صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

راه اندازی ثبت اثر انگشت الکترونیکی تا نیمه دوم سال جاری در تمامی دفاتر اسناد رسمی کشور

۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵:۵۱
کد خبر: ۵۴۵۶۰
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از راه اندازی سامانه اخذ الکترونیکی اثر انگشت اصحاب سند در استان زنجان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود تا نیمه دوم سال جاری تمامی در دفاتر اسناد رسمی کشور ثبت اثر انگشت الکترونیکی راه اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ، احمد تویسرکانی در مراسم افتتاح آزمایشی طرح اخذ الکترونیکی اثر انگشت اصحاب سند در سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی که با حضور مسئولان فناوری ادارات کل ثبت اسناد و املاک استانها برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم تحولات به روز داشته باشیم و بهره وری مناسب در جهت استفاده از منابع و رضایتمندی مردم وجود داشته باشد باید همگام با توسعه خدمات و نیازهای جامعه تحولات لازم را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از جمله دستگاههایی است که طیف وسیع خدمات رسانی را به مردم ارائه می کند افزود: در زمینه اصلاح فرایندها و خدمات رسانی بهتر به مردم اقدامات وسیع و گسترده ای در سازمان ثبت اسناد صورت گرفته و تحولات عظیمی در بخش های مختلف در حال انجام است.

معاون قوه قضاییه خاطرنشان کرد: سالانه میلیون ها سند رسمی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت می رسد و در گذشته این اقدام به شیوه سنتی و با استفاده از کاغذ، اوراق بهادر و دفاتر سنتی به شکل غیر متمرکز انجام می شد و بر همین اساس امکان نظارت و کنترل سیستمی وجود نداشت و این موضوع زمینه را برای سوء استفاده جاعلان و افراد فرصت طلب ایجاد می کرد.

وی ادامه داد: امروز با اجرای ثبت آنی در اسناد در مراحل مختلف کارها ساماندهی شده و در یک وضعیت مناسب و مطلوب قرار داریم و این روش مورد قبول و شیوه ای مطمئن است که در حال اجرایی شدن بوده و در طول انجام آسیب های احتمالی را از بین می برد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه اقدامات متعددی در زمینه ارائه خدمات رسانی مطلوب و گسترده تر به مردم سازمان ثبت اقداماتی را آغاز کرده است، گفت: طرح ذخیره سازی اثر انگشت افرادی که در حدود و اصحاب سند هستند صورت خواهد گرفت و از امروز اثر انگشت افراد اعم از خریدار و فروشنده، وکیل و موکل در انواع اسناد رسمی در دفاتر اسناد اسکن و ذخیره سازی می شود.


ذخیره سازی اثر انگشت در دفاتر اسناد رسمی موجب اعتمادبخشی مردم می شود

وی در ادامه این مطلب افزود: ذخیره سازی اثر انگشت در دفاتر اسناد رسمی موجب اعتماد بخشی کامل و اطمینان به صدور اسناد رسمی بوده و این مقدار موجب از بین رفتن جعل هویت و سوء استفاده افراد متخلف می شود.

وی با اشاره به اینکه ویژگی سامانه ثبت اسناد بسیار گسترده شده است، گفت: یکی از اقدامات مهم و موثر سازمان ثبت اسناد و املاک استفاده برخط پایگاه سردفتران و استفاده به روز برای صلاحیت اسناد است.

سردفتران متخلف از ادامه کار محروم می شوند

تویسرکانی اذعان داشت: امروز در سیستم الکترونیکی اسناد به محض تخلف سردفتر متخلف شناخته می شود و امکان دسترسی به سامانه برای سردفتر متخلف قطع خواهد شد و اعتبارش از بین می رود و فعالیت او نیز متوقف می شود.

وی اضافه کرد: با اجرای سامانه ثبت اثر انگشت اصحاب سند، مشخصات افراد در سامانه ثبت شده و عکس آنها نیز به همراه مشخصاتشان مورد ملاحظه قرار می گیرد و امکان جعل هویت با این طرح از بین می رود.

 رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه استفاده برخط از پایگاه اشخاص حقوقی در سیستم ثبت جدید فراهم شده است گفت: در سیستم جدید اطلاعات شخصیت حقوقی فراهم می شود و هیچکس نمیتواند به بهانه های مختلف نسبت به جعل سند اقدام کند و این نوع کار علاوه بر اینکه همراه با تحولات جدید است مانع بروز تخلفات و سوء استفاده ها در زمینه جعل سند نیز می شود.

تویسرکانی به ویژگی دیگر کارکرد سامانه الکترونیکی اسناد اشاره کرد و گفت: ارتباط برخط پایگاه اطلاعات بخش نامه های ثبتی مانند افراد ممنوع المعامله، محجورین و اسناد فاقد اعتبار در این نوع سیستم دیده شده است که این اقدام بسیاری از مشکلات را رفع خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: در سیستم سنتی ابلاغ احکام ضایعات فراوانی داشت و عملا به دلیل مشکلات فراوان بخشی از این احکام قضایی نیز اجرا نمی شد و گاهی اقدامات متخلفانه ای صورت می گرفت، اما امروز روش جدید مانع بروز تخلف می شود.

تویسرکانی خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن طرح سیستم جدید امکان معامله برای افراد ممنوع المعامله از بین می رود و دیگر اینگونه افراد نمی توانند معامله داشته باشند و این امکان فراهم می شود که فرد ممنوع المعامله نتواند از طریق دفاتر اسناد رسمی نسبت به انجام معاملات اقدام بکند.

وی افزود: از مردم می خواهم تا نسبت به هزینه هایی که در سند درج شده دقت کنند و اگر دفترخانه ای در این زمینه تخلف نماید حتما با او برخورد انتظامی خواهد شد.

معاون قوه قضاییه گفت: در گذشته افرادی که فوت می کردند برای سند آنها امکان تخلف وجود داشت، اما با راه اندازی سیستم هوشمند امکان فساد و تخلف از بین می رود و هیچکس نمی تواند بعد از فوت فردی نسبت به جعل سند او اقدام کند.

وی تصریح کرد: امروز تمام اسناد رسمی دارای شناسه یکتا هستند و این موضوع زمینه سوء استفاده از اسناد را از بین می برد و با هماهنگ شدن حرمت ها و مجموعه اطلاعات لازم برای یک سند رسمی زمینه نظارتهای سیستمی نیز فراهم شده.

تا کنون 25 میلیون پیام کوتاه به خدمات گیرندگان ارسال شده است

تویسرکانی با بیان اینکه امکان ارسال پیام کوتاه برای افرادی که در یک سند مشخصاتشان درج می شود فراهم شده است گفت: امروز روزانه به طور متوسط 70 هزار پیام کوتاه از سیستم پیامکی سازمان ثبت اسناد به دریافت کننده ارسال می شود و تا کنون بیش از 25 میلیون پیام کوتاه به خدمات گیرندگان ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه اسکن اثر انگشت افرادی که اطراف یک سند محسوب می شود قدم بسیار مهمی است که امکان جعل سند را از بین می برد، گفت: دفاتر اسناد رسمی مکلف هستند که از امروز در تنظیم اسناد رسمی اثر انگشت افراد را ذخیره کنند و در سیستم مرکزی سازمان ثبت و اسناد املاک کشور ذخیره سازی نمایند.

راه اندازی سامانه اخذ الکترونیکی اثر انگشت اصحاب سند در استان زنجان

معاون قوه قضاییه گفت: از امروز اجرای طرح ثبت اثر انگشت اصحاب سند در سامانه ثبت الکترونیک استان زنجان آغاز می شود و دفاتر اسناد رسمی این استان مکلف هستند تا این طرح را اجرایی کنند، زیرا این طرح از امروز برای استان زنجان لازم الاجرا است.

وی افزود: اجرای طرح های جدید و به روز شدن اقدامات و کارهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موجب شده تا اصلاح فرایندها در سیستم ها افزایش یافته و سلامت اداری نیز ارتقا یابد و همچنین بسیاری از مفاسدی که باعث نارضایتی مردم بود به شدت کاهش یابد.

تویسرکانی خاطرنشان کرد: کشور ما دارای ظرفیت های بالایی بوده و رهبر معظم تاکید بسیاری بر اقتصاد مقاومتی در حوزه های مختلف از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور داشتند و این سازمان نیز با اتکا به سرمایه ها و نیروهای انسانی و همچنین اصلاح شیوه های کاری با هزینه های کمتر می تواند گام موثرتری در زمینه اقتصاد مقاومتی بردارد.

معاون قوه قضاییه با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال 1393 اقدامات موثری را در زمینه وصول مطالبات معوقه بانک ها انجام داده است گفت: در سال گذشته قریب 4 هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی وصول شد و همچنین حدود 10 هزار شرکت تجاری که معوقات مالیاتی داشتند از طریق اقدامات سازمان ثبت معوقات آنها نیز وصول شد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان گفت: پیش بینی می کنیم که تا نیمه دوم سال جاری تمامی دفاتر اسناد رسمی کشور ثبت اثر انگشت الکترونیکی را در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اجرایی کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *