اعتبار ندادن به سند رسمی جرم تلقی میشود/ ضرورت توسعه سند رسمی و اعتبار آن در جامعه
وی در این جلسه با بیان اینکه جامعه سردفتری همواره مورد احترام و اعتماد مردم است و اسناد تنظیم و ثبت شده موجب آرامش صاحبان سند است، گفت: اعتماد ایجاد شده مرهون زحمات افراد بسیاری از گذشته تا زمان حال بوده است. سند رسمی در همه مراجع اعتبار دارد و اعتبار ندادن به آن جرم تلقی میشود و از ضروریترین وظایف ما، توسعه سند رسمی و اعتبار آن در جامعه است.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به بند ۶۷ سیاست حاکم بر برنامه ششم که به تاکید مقام معظم رهبری هم رسیده بر لزوم توسعه اعتبار سند رسمی تاکید کرد و ادامه داد: توسعه اعتبار سند رسمی از جمله برنامههای سازمان ثبت و برنامههای تحولی قوه قضاییه در جامعه است. امروز هم طرح ارتقای اعتبار سند رسمی در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار دارد و این همه تاکید به دلیل آثار این توسعه در جامعه است که ایجاد نظم و امنیت در جامعه از جمله آن به شمار میرود.
خداییان مبارزه با پولشویی و پیشگیری از آن را با سند عادی محتمل دانست و ادامه داد: این پولها با سند رسمی قابل ردیابی است. بانکهای اطلاعاتی موجود و تنظیم و ثبت سند رسمی در این راستا میتوانند با ردیابی جلوی این امر را بگیرند. همه باید در راستای ارتقا و توسعه سند رسمی تلاش کنیم و در این زمینه همکاری جامعه سردفتری، سازمان ثبت و جامعه حقوقدانان ضروری است.
وی بر به روز رسانی قوانین ثبتی تاکید کرد و در این زمینه همکاری جامعه سردفتری با سازمان ثبت را در به روز رسانی قوانین و مقررات به خصوص در زمینه قانون مربوط به دفاتر اسناد رسمی خواستار شد.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر حراست از اعتمادی که در بین مردم نسبت به دفاتر اسنادرسمی ایجاد شده گفت: باید این اعتماد پاس داشته شود و یکی از راههای افزایش این اعتماد، مبارزه با مفاسد درون دستگاهی در درون جامعه سردفتری است. عمل نادرست برخی افراد، باعث بی اعتمادی و بدبین شدن مردم میشود که باید با آنان مقابله کرد و در این راستا نباید اغماض داشت.
خداییان مبارزه با فساد را یکی از اهداف ثبت الکترونیک اسناد دانست و مبارزه جدی با فساد را در دستور کار مجموعه ثبت عنوان کرد که مورد چشم پوشی قرار نخواهد گرفت.
وی در پایان به "اتحاد و یکپارچگی" و "شفاف سازی همه کانونها و جوامع سردفتری" و در نتیجه ایجاد اعتماد بیشتر اشاره و خاطرنشان کرد: اسکن دفاتر جاری یکی از دیگر موارد است که باید مورد توجه قرار گیرد و جلوی از بین رفتن و جعل در این موارد گرفته میشود.