جذب مربیان تربیتی از طریق ماده ۲۸و دانشگاه فرهنگیان
به گزارش گروه جامعه ، علیرضا کاظمی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی که عصر روز گذشته در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، نیروی انسانی را در هر مجموعهای مهمترین رکن تحقق اهداف دانست و گفت: مهمترین چالش آموزش و پرورش در شرایط کنونی منابع انسانی است، اما باهمت و تلاش همکاران، این دغدغه را در حوزه پرورشی با دو مدل کم کردیم. با پیگیریها و تلاشهای معلمان و مربیان که در خط مقدم تلاش میکنند افقهای خوب و روشنی ازنظر کمی در حوزه نیروی انسانی رقمزده شده است. جذب نیروی انسانی و مربیان تربیتی از طریق ماده ۲۸و دانشگاه فرهنگیان برای اولین بار به ما گزارششده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش مطالبه مقام معظم رهبری را بر دو بخش دانشگاه فرهنگیان بهعنوان مزرعه مادر، سرچشمه اصلاح و آغاز تحولات و حوزه پرورشی و فرهنگی با تأکید بر منابع انسانی، تقسیم کرد و گفت: کمبود نیروی انسانی کمی و کیفی چالش و دغدغه مااست. در بخش تأمین نیروی انسانی کیفی، فضا را باید بازکنیم تا نیروهای انسانی کارامد و معلمان خلاق در بخشهای مختلف بهصورت غیرموظف در حوزه پرورشی تدریس کنند. از ظرفیت فعالیتهای تربیتی باید استفاده و برای آن چارهاندیشی کنیم تا مشکلات نیروی انسانی کم شود.
وی از تلاش برای ساماندهی، جذب و آموزش نیروی انسانی تشکر کرد و گفت: تمام بخشهای آموزش و پرورش از کمبود نیروی انسانی کیفی رنج میبرد. وجود نیروی پرانگیزه، بانشاط و خلاق مهم است. حوزه امور تربیتی پرچمدار فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در آموزش و پرورش است که هرروز باید برافراشتهتر شود لذا تقویت ادارات امور تربیتی جزو مهمترین برنامههای ما بوده است.
کاظمی امور تربیتی را تمام حوزه پرورشی و فرهنگی خواند و گفت: یکی از بخشهایی که باید به آن فوقالعاده توجه شود کیفیتبخشی و برگزاری این جشنوارهها است. کتاب تفکر و سبک زندگی به این حوزه اختصاصیافته و ما خوشحالیم یک روزنه برای همکاران بخشهای پرورشی و فرهنگی بازشده تا با دانشآموزان بیشتر ارتباط برقرار کنند و تمرکز بیشتری برای نیازهای آنان داشته باشند.
معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: این تجربهها میتواند به کیفیت بخشی نیروی انسانی در حوزه پرورشی کمک کند، اما این موضوع کافی نیست باید انگیزه و توانمندیهای معلمان و مربیان را افزایش دهیم تا بتوانیم دوره۳۰۰ ساعته را در زمان طولانیمدت برای معاونان و مربیان پرورشی تدارک ببینیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه امروز کار حوزه پرورشی و فرهنگی را سنگینتر کرده است متولی شدن مراقبت و کاهش آسیبهای اجتماعی است که باید آن را به فال نیک گرفت و احساس مسئولیت داشته باشیم چراکه این موضوع جزو اولویت اول نظام است و این کتاب میتواند بهعنوان رکن برنامهها باشد بهویژه که تمرکز در دوره متوسطه اول است و میتواند آغاز یک حرکت خوب باشد.
وی افزود: برای کنترل و مدیریت آسیبهای اجتماعی، نیروی انسانی فعال در حوزه پرورشی و فرهنگی میتوانند این کار را انجام دهند. مدیریت و رصد این شرایط کار ماست و امیدوارم با کمک شما و منابع انسانی این حوزه در خط مقدم تعلیم و تربیت، موفقیتهای قابلتوجهی در این بخش داشته باشیم.
کاظمی گفت: تمرکز فعالیتهای فرهنگی و پرورشی را باید به دل مدارس ببریم تا جامعه دانشآموزی بیشتری را در شبکه تشکیلاتی خود عضو کنیم تا تربیت به معنای واقعی شکل گیرد.