آیا کتک زدن کودکان برای تربیت آنها لازم است؟
وی تنبیه بعضی از والدین که محدود به جسمی و یا تنبیه روحی شدید کودکان است را با قاطعیت رد کرد و افزود: برای نمونه اخم کردن در نوع خود تنبیه روحی محسوب شده که توسل به آن، جایگزین رفتار صحیح کودک نمیشود.
این روانشناس با تاکید بر اینکه انسان به مرور زمان در برابر تنبیه مقاوم میشود، خاطرنشان کرد: با استفاده از روشهای خشونت آمیز به مرور کودک در برابر این نوع تنبیه مقاوم شده و والدین باید بر شدت آن بیفزایند.
یوسف نژاد با بیان اینکه هدف از تنبیه تغییر رفتار است، تصریح کرد: بهترین گزینه در مرحله تنبیه فرزند، حفظ آرامش و صحبت کردن است.
وی مدیریت و کنترل خشم در زمان حساس تنبیه را بسیار مهم عنوان کرد و از والدین خواست تا قبل از تصمیم و اقدام به رفتار خود و نتیجه آن، آگاه باشند.
وی با بیان اینکه شاید اگر کودکانمان مسیر خود را به تنهایی در دوران رشد طی کنند موفقتر باشند، اضافه کرد: نقش والدین راهنمایی در دوران رشد است نه تعیین یک چارچوب و مقررات سخت گیرانه به گونهای که کودک بچگی نکند.
مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسانشمالی اضافه کرد: عوارض تنبیه و استرس وارد آوردن در کودک به صورت ناخن جویدن، دل درد، دیر رفتن به مدرسه و سایر رفتارها بروز پیدا میکند.
یوسف نژاد خطاب به والدین تاکید کرد: باید بپذیریم کودک نیاز به کودکی دارد و از برخی از رفتارهای اشتباه چشم پوشی کنیم و یا در صورت نیاز در مورد آن رفتار اشتباه با وی صحبت کنیم.
وی با بیان اینکه انتظار برخی از والدین توقع بروز رفتار بزرگسالانه از کودکان است، گفت: کودکان قانون مداری و آموزش رفتار صحیح را دوست دارند، اما با استفاده از روش مناسب نه تنبیه.
وی با اشاره به اینکه از یک جامعه هدف متشکل از والدین خاسته شد تا مکالمه یک صبح تا شب خود با فرزندانشان را بر روی کاغذ یادداشت کنند، ادامه داد: در پایان ۹۰ درصد این مکالمهها تذکر و هشدار بوده است.
یوسف نژاد افزود: این تنبیه و تذکرات تکراری، میان والدین و فرزندان فاصله ایجاد میکند.
وی با اشاره به اینکه فرزندان به موجب ترس از هشدار والدین خود تبعیت میکنند، خاطرنشان کرد: این رفتار در سنین بزرگسالی و نوجوانی وقتی بتوانند، دیگر نمیترسند و مقابل والدین خود میایستند.
وی یادآور شد: رفتار و تنبیه باید به گونهای باشد که کودکان در کنار والدین خود باشند و آنها را دوست بدارند.
مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه با تاکید بر اینکه تنبیه روجی و جسمی اشتباه است، اظهار کرد: باید کودکان خود را با نواقصی که دارند بپذیریم، اگرچه فرزند باید به تفاوت خوب و بد آگاه شود، اما در عین حال ارزش انسانیاش حفظ شود.