وضعیت دسترسی به آب شرب سالم در تمام مناطق کشور خوب است/در استفاده از منابع آبی وضعیت قرمز است
لیلا زمانی، رئیس گروه توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، با اشاره به کارکرد توسعه پایدار، بیان داشت: توسعه پایدار علاوه بر رفع نیازهای نسل فعلی امکان استفاده از منابع و رسیدن به بالندگی برای نسل آینده را نیز فراهم میکند.
رئیس گروه توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ابعاد توسعه پایدار افزود: توسعه پایدار سه مقوله اجتماع، اقتصاد و محیط زیست را با هم در برمی گیرد و در صورت بی توجهی به هر یک از این ابعاد مشکلاتی برای نسل آینده و حتی نسل فعلی ایجاد خواهد شد.
وی در ادامه درخصوص رویکرد سازمان محیط زیست به این موضوع گفت: "کمیته ملی توسعه پایدار" یک سال پس از برگزاری اجلاس ریو ۱۹۹۲ و در شورای عالی محیط زیست متشکل از اعضای مختلف دولت، NGOها و بخش خصوصی تشکیل شد که این کمیته درخصوص هماهنگی پیشرفت و توسعه در راستای مسائل مرتبط اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی تصمیم میگیرد.
زمانی با اشاره به مهمترین مصادیق پیشرفت ایران در حوزه توسعه پایدار گفت: وجود دفاتر توسعه پایدار در دانشگاه ها، تولید مقالات علمی، ارائه اطلاعات مناسب نسل به جوان، توجه به اصلاح الگوی تولید و مصرف پایدار در برنامه سوم توسعه به بعد از جمله پیشرفتهای کشور در حوزه توسعه پایدار به شمار میروند.
رئیس گروه توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین اجرای برنامههای توسعه در جنوب ایران را در راستای توسعه پایدار برشمرد و افزود: سازمان محیط زیست پس از بررسی کلیه طرحهای توسعه کلان کشور برنامههای خوبی را در این راستا برگزار میکند.
این مقام مسئول با اشاره به رتبه جهانی ایران در حوزه توسعه پایدار گفت: ایران در بین ۱۶۲ کشور در حوزه برنامه توسعه پایدار رتبه ۵۸ را دارد.
زمانی متذکر شد: طبق این اطلاعات، ایران در حوزه مدیریت منابع آب در وضعیت قرمز قرار دارد و افزود ما از نظر شاخصهای دسترسی به آب شرب سالم، رتبه خوبی داریم و خوشبختانه دولت نیز موفق به آبرسانی به دورترین نقاط کشور شده، اما در استفاده از منابع آب تجدیدپذیر (زیرزمینی) وضعیت خوبی نداریم.
رئیس گروه توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان اینکه ایران از نظر هدف آموزش در وضعیت سبز قرار گرفته، بیان داشت: دفتر آموزش سازمان حفاظت از محیط زیست همکاریهای خوبی با وزارت آموزش و پرورش دارد و برای گنجاندن مفاهیم محیط زیست در کتب درسی دانش آموزان اقدام کرده است.