صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جایگاه معلمی ایجاب می‌کند که در موضوع حقوق شهروندی نقش راهبردی را در جامعه ایفا کند

۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸:۱۵
کد خبر: ۵۴۲۵۵۹
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
کارگاه سه‌روزه حقوق و تکالیف شهروندی در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران برای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با حمایت مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور و همکاری دانشگاه فرهنگیان در محل پردیس نسیبه تهران برگزار شد.

به گزارش گروه جامعه ، غلامرضا کریمی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: «حقوق شهروندی بحثی نیست که صرفاً در اسناد بدان اشاره شده باشد، بلکه حقوق شهروندی یک فرایند اکتسابی است که بشر توانسته تناسب بین سطوح شهروندی را درگذر زمان کسب نماید.»

وی افزود: «داشته‌های ما در این زمینه ماحصل تلاش هزاران ساله نوع بشر است که وضع کنونی را رقم‌زده است.»

کریمی با اشاره به این‌که ما حوادث وحشتناکی در طول تاریخ داشتیم گفت: «در مقطعی از تاریخ بشریت ۲۰۰هزار جفت چشم روی هم انباشته می‌شد و اراده، اراده پادشاه بود. همین‌طور گواه تاریخ به‌کرات بر قتل و کشتار‌های جمعی بوده است. همه این موارد نشات‌گرفته از نبود موضوعیت حقوق و تکلیف در آن دوران و نبود آشنایی نوع بشر با حقوق و تکلیف بود. آشنایی با این مباحث به‌مرور و در طی زمان صورت گرفت و به ویژه با ظهور اسلام، حق و تکلیف به معنای واقعی و دینی مطرح شد.»

قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل به ارزش وجودی مباحث حقوق و تکالیف در عرصه تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: «حقوق شهروندی در حیطه کار معلمی بسیار حائز ارزش و اهمیت است به نحوی که باید این تکالیف را به مرور به دانش‌آموزان آموزش دهیم تا دانش‌آموزان هم با حقوق خود آشنا شوند و هم تکالیف خود را به درستی ادا نمایند.»

وی با اشاره به این که صرف داشتن شناسنامه نشانه شهروندی برای افراد یک کشور نیست بلکه باید حقوق و تکالیف متناظر با آن‌هم برای آن فرد در نظر گرفته شود، گفت: «به کسی می‌توان عنوان شهروند اطلاق کرد که از آگاهی‌های لازم برای شکل دادن هویت و منافع جمعی نفع آفرین برخوردار باشد؛ لذا هیچ سقفی برای رسیدن به مراحل متعالی شهروندی وجود ندارد؛ بنابراین باید نهایت تلاش انجام شود که با مفاهیم حقوق شهروندی و تکالیف مترتب بر آن آشنا شد و روز به روز ظرفیت خود و جامعه را در این زمینه تقویت کرد.»

کریمی افزود: «در جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مترقی‌ترین نظام‌ها طراحی‌شده که بیشترین نگاه را به مردم دارد و نمونه بارز آن صحیفه نور امام خمینی (ره) است که در آن بار‌ها به کلمه مردم اشاره شده است. با توجه به این‌که کلمه مردم در سخنرانی‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) یکی از پرتکرارترین واژه‌هاست می‌توان به اهمیت این موضوع در بطن نظام جمهوری اسلامی ایران پی برد.»

وی با اشاره به این‌که فرایند کار در جهت کسب حقوق و ادای تکالیف شهروندی، امروز بیشتر از قبل عینی شده است گفت: «به همین دلیل رفتار معلمان امروز بیش از گذشته زیر ذره‌بین است. پس این عقیده که من معلم ریاضی یا شیمی هستم و فقط باید درس خودم را بدهم و کاری به فرآیند جامعه ندارم، به‌هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست.»

کریمی در پایان با تأکید بر این‌که امروز تک‌تک افراد جامعه باید به حقوق خود آشنا باشند و به تکالیف خود عمل کنند، افزود: «معلمی که نسبت به محیط مدرسه و جامعه حساس باشد فرد تأثیرگذاری است و فرهنگ‌های جوامع مختلف و در ادیان گوناگون داریم که نقش معلم به عنوان یک قشر تأثیرگذار در جامعه بسیار مهم است و جایگاه و موقعیت و اعتبار معلمی ایجاب می‌کند که در موضوع حقوق شهروندی نقش راهبردی را در جامعه ایفا کند.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *