نیازها و تقاضا است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در این فرآیند داخلی سازی قطعات باید میزان داخلی سازی هر قطعه و ارزبری هر محصول، تضمین خرید از سازندگان بابت قطعه خودکفا شده، مشخص شود.
مقیمی تاکید کرد: باید در توسعه داخلی سازی قطعات پیشرفته خودرو ازتوان مهندسی صنایع دفاع تا شرکتهای دانش بنیان استفاده بهینه کنیم.
در ادامه منصور منصوری مدیرعامل ساپکو گزارشی از روند داخلی سازی قطعات و امضای قرارداد با سازندگان ارائه داد و اظهار کرد: درمیز اول تعمیق ساخت داخل قطعات صنعت خودرو، ۱۷ قرارداد با حجم ریالی ۴۲۰ میلیارد تومان به امضا ء رسید و در میز دوم نیز به زودی برای تولید ۳۴ قطعه با کاهش ارزبری ۴۴ میلیون یورویی با ۱۶ سازنده داخلی قرارداد امضا میشود. به عبارت دیگر ساپکو درمیز اول و دوم ۴۳ پروژه با ۳۳ سازنده امضا کرد ه و یا درحال امضاءاست که حدود ۲. ۸۱ میلیون یورو (به لحاظ تیراژ سالیانه) کاهش ارزبری خواهد داشت.
همچنین کیومرث فروتنی مشاور معاونت امور صنایع وزارت صمت، آغاز نهضت ساخت داخل در صنعت و تشکیل میزهای تخصصی تعمیق ساخت داخل را یکی از مهمترین اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: ساماندهی ثبت سفارش واردات قطعات و تجهیزات خارجی جهت حمایت از توسعه تولید ملی ضروری است.
وی با اشاره به برخی از ابراز نگرانیها از ثبت شفارش قطعات مشابه داخلی، حتی پس از داخلی سازی آنها تاکید کرد: عزم جدی وزارت صمت براین است که با ممنوعیت یا اعمال نظام تعرفهای به رونق تولید و نهضت ساخت داخل کمک کند.