ساختمانهای بلند مرتبه منطقه ۲۲ مانع وزش باد به سمت شهر تهران نیست/ اسقاط خودروهای فرسوده جدی گرفته نمیشود
حسین رضا شهید زاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا شهر تهران در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، با بیان اینکه میزان استفاده افراد از خودرو نقش مهمی در آلودگی دارد، اظهار داشت: سرانه مالکیت خودرو در کشورهای غربی خیلی بیشتر از ایران و به ویژه تهران است، اما در این کشورها معمولا از سیستم حمل و نقل عمومی مطلوبی که وجود دارد بهره میبرند و از خودروی شخصی کمتر استفاده میشود.
وی استاندارد خودروسازی در کشورهای غربی را عامل تمایز هوای تهران و شهرهای پیشرفته دنیا دانست و گفت: رعایت برخی اصول در ساخت خودرو سطح آلایندگی در کشورهای غربی را به میزان چشمگیری کاهش داده است. البته این به معنای ساختن خودروی یورو ۶ نیست چرا که زیر ساختهای تولید خودرو در این سطح کیفی در کشور فراهم نیست.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا شهر تهران ادامه داد: تدابیر سختگیرانه در خصوص معاینه فنی و عمر خودرو در کشورهای غربی اهمیت زیادی در کاهش آلودگی دارد به طوری که خودروهای فرسوده باید به سرعت از چرخه مصرف خارج شوند. این در حالی است که در ایران اسقاط خودروهای قدیمی و معیوب به صورت جدی و قانونی پیگیری نمیشود.
شهید زاده ضمن ابراز مخالفت با استفاده از خودروهای دیزلی، عنوان کرد: اخیرا افرادی به دنبال ساخت و اضافه کردن خودروی سواری دیزلی به ناوگان حمل و نقل هستند که با واکنش کارشناسان و دست اندرکاران محیط زیست روبرو شده است.
وی همچنین گسترش مترو را برای کاهش آلودگی موثر دانست و گفت: برای گسترش مترو باید واقعیتهای جامعه را در نظر گرفت و به این موضوع توجه کرد که آیا توان سرمایه گذاری بیش از این وجود دارد یا خیر؟
شهید زاده در ادامه به تاثیر ساختمانهای بلند منطقه ۲۲ بر آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: این سازهها ممکن است بر آن قسمت تاثیرگذار باشد، اما نمیتوان ادعا کرد در مقیاس شهری مانع بادهایی باشد که به تهران میآید. در واقع اگر آن ساختمانها میتوانست جلوی باد را بگیرد ما شاهد گرد و غبار تابستان نبودیم.
وی در خصوص افزایش سطح اُزن هوای تهران توضیح داد: اخیرا متوجه شدیم بخش زیادی از افزایش اُزن هوا به دلیل وزش باد از قسمتهای شمال و شمال غربی به تهران است یعنی از این منطقه نه تنها هوای سالم وارد تهران نمیشود بلکه آلودگیهای صنعتی شهرکهای صنعتی کرج و تهران نیز به شهر منتقل میشود.
شهید زاده خاطر نشان کرد: اگر جمعیتی که در منطقه ۲۲ تهران ساکن شده است وارد مرکز شهر میشد آلودگی هوا دو چندان میشد و سیستم حمل و نقل دچار مشکلات بیشتری میشد.