پاسخ وزیر علوم درباره حکم انفصال خدمت برخی روسای دانشگاهها
غلامی گفت: ضرورت توجه به این مطلب از این بابت مهم است که اگر قرار است هویتی در ساختار نظام جهانی حفظ شود، باید با این مجموعه به صورت فعال برود شود. نگاهها به منابع اطلاعاتی نیز باید مبتنی بر مجموعه اهداف خاص هر سیستم باشد. در کشور و نظام اسلامی ما سیاستها و برنامههای ویژه مبتنی بر نگاه اسلامی در جامعه اسلامی خود دریم. خیلی از جریانهای بیرونی برای تقابل و اثر گذاری برنامه ریزی و سرمایه گذاری میکنند.
وی بیان کرد: وظیفه تک تک خبرنگاران در انتشار اطلاعات و تعیین و تشخیص مخاطب و برنامه ریزی برای اثر گذاری مطلوب است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: اخلاق اسلامی در بخشهای مختلف زندگی ما باید حضور پر رنگ داشته باشد. اطلاعرسانیها با ظرافت و دقت بیشتری باید صورت بگیرد. در فضای جهانی با بسیاری از بی اخلاقیها رو به رو هستیم. اما قطعا اصالت و تقدم در نظام اسلامی با اخلاق حرفهای است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه افزود: صداقت و تلاش در فعالیتهای خبرنگاران آنوزش عالی را همیشه دیده ام و زحمات خبرنگاران قابل تقدیر است.
وی گفت: در زیر مجموعه وزارت عطف بسیاری از دانشگاههای دولتی و غیر دولتی در این گروه قرار میگیرند که ۲ هزار مرکز و موسسه و دانشگاه هستند و در کنار این پژوهشگدهها پژوهشگدههای تخصصی را داریم. گروه بعدی پارکهای علم فناوری کشور هستند که در جریان انتقال دانش به تولید فناوری و ثروت و اشتغال و کار آفرینی تلاش میکند و مراکز رشد گروه دیگر هستند که حامیان ایدهها و طرحهای فناورانه دانشجویان و دانش آموختگان و اساتید هستند. در جمع این خانواده وزارت علوم جریان آموزش دانشجویان که در مقاطع مختلف هستند کارهای تحقیقاتی ویژهای نیز وجود دارند. تاثیر گذاری این خانواده در هر جامعه اساسی و بنیادی است آموزش نیروی انسانی متخصص و کارشناس به معنای شناخت از کار داشتن و انجام تحقیقات مورد نیاز برای توسعه و نهایتا انتقال دانش به سطح جامعه را انجام میدهند که حاصل آن توسعه بر مبنای دانش میشود که جوامع پیشرفته موفقیتهای خود را مدیون تامین نیازهای زیر ساختی این حوزه هستند. کشور ما در تربیت نیروی متخصص وظیفه خود را خوب انجام داده است به گونهای که تمام نیاز به نیروی متخصص خود را از خودمان تامین میکنیم.
غلامی گفت: در حوزه پژوهش مراکز علمی تلاش زیادی در توسعه علم داشته اند و از جمله توفیقات با رویکرد علمی و حضور در لبههای عم جدیدی و به روز کار کردن توانسته نظام جمهوری اسلامی را در موقعیت خوبی در کشورهای توسعه یافته قرار دهد.
وزیر علوم افزود: جز ۱۶ کشور دارای حرف برای گفتن در صحنهی علمی هستیم. در سالهای اخیر در استفاده از یافتههای علمی ر عرصهی اجتماع رو به رو بودیم که ایم که جایگاه علمی کشور برای توسعه داخلی ما چقدر تاثیر داشته که در پاسخ به این سوال میتوان گفت در دهه گذشته برای پاسخ به این سوال و محقق شدن اهداف پشت این سوال یعنی علم مفید و نافع برای کشورمان تلاشهای خوبی صورت گرفته است. تشکل پارکهای عمل و فناوری و کمک به توسعه کشور از طریق انتقال علم بوده موفق بوده است. در وزارت علوم ۱۹۶ یا ۱۹۷ مراکز رشد داریم و ۴۲ پارک علم و فناوری ذیل وزارت علوم داریم و با پارک پردیس ۴۳ پارک میشود که با تعداد زیادی مراکز دانش بنیان کار میکنند. این مراکز و تلاشها میتوانند توسعه دانش بر بستر علم و فناوری را رقم میزنند. انتظار رشد یک شبه را نداریم، ولی جریان کنونی رو به رشد و امیدوار کننده و مستمر و پویا میتواند باشد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: در مسیر انتقال دانش به سطح جامعه کارهای زیاد دیگری نیز رخ داده از جمله تلاش در جهت حمایت از تحقیقات کاربردی و حمایت بیشتر، حمایت از پایان نامههای دانشجویی برای ورود به تحقیقات کاربردی مثل تامین اعتبار برای این پایان نامه ها، آیین نامه ارتقا برای ارتقا اساتید صورت گرفت تا از پروژههای کاربردی حمایت شود، ورود به فضای جامعه، حضور دانشجویان در مسائل جامعه مثل مشکلات زیست محیطی با هدف استفاده دانشگاهها از این گزارشات، ارتباط با صنعت و همکاری وزارت صمت وزارت نفت سازمان محیط زیست با وزارت علوم، همکاری با قطعه سازان، ارائه توانمندیهای دانشگاهها در نمایشگاهها و کمک به دستگاههای نیازمند مشاوره، دریافت نیازهای سازمانهای مختلف عرضه در نمایشگاهها و عقد قرارداد با برخی ارکانها از جمله این اقدامات است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: تلاش ما این است که مسیر جامعه علمی کشور ضمن حفظ جایگاه برتر خودش در جامعه علمی دنیا بخش قابل توجهی از خدمات علمی جامعه را هم انجام دهد. در آموزش نیروی انسانی تلاش میکنیم آموزشهای دانشگاهی منطبق و در راستای تامین نیازهای کارشناسی کشور صورت بگیرد. تاثیرگذاری فارغ التحصیلان در جامعه و اثر گذای با ورود به بخش اشتغال را داشته باشند. کارگاههای مهارت افزایی را در سال گذشته در دانشگاهها برگزار کردیم و ۵۳ دانشگاه این اقدام را انجام داده اند.
غلامی افزود: این اقدامات پنچره اشتغال در کشور را باز نگه خواهد داشت. در واقع همه امکانات به سمت نیروی کارآمد و انجام تحقیقات مفید و نهایتا کمک به توسعه علوم دانش بنیان و بر بستر علم و فناوری عمل خواهند کرد.
وزیر علوم و تحقیقات درباره حکم انفصال برخی روسای دانشگاهها گفت: در واقع موضوع پذیرش و جذب اعضای هیات علمی است و بورسیهها در زمان پذیرش بر اساس برخی ضوابط تحصیل میکنند و زمانی که برمی گردد دانشگاه و وزارت حق دارد وی را ارزیابی کند و دانشگاهها انتظار دارند در فرآیند به کارگیری بورسیهها تراز علمی لحاظ شود.
وزیر علوم در ادامه در پاسخ به این سوال که قرار است دیوار دانشگاه برداشته شود بیان کرد:ارتباط وسیع و گسترده و مستمر بین دانشگاه و جامعه باید شکل بگیرد و طبیعی است بعد از این اتفاق میشود دیوارهای فیزیکی را هم برداشت و نباید مانع ارتباط بین جامعه و دانشگاه باشد. در کشور ما دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان از اول دیوار نداشت و اعتقادی به داشتن دیوار نداشتند. اول دیوارهای ارتباط گیری را برداریم و بعد دیوارهای فیزیکی را برداریم.
رقابت برای ۱۵ درصد رشتههای پرطرفدار شدید است
وی در ادامه گفت: رشته تجربی تورم زیادی از بابت شرکت کننده کنکور پیدا کرده و این به دلیل انتخاب رشته وسیع است. در وزارت علوم برخی رشتهها را داریم که رقابت برای آنها گسترده است و ۱۵ درصد ظرفیت دارند و ۸۵ درصد ظرفیت مازاد وجود دارد و دانش آموزان همه به دنبال قبولی در ۱۵ درصد رشتههای پر طرفدار هستند.
برای رشتههای غیر پزشکی بازار خوبی ایجاد خواهیم کرد
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در آینده برای رشتههای غیر پزشکی اشتغال خوبی خواهیم داشت و توسعه کشور بر اساس دانش و فناوری خواهد شد.
وی در ادامه گفت: به اینستاگرام برنخواهم گشت و تلاش دارم از حوزه دیگری به فضای مجازی برگردم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری برلی پذیرش دانشجو بر اساس سنجش و پذیرش گفت: این امر بر عهده سازمان سنجش است و دانشگاه آزاد در سالهای گذشت ۶ برخی از فرآیند را خودشان انجام میدهند و در تلاشیم دانشگاه آزاد از شیوه سازمان سنجش پیروی کند و اتفاق سال گذشته در حوزه رشتههای پزشکی که به دلیل ضعف مدیریت بود امسال اتفاق نیفتد و دانشگاه آزاد بر اساس شیوه سازمان سنجش و سوابق تحصیلی پذیرش دهد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: دادستانی تهران و قضات همکاری خوبی با وزارت علوم داشتند و دانشجویان نباید بر خلاف قوانین کشور اقدام کنند با این وجود قضات به جوان بودن و کم تجربه بودن دانشجویان همیشه توجه کرده اند.
وی در پاسخ به این سوال که دانشگده خبر پلمب شد و دانشجویان کتک خوردند و دوربینها جمع شد افزود: وقتی همه به گسترش مراکز علمی بدون داشتن امکانات فیزیکی دست میزنیم همین اتفاقات میافتد و بهتر است به پختگی در شکل گیری مراکز برسیم و باید به جای متورم شدن؛ این بخش مستحکم شود.
وی در ادامه گفت: اگر داوطلبان از مشاور سازمان سنجش برای انتخاب رشته استفاده کنند بهتر است، چون سیستم سازمان سنجش بر اساس تجربه عمل میکند و رایگان هم هست.