صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نظام آموزش و پرورش دچار ۵ مشکل اساسی است

۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹:۵۱
کد خبر: ۵۴۰۶۰۵
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
سید جواد حسینی گفت: تلاش کرده ایم تا سند تحول را به صورت متوازن در نظام تعلیم و تربیت پیاده سازی کنیم این سند ۵ آموزه دارد که نشان از ۵ مشکل در نظام تعلیم و تربیت است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ،سید جواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار گفت: خبرنگار و رسانه مانند معلمین رسولان آگاهی بخش جامعه هستند. خبرنگار هوش و گوش مردم و حاکمیت هستند و مهمترین نقش را در سرمایه اجتماعی و کاهش شکاف دولت و ملت دارا هستند.

وی در ادامه بیان کرد: خبرنگار باید مشارکت جامعه را برانگیزاند و عامل اصلی صاحبنظران اولیا و مسئولان هستند.

سید جواد حسینی گفت: صمینه اتصال خبرنگار به همه ابعاد و لایه‌های سازمانی فراهم شود.

وی در ادامه بیان کرد: به تمام مدیران کل ابلاغ کرده ایم که به هیچ وجه حق شکایت از خبرنگار را ندارند و شکایات نیز پس گرفته شد.

حسینی در ادامه بیان کرد: ناراستی‌های نظام تعلیم و تربیت کم نیست و باید آن‌ها را به مسئولان به صورت متداوم گوشزد کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه گزارش عملکرد خود در طی دو ماه جاری پرداخت و گفت: تلاش کرده ایم تا سند تحول را به صورت متوازن در نظام تعلیم و تربیت پیاده سازی کنیم این سند ۵ آموزه دارد که نشان از ۵ مشکل در نظام تعلیم و تربیت است. اولین مولفه نظام تک ساحتی و متمرکز در نظام آموزش و پرورش است که باید آن را مورد توجه قرار دهیم و لذا باید به تعلیم و تربیت تمام ساحتی توجه کنیم. دومین مولفه: نگاه به معلول‌ها تا علت‌ها و چرخش‌های تحول آفرین است و در این راستا ۳۷ چرخش پیش بینی شده تا اجرایی شود. سومین مولفه تقلیل گرایی هویتی و بحران هویت است. چهارمین مولفه عدالت آموزشی و پنجمین مولفه ارتقا کیفیت است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: سن تحول باید آرام و آرام واردرمدارس شود.

وی ادامه داد: برای تحقق این آموزه‌ها در سند ساختار داریم و ۱۳۱ راهکار عملیاتی و در بخشی دیگر ۶ خرده نظام وجود دارد که تمام اهداف را داراست که عملیاتی، تدوین و تصویب شده است.

حسینی در این‌باره گفت: استان‌ها با رویکرد بومی‌سازی این موضوع را در ۷۶۰ منطقه آموزشی بررسی می‌کنند. در مناطق تحت عنوان چهار میز برای اجرای سند تحول بنیادین با تمام ارکان جلسه داریم. از اول مهر تلاش می‌کنیم آموزه‌های سند و برنامه‌های عملیاتی ناشی از آن وارد مدرسه شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: برای عملیاتی شدن لایه نهادی سند تحول بنیادین تقسیم کار ملی صورت گرفته است. ۵۰ تا ۶۰ مورد از برنامه‌های ما تاسیسی و نوآورانه، ۲۵ درصد تقویتی و ۲۵ درصد برنامه‌ها تطبیقی است.

وی ادامه داد: در اجرایی کردن سند آموزه‌ها را فرونکاهیم و تضعیف نکنیم و از کوچک‌انگاری آنان بپرهیزیم. عزم برون و درون‌سازمانی خود را معطوف کنیم که از ظرفیت‌های درون و برون سازمانی استفاده کنیم.

حسینی همچنین از تدوین داشبورد مدیریتی سند تحول بنیادین خبر داد و گفت: برای ارزیابی و بهبود عملکرد سند این داشبورد تدوین شده است و نقاط خاکستری، کور، سفید و زرد را بررسی می‌کنیم که میزان پیشرفت سند و خود را مشخص کنیم. در این‌باره امسال ۸۲ برنامه اولویت‌دار است.

۱۵ مدیر مدرسه عزل شدند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ۴۰ برنامه اوقات فراغت در ۴۰ نوع برنامه با حضور ۱۴ میلیون دانش‌آموز در حال انجام است. در پروژه مهر ثبت‌نام درست دانش‌آموزان شکل می‌گیرد. تاکنون ۸۵ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کردند، بیش از ۱۰ هزار اکیپ علاوه بر سامانه‌های الکترونیکی به عنوان بازدید حضور دارند و ۴ هزار شکایت مردمی دریافت کردیم که ۱۰ درصد شکایت از مدارس دولتی برای درخواست پول، ۴ درصد شکایت از مدارس غیردولتی در قالب تعرفه‌ها بوده است. حداقل با ۱۶ مدیر برای تخلفات برخورد شده است و ۱۵ مدیر مدرسه عزل شدند که این روند نظارتی ادامه دارد.

وی ادامه داد: برای اول مهر باشکوه دانش‌آموزان باید بدون کتاب نباشند. ۱۴۲ میلیون جلد کتاب تدوین، چاپ و به استان‌ها تا ۲۵ شهریور در هزار عنوان جلد توزیع می‌شود که با کمترین افزایش قیمت با ارز دولتی تهیه شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: مدیران آموزشگاه‌ها آماده‌سازی شده‌اند و ۱۲ هزار آنان که جدیدند در ۱۰ سرفصل آموزش داده شده‌اند تا مدیریت آموزشگاهی داشته باشند. برای داشتن مهر باشکوه ۸۰ درصد معلمان برای ضمن خدمت تا ۱۵ شهریور آموزش خواهند دید که امیدوارم ۱۰۰ درصد معلمان آموزش ببیند.

حسینی گفت: فضا‌ها و تجهیزات استاندارد در خدمت دو هزار دانش‌آموز قرار می‌گیرد و پروژه مهر در قالب ۱۰ هزار کلاس درس اول مهر فعالیت می‌کند. در ۱۴۰۰ مدرسه که در جریان سیل ۲۲ استان را درگیر کرده است و آسیب دیدند ۲۷۰ مدرسه نیاز به ساخت مجدد دارند و مدارس ۳ تا ۵ کلاسه برای اول مهر آماده می‌شود.

وی افزود: اول مهر پایان مدارس خشت و گلی را جشن می‌گیریم و در تلاش هستیم مدارس خشت و گلی سیستان و بلوچستان نیز برچیده شوند. همچنین در ۲۵ هزار کلاس که علمک گاز تا مدرسه رفته به بخاری هوشمند و آن‌ها که علمک گاز ندارند به بخاری تابشی مجهز می‌شوند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش براین نکته که شعار ما این است اول مهر کلاس بدون معلم نباید داشته باشیم گفت: ۲۵۵ هزار معلم در چند سال آینده بازنشسته می‌شوند. همچنین ۶۰ هزار معلم اول مهر بازنشسته می‌شوند در حالی که ورودی ما ۲۰ هزار نفر خواهد بود. تلاش می‌کنیم ۱۰ تا ۱۳ هزار حق التدریسی، نهضتی، پیش‌دبستانی و... را تبدیل وضعیت دهیم. ۵۰۰۰ نیروی خدماتی هم تا اول مهر جذب خواهند شد. ۱۵ هزار معلم در آستانه بازنشستگی نیز استمرار خدمت خواهند داشت. ۲۴۰ هزار ساعت از طریق معاون و مدیر معلم پرخواهد شد و ۳۶۰۰ سرباز معلم نیز جذب می‌شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ۱۰ هزار معلم هم در طرح تمام‌وقت شرکت کردند و پیش‌بینی می‌کنیم به ۱۰۰ هزار برسد. برای حق‌التدریس شاغلان نیز برای دو میلیون و ۴۸۰ هزار ساعت، تفاهم نامه امضا کردیم که کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم. تا ۶ مرداد صدور ابلاغ معلمان انجام می‌شود و ۲۷ شهریور سامانه صدور ابلاغ بسته می‌شود.

وی  در ادامه از صدور پرونده بهداشتی و تحصیلی برای دانش‌آموزان از اول مهر خبر داد و در پاسخ به سوالی درباره معلم تمام‌وقت گفت: اول مهر، ۶۰ هزار معلم بازنشسته می‌شوند، در حالی که ۲۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند و با این تفاسیر ۴۰ هزار معلم کمبود داریم و باید آن را به طرق مختلف جبران کنیم. طرح معلم تمام‌وقت هم به ما کمک می‌کند و هم به معلمان کمک می‌کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره اقدامات آموزش و پرورش برای عدالت آموزشی گفت: پوشش تحصیلی در دوره اول متوسطه ۹۷.۷درصد و برای متوسطه دوم ۸۳.۹۱ درصد است، اما پوشش تحصیلی دختران از پسران کمتر است لذا با رویکرد عدالت ترجیحی برای عدالت آموزشی تلاش می‌کنیم.

حسینی از دریافت بودجه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی رتبه‌بندی خبر داد و گفت: البته رتبه‌بندیای که اول مهر اجرا می‌شود، رتبه بندی آرمانی نیست. این ۲۰۰۰ میلیارد اعمال و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان افزوده می‌شود، هرچند کارکرد اصلی رتبه‌بندی افزایش حقوق نیست، ولی به معیشت معلمان کمک می‌کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: پاداش پایان خدمت تا آخر مهر پرداخت می‌شود حداقل حقوق دانشجومعلمان نیز اعمال شده است. این‌طور نیست که ما فقط وعده دهیم، بلکه این امور انجام شده و یا در حال انجام است، بودجه ۵۰ درصد مطالبات خرید خدمات، حقوق معلمان خارج از کشور و... نیز در حال تامین است و تا آخر شهریور پرداخت می‌شود.

حسینی به اجرای برنامه‌هایی در صندوق ذخیره فرهنگیان مانند اعطای سهام به اعضا اشاره کرد و گفت: تصور می‌کنم در مسیر‌های درستی حرکت می‌کنیم. آموزش و پرورش با قوانین عام اداره می‌شود در حالی که یک دستگاه پهن‌پیکر است و باید قوانین خاص داشته باشد و شورایی در حال تدوین قوانین خاص است. مبانی قانونی مدرسه‌محوری تیز تدوین شده است و تا یک ماه دیگر به سازمان اداری استخدامی ارائه می‌شود.

حسینی به این نکته اشاره کرد که آموزش و پرورش گران اداره می‌شود و باید رویه‌های غلط اصلاح شوند. او گفت: البته با انبوهی از مشکلات مواجه‌ایم. لازم نیست ۲۴ نوع مدرسه داشته باشیم و حتما باید مدارس را ساماندهی کنیم.

وی درباره مشکل پلمب مدارس متعلق به بنیاد شهید گفت: بنیاد شهید ۳۲ ملک در دست آموزش و پرورش دارد که قبلا شکایت و احکامی دریافت کرده بود؛ با آقای شهیدی جلسه‌ای برگزار کرده و به تفاهم رسیده‌ایم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش نهادی حاکمیتی است و خواهان توسعه مدارس غیردولتی با توجه به مواردی، چون رعایت استاندارد‌ها و نظارت هستیم. رویکرد ما درباره خرید خدمات هم همین است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *