توسعه گردشگری جایگزین مناسبی برای درآمد نفتی/ فعالیت هلدینگها برای توسعه گردشگری کشور مناسب است
گسترش فعالیت هلدینگهای گردشگری برای توسعه گردشگری در کشور بسیار میتواند به موضوع اقتصاد بدون نفت که یکی از مهمترین دغدغههای دولت است، کمک شایانی داشته باشد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، گردشگری یکی از منابع تغذیه اقتصاد یک کشور است نقش مهمی در توسعه و کسب درآمد در آن کشور دارد.
این روزها گردشگری برای همه افراد امر مرسومی شده تا تعطیلات را با خانواده یا دوستان در کشوری دیگر سر کنند. مردم سراسر جهان چه در تابستان و چه در زمستان برای بازدید از مکانهایی جدید به کشورهای دیگر سفر میکنند و در واقع پولی که گردشگران در یک کشور هزینه میکنند درآمد صنعت گردشگری آن کشور است.
در این میان هلدینگهای گردشگری به منظور دستیابی به منابع و امکانات در راستای توسعه گردشگری در کشور ایجاد میشوند که میتوانند نقش بسیار موثری در این خصوص داشته باشند و باتوجه به تواناییهایی که شرکتهای هلدینگ گردشگری در این زمینه دارند همچنین با وجود اینکه ایران از کشورهای برتر در زمینه جاذبههای گردشگری بوده، تعداد ۲۰ میلیون گردشگر در سال ۱۴۰۴ قابل دستیابی است.
در این رابطه سید محمد حشمتی در گفت وگو با در خصوص تاثیر هلدینگها در زمینه گردشگری اظهار کرد: هلدینگهای گردشگری به منظور دستیابی به منابع و امکانات در راستای توسعه گردشگری در کشور ایجاد میشوند که میتوانند نقش بسیار موثری در این خصوص داشته باشند.
وی در ادامه افزود: شرکتهای هلدینگ گردشگری به دلیل فعالیتهای گستردهای که در این زمینه دارند، دستیابی و تامین منابع مالی برای توسعه گردشگری آسانتر خواهد بود.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: این شرکتها توان رقابتی بیشتری نسبت به دیگر حوزههای فعال در زمینه گردشگری دارند و تخصص آنها بازار یابی و تبلیغ جاذبههای گردشگری ایران در جهان است.
حشمتی در رابطه با نحوه فعالیت هلدینگهای گردشگری توضیح داد: نحوه کار شرکتهای هلدینگ هماهنگی بخشهای مختلف گردشگری و ایجاد سرمایه برای توسعه این بخشها است همچنین این شرکتها در امور اجرایی دخالتی ندارند و شرکتهای زیر مجموعه را مدیریت میکنند.
وی ادامه داد: گسترش فعالیت اینگونه شرکتها برای توسعه گردشگری در کشور بسیار میتواند به موضوع اقتصاد بدون نفت که یکی از مهمترین دغدغههای دولت است، کمک شایانی داشته باشد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به میزان گردشگری در ایران گفت: هم اکنون سالانه بالغ بر ۷ میلیون گردشگر وارد ایران میشوند که نسبت به سالهای گذشته رشد داشته و سالانه نیز این رشد ادامه دارد همچنین دولت برنامه دارد که با توسعه زمینههای گردشگری ایران، این رقم را تا سال ۱۴۰۴ به ۲۰ میلیون گردشگر و ۲۵ میلیارد دلار در سال برساند.
حشمتی اظهار کرد: باتوجه به تواناییهایی که شرکتهای هلدینگ گردشگری در این زمینه دارند همچنین باتوجه به اینکه ایران از کشورهای برتر در زمینه جاذبههای گردشگری بوده، تعداد ۲۰ میلیون گردشگر در سال ۱۴۰۴ قابل دستیابی است.
وی درخصوص درآمد کشور در زمینه گردشگری در مقایسه با فروش نفت تصریح کرد: باتوجه به بررسیهایی که متخصصان داشته اند، هر گردشگر با ورود و اقامت موقت در ایران معادل با فروش میانگین ۲۰ بشکه نفت برای کشور درآمد دارد علاوه بر این، اشتغال زایی دیگر مسئلهای است که تاحد قابل توجهی در کشور افزایش خواهد یافت.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: کاهش جذابیت برخی از بازارهای سرمایهای همچون مسکن، ارز و طلا باعث شده تا سرمایههای زیادی در دست مردم بلا تکلیف باشند که سپردن این سرمایهها در بخشهای مختلف گردشگری جایگزین مناسبی در مقایسه با دیگر بازارهای سرمایهای است.
حشمتی خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم که فعالیت هلدینگها در بازارهای دیگر مانند بورس هم افزایش پیدا کند و شاهد پیشرفت روز افزون این بازارها در مقایسه با سالهای گذشته باشیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *