معظمی: «بوی باران» تلاش داشت مشکلات جامعه را به زبانی ساده بیان کند/خداوردی: تلاش کردم با لهجه نقش را شیرینتر و متفاوتتر کنم
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، عوامل سازنده سریال «بوی باران» که این شبها از شبکه یک روی آنتن میرود، صبح امروز سهشنبه ۲۲ مرداد با حضور در امور مخاطبان روابط عمومی رسانه ملی «۱۶۲» با مخاطبان به گفت و گو نشستند و سپس در قالب یک نشست خبری پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه شدند.
معظمیکارگردان سریال بوی باران در نشست خبری پس از پاسخگویی عوامل این سریال به تماسهای مردمی با تلفنهای ۱۶۲ صدا و سیما گفت: تماسها انرژی خوبی به گروه سازنده داد و مؤید استقبال مردم و خانوادهها از این سریال بود.
وی در همین راستا ادامه داد: این تماسها نشان داد که این سریال در سطح خانوادهها دنبال شده و بیشتر تماسها به تشکر از این سریال اختصاص داشت.
وی درخصوص روند تولید سریال گفت: بیش از سه سال بر روی داستان این مجموعه کار شده است و گروه تولید نیز دو سال برای آن زحمت کشیدهاند.
عباس نعمتی یکی از نویسندگان سریال «بوی باران» نیز از نقش شخصیتهای زن سریال یاد کرد که هر کدام در گروه و طبقه خود دارای موقعیت تاثیرگذاری بودند و گفت: هر کدام از نقشهای زن این داستان در مقابل آسیبهایی که با آن مواجه میشوند با قدرت عمل میکنند و هیچ کدام منفعل نیستند.
نعمتی درخصوص بودجه سریال و سختی تولید هم به محدودیتهای مالی سازمان اشاره و بیان کرد: با وجود فشارهایی که از این آسیبها به مجموعه وارد شد گروه سازنده با صبوری تلاش کرد بهترین کار را ارائه دهد.
او درخصوص ممیزی مجموعه و حاشیههایی که این روزها در این زمینه مطرح شده نیز اظهار کرد: درخصوص ممیزی، بازبینی پخش شبکه یک بهترین همکاری را با گروه تولید سریال داشتند و همه تلاش میکردیم با مشورت با یکدیگر بهترین تصمیم را برای رفع اشکالات داشته باشیم.
نعمتی تأکید کرد: تا کنون حداقل حذف سکانس در این سریال انجام شده و حذفی اعمال نشده که به داستان سریال لطمه بزند. در رفع اشکال برخی عبارات، که بنا بر حسایت پخش و متناسب با مخاطب مجموعه، نیز تلاش کردیم با همفکری کارگردان، نویسنده و گروه فیلم و سریال شبکه یک بهترین تصمیم را برای اصلاح کار بگیریم.
نویسنده سریال بوی باران در زمینه تلخ بودن داستان سریال توضیح داد: در تعریف تلخی دو عامل غم و غصه وجود دارد که غصه بیانگر احساس شخصیت و غم نمایانگر موقعیتی است که شخصیت درون آن قرار میگیرد و ما تلاش کردیم کمترین سکانس را به نمایش غصهها اختصاص دهیم و تأکیدمان بر غمهایی بود که در عین تلخی مثل حضور کارتن خوابها شیرینی کمک به آنها را به نمایش میگذارد و وجه انسانی کمک کردن به محرومان را بیان میکند.
نعمتی درباره اینکه آیا فیلمنامه از ابتدای تولید کامل بوده است گفت: ابتدا یک سیناپس برای داستان نوشته شده و سپس متن سریال و دیالوگ شخصیتها متناسب با انتخاب بازیگران نوشته شده است. ۳۵ درصد متن پیش از تولید، ۱۰ درصد بعد از آغاز تصویربرداری و بقیه در طول تولید نوشته شده است.
ضمن اینکه برای اینکه بازیگران در طول سریال نقششان را بهخوبی ایفا کنند تلاش کردیم برخی گرههای داستان برایشان باز نشود تا هنگام ایفای نقش پیشینه ذهنی از آن نداشته باشند.
سپیده خداوردی نیز از بازیگران سریال «بوی باران» در این نشست در خصوص نقش و لهجه شخصیت «ناجیه» گفت: درسریالهای متعددی گویشهای مختلفی در مجموعهها داشتهام که برخی بسته به درخواست کارگردان و برخی نیز به درخواست خودم بود. من برای اینکه رنگ شخصیتهای مثبت به هم نزدیک بود تلاش کردم با گویشها این شخصیتها را شیرینتر و نقش را متفاوتتر کنم.
وی ادامه داد: در این سریال نیز تلاش کردم با بهرهمندی از مترجم این گویش را در نمایش شخصیت ناجیه به بهترین نحو اجرا کنم که امیدوارم کاستیهایش ببخشند.
الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک نیز در این نشست با قدرانی از آشتیانیپور مدیر پیشین این گروه، سازندگان سریال و خبرنگاران گفت: برگزاری این نشست گواه دیده شدن این سریال است و از همه از مدیران گروههای برنامه ساز تا عوامل سازنده و خبرنگاران میخواهم تا همه با هم تلاش کنیم هم در ساختن برنامهها و هم پرسشگری سطح توقعات مردم و انتظاراتشان را به شکلی درست، منطقی و هنری بالا ببریم تا در آینده منجر به تولید کارهایی با کیفیت بالاتر و بالا رفتن توقعات مردم شود.
رنجبران مدیر کل روابط عمومی سازمان نیز در پایان این نشست با ارائه گزارشی از تماسهای مخاطبان این سریال با ۱۶۲ گفت: روابط عمومی سازمان میکوشد تا با برقراری ارتباط مستقیم میان مخاطبان و عوامل سازنده، آنها را از انتظارات و دیدگاههای مردم آگاه کند.
وی همچنین درباره بالا بودن فراوانی تماسهای مردمی در خصوص این سریال افزود: مردم در عین استقبال از این سریال انتقاداتی هم به آن داشتهاند، اما بازخوردها درحوزه آسیبهای اجتماعی که در این سریال مطرح شده خیلی خوب است. مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما در خصوص تماسهای مردم در مدت مقرر با عوامل این سریال نیز اعلام کرد: در مدت یکساعت بیش از ۶۰۰ تماس با ۱۶۲ برقرار شده که سازندگان به ۲۶۳ تماس پاسخ گفتهاند.