آموزش مهارتهایی برای ارتقای برنامههای گفتوگو محور
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، حسن عابدینی، سردبیر ارشد اخبار بین الملل در فضای مجازی چنین پستی را منتشر کرد:
«اندک زمانی است، روزهای فرد اجرای برنامه " جهان امروز " را بر عهده دارم. برنامه زندهای که ساعت ۱۹:۳۵ دقیقه هر روز در گفتگو با کارشناسان به کنکاش سه، چهار فقره از برجستهترین تحولات بین المللی میپردازد. مدت زمان این برنامه حدود ۲۲ دقیقه است. یکی از میهمانان حضوری در استودیو و دو تای دیگر تلفنی است. زمان گفت و گوی تلفنی حدود سه تا چهار دقیقه است. دست کم دو تا سه پرسش مطرح میشود. پاسخها هم طبعا بایستی بسیار کوتاه باشد. میهمان حال اگر نداند که زمان بسیار اندک است کافی است بگوید "سلام بر شما و همکاران محترم در شبکه خبر و سلام و روز بخیر حضور شما بینندگان گرامی ... ". جملاتی که تا دو سه سال پیش بارها شنیده میشد و هنوز هم بعضا در برنامههای گفتگو محور میتوان مشاهده کرد. این یعنی اسراف زمان صدها هزار مخاطبی که با اندکی تامل میتوان با جملاتی کوتاهتر از آن جلوگیری کرد. تحول تازه در بخشهای خبری موجب شده تا گفتن واژههایی که ارزش خبری ندارد کاهش یابد. ضرب آهنگ تند اجرای خبر در ابتدا اندکی نامتعارف بود، اما به آرامی مطلوبتر شده است. برنامههای گفتگو محور خبری از آن رو که زمان بیشتری دارد، طبعا شمار زیادتری از واژگان غیرخبری در آن رد و بدل میشود. تصور کنید که در یک برنامه سه میهان باشد. مجری علاوه بر سلام و علیک با بینندگان و تک تک میهمانان دست کم دو دقیقه را نیز صرف تبریک یا تسلیت مناسبتهای دور و نزدیک گذشته و آینده کند. هر میهمان نیز دست کم دو دقیقه برای سلام و احوالپرسی با مجری، سایر میهمانان و بییندگان سپری کند. آنان نیز مناسبتها مهم و غیرمهم را تبریک یا تسلیت بگویند. هفت تا هشت دقیقه آغازین برنامه که طبق اصول حرفهیی بایستی جذابترین یا حداقل به طرح مهمترین اطلاعات پرداخته شود، صرف موضوعاتی میشود که از ارزش خبری چندانی برخوردار نیست. به نظر میرسد که ضرباهنگ تند در بخشهای خبری بهتر است، به برنامههای گفتگو محور خبری نیز تسری داده شود. شروع این موضوع نه فقط برای مجریان که برای میهمانان هم اندکی دشوار و البته غیرمعمول است. فرهنگ صرفهجویی در زمان و بهرهوری بیشتر از واژگان بهتر است، در برنامههای گفتگو محور خبری نهادینه شود. این در چارچوب اخلاق و اصول حرفهای برای مخاطب سودمندتر است.»
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.