جزیره ای عمل کردن در رفع نیازهای دانشی موثر نیست
وب ادامه داد: اکنون حدود ۵۰ هزار مدرسه در کشور کمتر از ۵۰ دانش آموز دارد و این نشان از پرچم گسترده آموزش در سراسر کشور است. پوشش دوره ابتدایی از ۶۲ به ۸۲، متوسطه اول از ۳۱ به ۹۵ و متوسطه دوم از ۱۷/۵ به ۸۵ افزایش یافته است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توزیع مناسب فرصت آموزشی بیان کرد: سرانه فضای آموزشی طی ۴۰ سال اخیر سه و نیم برابر شده و تعداد دانش معلمان نیز افزایش یافته است.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه انفجار جمعیت، پوشش تحصیلی را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: اگر سایر بخشهای دولت قدرت پاسخگویی به این شرایط را داشتند، امروز شرایط بهتری داشتیم.
وی با بیان اینکه روند افزایش جمعیت در سالهای اخیر آغاز شده است، گفت: سوال فعلی این است که نظام تا چه حد در دستیابی به اهدافش موفق است، سند تحول با نقد جدی نظام تعلیم و تربیت، ضرورت تحول بنیادین را تاکید دارد.
وی ادامه داد: یکی از نگرانیهای امروز توسعه آسیبهای اجتماعی است و اساس مقابله با آن مصونیت لازم در دوره آموزش عمومی است و افراد باید به حدی از توانمندی دست یابند که توان نه گفتن داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش باید بتواند نیازهای دانشی را تکمیل کند. امروز رتبه پنجم دنیا را در این عرصه داریم، اما جزیرهای عمل کردن در این زمینه موثر نیست.
حاجی میرزایی افزود: فرصت یادگیری را بهبود بخشیدیم، اما توزیع آن عادلانه نیست، دسترسی به آموزش با کیفیت حق همه شهروندان است، درست است تلاش بسیاری برای مقابله با این موضوعات بوده، اما کافی نیست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مفهوم حقیقی توسعه یافتگی یعنی اگر جامعهای به شرایط جدیدی رسید خودش را نبازد، اگر اکنون در چنین شرایطی دچار حیرت میشویم و باید رویه را اصلاح کنیم.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه باید به نیازهای یادگیرنده پاسخ دهیم، بیان کرد: دانش آموزان دریافت کننده صرف نیستند و قدرت انتخاب دارند. آموزش و پرورش باید برای نیازهای آنها حرفهای روشنی بزند.
وی با اشاره به اینکه چرخ آموزش و پرورش به عنوان چرخی بزرگ در حال حرکت است، گفت: چرخ بهداشت و صنعت را هم داریم، اما این چرخها با هم هماهنگ نیست. هر چه پیوندها عمیقتر باشد، دستاورد بهتری خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت اعتبارات و نیروی انسانی تصریح کرد: اعتبارات علی رغم تخصیص کامل، ساختار آن دچار مشکل است؛ بنابراین در تلاشیم برای بودجه سال بعد بهتر عمل کنیم. وقتی معلمی حقوق را دیر دریافت میکند بیش از مشکل معیشتی، اقتدار ما را زیر سوال میبرد.
حاجی میرزایی ادامه داد: دسترسی به آموزش باکیفیت حق همه شهروندان است و ما متعهد ایفای آن هستیم، اما هنوز در ابتدای راهیم. آموزش و پرورش باید به نیازهای جامعه پاسخ دهد. اندیشمندان معتقدند سرعت تحول به گونهای است که در آینده چهره مشاغل تغییر میکند و متحول میشود، دانش آموزان ما تا چه حد آمادگی ورود به عرصههای جدید را دارند؟.
وی با اشاره به اینکه پلیدیها و تیرگیها در صورتی به جامعه هجوم میآورد که آن جامعه آگاه به مختصات زمان خود نباشد گفت: آموزش و پرورش فروش کالا از تولید کننده به مصرف کننده نیست، دانش آموزان خریدار صرف نیستند این مجموعه باید برای نیازهای آنها حرفهای روشن بزند. ترویج شادی و نشاط به عنوان یک حق مسلم نکتهای است که باید به آن توجه کرد.
وی با بیان اینکه غنیترین شغل هستی، معلمی است اظهار کرد: باید معلمین را ارج بگذاریم، آنها باید از برترین منزلتهای اجتماعی برخوردار باشند. تلاش میکنیم لایحه ویژهای برای معلمان تنظیم کنیم و قانون ویژه برای آنها داشته باشیم.
حاجی میرزایی افزود: داشتن یک برنامه خوب شرط لازم است، اما کافی نیست. اجرای یک برنامه چندبرابر پیچیدهتر از تدوین آن است. برای تحقق اهداف سندتحول چندپیش نیاز لازم است، نخست گفتمان سازی است و باید مورد اشتراک و اتفاق همگان قرار بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین باید واقع بین باشیم و مسائل آزاردهندهای که روی زمین مانده را بهبود بدهیم، وضعیت اعتبارات و نیروی انسانی نیازمند توجه سریع و عاجل است. چون اعتبارات آموزش و پرورش علیرغم تخصیص بیش از ۱۰۰ درصدی به علت اشکال ساختاری که در بودجه ریزی وجود دارد کفاف نمیکند و باید برای حل آن تلاش کنیم.
وی افزود: تلاش میکنیم بودجه ۹۹ کاستیهای کمتری داشته باشد و با انباشت مطالبات و انتقال آن به سالهای بعد مواجه نشویم. وقتی معلمی با تاخیر حقوقش را میگیرد معتقدم بیش از معیشت معلمان، نظام حکمرانی اقتدار و صلابت ما آسیب میبیند.
وی با اشاره به اهمیت اقتصاد آموزش و پرورش گفت: امیدوارم پای اقتصاددانها به آموزش و پرورش باز شود و از ظرفیتهای انبوه موجود برای حل مشکلات آموزش و پرورش بهرهبرداری کنیم.