صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

توریسم داخلی ما دچار عدم برنامه ریزی است/می‌توانیم سهم خودمان از درآمد ارزی را از صنعت گردشگری بگیریم

۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹:۰۷
کد خبر: ۵۴۷۱۵۰
مرتضی خاکسار گفت:در زمینه توریسم داخلی کاری انجام نشده و دچار مشکل هستیم. این مسائل برای ما نمره منفی است.

مرتضی خاکسار، کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، در پاسخ به این سوال که با تشکیل وزارت میراث فرهنگی صنعت گردشگری با چه فرصت هایی رو به رو می شود؟ بیان کرد: در مجموع با تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خیلی از مسائل می‌توانیم با دنیا رقابت کنیم به دلیل اینکه ایران در قلب دنیا قرار گرفته و تمام جاذبه‌های ۵ قاره را در دل خودش جای داده است.

می‌توانیم سهم خودمان از درآمد ارزی را از صنعت گردشگری بگیریم

خاکسار افزود: به وفور دیده می‌شود با یک مقدار برنامه ریزی می‌توانیم سهم خودمان از درآمد ارزی را از صنعت گردشگری در بازار داخلی و خارجی بگیرم. به دلیل نوسانات ارزی و قیمت دلار گردشگران خارجی میل بیشتری به سفر به ایران دارند و اگر جاذبه‌های کشور بیشتر معرفی شود قطعا از استقبال بیشتری برخوردار خواهیم شد.

علت اصلی عدم رونق گردشگری در کشور تبلیغات ضعیف است؟

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت علت اصلی عدم رونق گردشگری در کشور تبلیغات ضعیف است؟ گفت: بله. بیشتر ما وقتی عکس هایی از مناطق کشور مشاهده می‌کنیم سوال می‌کنیم آیا این چنین مکانی در کشور ما وجود دارد؟ که این امر نشان دهنده ضعف تبلیغات است. جاذبه‌های داخلی خودمان را باید تبلیغ کنیم.

کشور‌های خارجی برای معرفی مناطق گردشگری خود چند نمایی می کنند

وی در ادامه گفت: باید توجه کرد که کشور‌های خارجی برای معرفی مناطق گردشگری خود چند نمایی و بزرگ نمایی می‌کنند و در لنز رنگی دوربین‌های خود از مناطق توریسم پذیر بزرگ نمایی می‌کنند و یک منطقه را به منطقه جذاب گردشگری تبدیل می‌کند.

صنعت گردشگری مدرنیته برای گردشگران خارجی جذابیتی ندارد

خاکسار در ادامه افزود: ایران تمام جاذبه‌های ۵ قاره مثل کوه دریا جنگل دشت را در خود جای داده است. امروزه در گردشگری پدیده پست مدرنیسم را داریم و صنعت گردشگری مدرنیته برای گردشگران خارجی جذابیتی ندارد. به عنوان مثال پارک‌های آبی جاذبه‌ای ندارد مبحثی که خیلی می‌توانیم روی آن کار کنیم مبحث بوم گردی است که یعنی آیین محلی، غذای محلی، خانه محلی، لباس محلی، خوراک محلی، صنایع دستی محلی است که ایجاد مشاغل می‌کند. در یک روستا از بالاترین خاصیت جذب بازار گردشگری است که خوشبخنانه در اکثر شهر‌ها و حاشیه‌های استان‌ها و شهرستان‌ها از این روستا‌ها با این جاذبه‌ها به فور داریم.

وی در ادامه افزود: هر استانی در کشور لباس و گویش مخصوص خود را دارد و به این وسیله می‌توانیم تنوع بازار داشته باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: برای معرفی این جاذبه‌ها و جذب ارز گردشگران خارجی می‌توان بودجه‌ای به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای این مسئله تخصیص داد تا این جاذبه‌ها و پتانسیل‌ها از شبکه‌های تلوزیونی و استانی معرفی شوند.

رونق صنعت گردشگری نیاز به توجه دارد

خاکسار در ادامه به راهکار این مسئله اشاره کرد و گفت: جاذبه‌ها و مفاخر فرهنگی و علمی و تاریخی و ملی را در یک برنامه منسجم آماده و در چندین زبان در شبکه‌های اروپایی پخش کنیم تا جذب گردشگر خارجی رونق بیشتری پیدا کند. رونق صنعت گردشگری نیاز به توجه دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: می‌توان صدا و سیما برای شبکه‌های استانی خود برنامه ریزی کند و بنیان‌ها و شالوده‌ها و اساس درآمد زایی گردشگری استانی خود را در شبکه های استان روی آنتن ببریم و چکیده این برنامه‌ها را در صدا و سیما به نمایش درآوریم.

 مفاخر فرهنگی وقومی را با زبان‌های مختلف معرفی کنیم

این استاد دانشگاه در ادامه درباره سایر راه حل ها گفت: می توان مفاخر فرهنگی وقومی را با زبان‌های مختلف مثل یک برند در قالب جاذبه‌های گردشگری ایران آماده کنیم و در قالب یک برنامه به چند زبان در اروپا پخش کنیم که این برنامه می تواند توجه و سمت و سوی بازار‌های گردشگری را در قسمت بوم گردی جذب کند.

وزارت گردشگری کمتر از نفت نخواد بود

وی افزود: روی جاذبه‌های گردشگری باید فیلم ساخته شود و به دنیا معرفی شود. تاسیس وزارت گردشگری شاید به پای نفت نرسد، ولی کمتر از نفت نخواهد بود.

علت مسافرت زیاد خارجی ایرانیان چیست؟

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که علت مسافرت زیاد خارجی ایرانیان چیست؟ گفت: علت این امر این است که برای تبلیغات خارجی کاری انجام نداده ایم و باید به این نکته توجه کنیم که تبلیغات هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است. همچنین در زمینه تحقیقاتی کاری نکرده ایم و زیر ساخت‌های گردشگری خود را به دنیا معرفی نکرده است.

توریسم داخلی ما دچار عدم برنامه ریزی است

وی در ادامه با بیان اینکه توریسم داخلی ما دچار عدم برنامه ریزی است گفت: در زمینه توریسم داخلی کاری انجام نشده و دچار مشکل هستیم. این مسائل برای ما پوئن منفی است به عنوان مثال: در شهر توریست پذیری مثل شیراز چرا نباید یک تفرجگاه برای توریسم یک روزه داشته باشیم.

حیات شهر به گردشگری است

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: حیات شهر به گردشگری است و جمعیت برای شهر هیچ رونقی ندارد و آنچه برای شهرها رونق می آورد گردشگری است. در جای جای ایران می‌توانیم در گردشگری و بوم گردی جاذب باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *