امضاء توافقنامه ساخت اسکله «رو رو» در مجتمع بندری کاسپین
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این مراسم با بیان اینکه سابقه همکاری سازمان متبوع وی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به سال ۸۸ و ساخت و بهره برداری از موج شکن شرقی مجتمع بندری کاسپین باز میگردد، به تجزیه و تحلیل نقش ساخت اسکله "رو رو" به عنوان یک پروژه ملی در افزایش ظرفیتهای ترانزیتی کشور پرداخت و اظهار کرد: به منظور دستیابی به این مهم، اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریلی قزوین رشت نیز حائز اهمیت میباشد تا کشورمان دارای یک مزیت رقابتی در زمینه ترانزیت کالا از مسیر کریدور نستراک (شمال-جنوب) باشد، مزیتی که ناشی از کاهش هزینهها و زمان حمل و نقل کالا در این مسیر در مقایسه با مسیر موجود از طریق کانالا سوئز است.
وی با اشاره به اینکه با رایزنیهای صورت گرفته با طرف هندی و روسی، اوایل پاییز سال جاری، نخستین محوله ترانزیتی در مسیر کریدور شمال جنوب، حرکت میکند، دومین مزیت ایجاد اسکله "رو رو" و اتصال خط ریل به مجتمع بندری کاسپین را ایفای نقش موثر در ترانزیت کالا در چارچوب کریدور یک کمربند یک جاده، کشور چین در ارتباط با کشورهای اروپایی و آسیای غربی، عنوان کرد و افزود: با عنایت به نیاز کشور به درآمدهای ارزی، باید توجه داشت بهره برداری از ظرفیتهای ترانزیتی یکی از بهترین راهکارها در مسیر تحقق این هدف است و در همین راستا سازمان منطقه آزاد انزلی اقدام به انعقاد توافق نامه همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم نموده، چراکه براین باوریم که براساس ظرفیتهای موجود و سابقه کاری، امکان بهره برداری از این اسکله کمتر از دو سال مندرج در قرار داد و تا یک سال و نیم نیز وجود دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: همزمانی اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریلی سراسری با بهره برداری از اسکله رو رو در افزایش ظرفیتهای ترانزیتی کشور نقش موثری خواهد داشت.
سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) نیز در این مرسم با قدردانی از تلاشهای مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی که تحول بسیار خوبی را در این منطقه ایجاد کرده، قرارگاه را بازوی امین دولت عنوان کرد و به بیان سوابق همکاری قرارگاه با مناطق آزاد پرداخت و افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با دارا بودن بیش از ۲۶۰ پروژه در سراسر کشور، ایران اسلامی را به یک کارگاه بزرگ عمرانی و زیرساختی تبدیل کرده، موضوعی که با کار جهادی در راستای مقابله با شرایط تحریمی علیه مردم و ایجاد رفاه برای مردم عزیزمان در دستور کار قرار گرفته است.
وی در خصوص اهمیت ساخت اسکله رو رو که از سوی مجموعه تحت مدیریت وی در منطقه آزاد انزلی احداث میگردد با تصریح براینکه هر میزان که ظرفیتهای بندر کاسپین افزایش یابد، ظرفیتهای ترانزیتی- تجاری کشور افزوده میشود، اظهار کرد: بعد از سالها غفلت، با همت سازمان منطقه آزاد انزلی، حلقه مفقوده ترانزیتی کشور در حال تکمیل شدن است، به این معنی که ظرفیت ۵ میلیون تن ترانزیت کالا به وجود خواهد آمد و این مهم زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که توجه داشته باشیم که این مسیر ترانزیتی، به عنوان بخشی از کریدور یک جاده یک کمربند چین، عمل میکند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با اعلام آمادگی برای حضور در عملیات ساخت اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریلی قزوین رشت، قول داد که به لحاظ اجرایی این پروژه در حداقل زمانی ممکن به بهره برداری رسد و اضافه کرد: با توجه به وجود کارخانه کشتی سازی صدرا و امکان ساخت کشتیها رو رو، ریلی و خودرویی، آمادگی خود را برای ساخت کشتی بیان میکنیم.
براساس توافقنامه مذکور عملیات ساخت اسکله رو رو و پسکرانه مربوطه به آن، در مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی با هزینه نزدیک به ۶۸۰ میلیارد ریال ظرف دو سال ساخته میشود.
اسکلههای مزبور به طول حدود ۹۰ متر، با عرض رمپ ۲۶ متر است که دارای ۷.۶ هکتار پسکرانه میباشد که اجرای این پروژه به صورت ترکیبی از شمع، عرشه و دلفین خواهد بود.
گفتنی است کشتیهای رو رو برای حمل خودرو و سایر محمولههای طراحی شده که روی چرخ قرار دارند استفاده میشوند.
کشتی رو رو دارای پلهای متحرکی است که امکان ورود و خروج وسایل نقلیه موتوری به داخل کشتی را فراهم میسازد در نتیجه کاهش زمان و هزینههای حمل و نقل بهمراه افزایش ضریب ایمنی ترانزیت کالا از مهمترین ویژه گیهای این نوع اسکلههای عنوان میشود.
گفتنی است در این نشست اعضای هیأت مدیره و معاونین سازمان منطقه آزاد انزلی و معاونین و مدیران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) حضور داشتند.