صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تعلیم و تربیت با مشارکت سایر بخش‌ها به سرانجام می‌رسد

۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹:۳۳
کد خبر: ۵۴۴۹۷۹
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مشارکت معلمان در امور مدرسه و آموزش و پرورش را راهبرد دانست و تاکید کرد تا زمانی که مدارس دولتی به فضایی جذاب و مناسب برای مشارکت موثر تبدیل نشوند ایده مدرسه‌محوری راه به جایی نخواهد برد.

به گزارش گروه جامعه ، فرهاد کریمی در نشست علمی تخصصی رویکرد‌های مدرسه‌محوری در نظام‌های آموزشی با تاکید بر همکاری و مشارکت خانواده‌ها که روز گذشته در این پژوهشگاه برگزار شد، گفت: «مدرسه‌محوری سیاست راهبردی وزارت آموزش و پرورش برای تحقق هدف‌های تعلیم و تربیت است و بر مشارکت واقعی معلمان و دانش‌آموزان تأکید دارد.»

کسانی که در مدرسه زندگی می‌کنند بیشتر حق دارند درباره مدرسه خود تصمیم‌گیری کنند

وی مشارکت معلمان در امور مدرسه و آموزش پرورش را نه تاکتیک بلکه راهبرد دانست و گفت: «مشارکت معلمان تضمین‌کننده کیفیت و کارآمدی مدرسه است. نظام مدرسه‌محور، مبتنی بر ایده حکم‌روایی عادلانه و اندیشه اجتماع عادلانه و منطقی است و در اصل برای تقویت و افزایش کیفیت مدارس دولتی تعبیه شده است. این ایده به موضوع حق افراد درگیر تصمیم‌گیری برای تعیین سرنوشت خودشان تأکید دارد. کسانی که در یک مدرسه زندگی می‌کنند، بیش از مدیرانی که فرسنگ‌ها دورتر از مدرسه مستقر هستند، حق دارند در مورد مدرسه خود تصمیم‌گیری کنند.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: «مدرسه‌محوری، ایده‌ای برای انتقال قدرت تصمیم‌گیری درباره امور مدرسه به کسانی است که در مدرسه نقش و حضور دارند. تحقق مدرسه‌محوری، استلزاماتی دارد که مهمترین آن‌ها تقویت انگیزه‌ها برای مشارکت در امور مدرسه و توانمندسازی نیرو‌های صف و ستاد است. تا زمانی که مدارس دولتی به فضایی جذاب و مناسب برای مشارکت موثر تبدیل نشوند ایده مدرسه‌محوری راه به جایی نخواهد برد.»

کریمی افزود: «با توجه به اینکه از نظر حقوقی خانواده‌ها مسئول تربیت فرزندان هستند، از این رو مدارس باید حقوق و اصالت خانواده را نیز مد نظر خود قرار دهند.»

نهاد‌های جامعه پیرامون و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما خلاف جهت سیاست‌های تربیتی وزارت آموزش و پرورش حرکت نکنند، زیرا تعلیم و تربیت با مشارکت سایر بخش‌ها به سرانجام می‌رسد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: «ایده مدرسه‌محوری و مشارکت واقعی سازمان‌یافته معلمان در امور مدرسه از سال ۱۳۷۷ در وزارت آموزش و پرورش مطرح و قرار شد نسیم مدرسه‌محوری از طریق اصلاح آیین‌نامه اجرایی مدارس به مدرسه بوزد، ولی درحد نسیم باقی ماند. البته ایده مدرسه‌محوری در سال ۱۳۹۷، ابعاد اجرایی‌تر و عملیاتی‌تر به خود گرفت.»

کریمی گفت: «در بحث مدرسه‌محوری، عدالت مورد توجه است، اگر مدارس دارای استاندارد‌های لازم نباشند، هیچ وقت پیشرفت نمی‌کنند. نهاد‌های جامعه پیرامون و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما خلاف جهت سیاست‌های تربیتی وزارت آموزش و پرورش حرکت نکنند، زیرا تعلیم و تربیت با مشارکت سایر بخش‌ها به سرانجام می‌رسد.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *