صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

خبرنگار تلویزیون نباید واژگان را از دیگران قرض بگیرد/تقلید در اجرا تصنعی و انزجار آور است

۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳:۳۰
کد خبر: ۵۴۳۴۵۷
کارشناس رسانه در فضای مجازی نوشت: بسیاری معتقدند که در بطن خبر باید تازگی و حرکت نهفته باشد. این که در خبر‌ها بصورت مستمر گفته می‌شود " کلنگ ساخت کارخانه ... به زمین زده شد" نوعی استفاده کلیشه یی از واژه است. خبرنگار باید خودش باشد، سعی نکند واژگان را از دیگران قرض بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین الملل در فضای مجازی چنین پستی را منتشر کرد:
«کلیشه در خبر تلویزیونی، نوعی روایت تصویری یا واژگانی است که بگونه یی تکرار می‌شود تا مخاطب از آن احساس دلزدگی می‌کند. شکستن کلیشه هم توصیه یی است همیشگی از سوی برخی سردبیران و دبیران که آن نیز بعضا تبدیل به نوعی کلیشه می‌شود. کلیشه یا نفی کلیشه به تنهایی در خبرنگاری تلویزیونی اصل نیست، بلکه ایجاد ارتباط موثر با مخاطب همواره بایستی مد نظر قرار گیرد. تنوع تصویری، موضوعی، فرآورده‌ای و جغرافیایی البته در تلویزیون نقش کانونی دارد. بسیاری معتقدند که در بطن خبر باید تازگی و حرکت نهفته باشد. این که در خبر‌ها بصورت مستمر گفته می‌شود " کلنگ ساخت کارخانه ... به زمین زده شد" نوعی استفاده کلیشه‌یی از واژه است. خبرنگار باید خودش باشد، سعی نکند واژگان را از دیگران قرض بگیرد. سبک سخن گفتن یک فرد ممکن است، مخاطب پسند، جذاب و... باشد، اما شنیدن آن از دیگری که تقلید می‌کند، تصنعی و انزجار اور شود. هر فرد سبک خودش را دارد. میشل حسین، جان سباستین، فرید زکریا، زینب بداوی، جیم میور، کریستین امانپور، لری کینگ، ریزخان، غسان بن جدو، خدیجه بن قنه و ... در شبکه‌های انگلیسی و عربی همگان سرشناس هستند. برخی از آن‌ها حجم صدا یا تصویر فتوژنیک یا هر دو را طبق شاخص‌های مجری‌گری کلاسیک ندارند. بعضی حتی لهجه هندی یا آفریقایی‌شان را هم پنهان نمی‌کنند. هر کدام از این افراد صاحب سبکند، اما هیچ‌کدام از دیگری تقلید نمی‌کند. تجربه اجرای هر یک این افراد دست کم بیش از ده سال است. سبک به صورت انی شکل نمی‌گیرد. فقط گذر زمان است که سبک هر مجری خبر تلویزیونی را در برابر دیدگان مخاطب قرار می‌دهد البته اگر مبتنی بر اصول ارتباطات باشد ماندگار خواهد بود. مجری بهتر است خودش باشد، اما اطلاعاتش تخصصی اش را افزایش دهد.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *