تعهدات معوق خودروسازان به ۴۱۰ هزار خودرو رسید/ ۱۰ هزار پرونده خودروسازان و مشتریان به مصالحه رسید
رئیس سازمان حمایت با بیان اینکه در حوزه خودرو با سه بخش مواجه هستیم افزود: بخش اول به خودروسازیهای تولیدی مانند ایران خودرو، سایپا و خودروسازیهای خصوصی مثل رامک خودرو، عظیم خودرو و آذیکو مربوط میشود.
وی گفت: بخش دوم مربوط به تعدادی از خودروسازیها همانند ایرتویا میشود که عرضه کننده بودند یعنی به صورت Cbu وارد و عرضه میکردند.
تابش ادامه داد: بخش سوم مربوط به تعدادی از شرکتهایی است که هم مجوزفعالیت و پیش فروش نداشتند هم جزو تولیدکنندگان و واردکنندگان نبودند همانند مفتاح رهنورد، پرشین پارس که آمار و اطلاعاتی در سازمان حمایت ندارند، مجوزی هم به آنها ندادیم و خودروی هم ندارند و پرونده آنها در اختیار قوه قضائیه است و ارتباطی به سازمان حمایت ندارد.
رئیس سازمان حمایت با بیان اینکه شرکت ایرانخودرو به خاطر عدم ایفای تعهد و قیمت برای خودروهای کم تیراژ به تعزیرات معرفی شد، خاطرنشان کرد: همچنین سایپا، سایپا دیزل و سایپا سیتروئن، رامک خودرو، آذیکو، کرمانیا و بهمن موتور به تعزیرات معرفی شدند.
تابش با بیان اینکه برخی پیش فروشها را نمیتوان بخاطر تحریم تحویل داد تصریح کرد: بر این اساس در کمیته خودرو به این نتیجه رسیدیم که با موافقت ذینفع، خودروی جایگزین تحویل داده شود یا روی یک مبلغی به توافق برسند و اگر این توافقها صورت نگرفت از طریق شکایت به دادگاه اقدام کنند.
رئیس سازمان حمایت تاکید کرد: حتی اگر فردی پس از مصالحه به این نتیجه رسیده که متضرر شده میتواند شکایت کند.
تابش درباره تحویل تعهدات معوق خودروسازان گفت: حدود ۶ ماه از تعهدات عقب هستیم بر این اساس تصمیم گرفته شد ۸۰ درصد تولید برای تحویل تعهدات معوقات قرار داده شود و حداکثر ۲۰ درصد برای تامین نیازهای فوری مشتریان که با افزایش تولید توسط خودروسازان اهتمام تحویل خودروهای معوق یک اهتمام جدی است.
وی با بیان اینکه تحویل خودروها در حال انجام شدن است افزود: هیچ مجوزی برای هیچ خودروسازی برای مشارکت در تولید و پیش فروش داده نشده است و سیاست کمیته خودرو برای ایفای تعهدات، سیاست غیرقابل برگشت است.
رئیس سازمان حمایت درباره آمار تعداد تعهدات معوق خودروسازان تصریح کرد: تعداد تعهدات معوق ۴۱۰ هزار دستگاه است که تا پایان سال تحویل مشتریان میرسد و این رقم صفر خواهد شد.