صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

میرباقری «سلمان فارسی» را اواخر پاییز کلید می‌زند/ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» قطعی نیست

۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳:۱۵
کد خبر: ۵۴۰۴۶۰
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
الماسی گفت: چنین مواردی طبیعتا به درخواست عوامل تولید اتفاق افتاده، اما مجوز باید از سوی سازمان باشد. صحبت‌هایی درباره تولید نسخه سینمایی پایتخت شده، اما جمع بندی نهایی انجام نشده است و فعلا چیزی قطعی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، برنامه سلام صبح بخیر امروز میزبان غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک بود که پیش از این مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه سه، پنج و همچنین گروه فیلم و سریال مرکز سیما فیلم را بر عهده داشته و از تازه‌ترین اتفاقات فیلم و سریال سخن گفت.

الماسی با اشاره به اینکه از سال ۷۳ تا ۹۳ سیما فیلم ماموریت تولید سریال‌های فاخر شبکه‌ها را برعهده داشته و سپس برنامه ریزی کلان محتوایی و مالی به این بخش سپرده شده، در پاسخ به اینکه آیا با وجود سیما فیلم گروه‌های فیلم و سریال‌ها قدرت دارند یا خیر، گفت: قطعا بخش طراحی و برنامه ریزی آنتن دست خود گروه‌ها هست، اما طبیعتا قدرت آنجایی هست که پول هست، اما تناسبی بین گروه‌های فیلم و سریال و سیما فیلم وجود دارد. شبکه‌های یک، دو، سه و پنج گروه فیلم و سریال دارند.

وی افزود: موضوع اصلی در عرصه طراحی و تولید و پخش برعهده خود گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌ها است، اما وضعیت برنامه ریزی کلان در حوزه مالی با سیما فیلم است. شبکه‌ها طرح هایشان را پیش می‌برند، آن‌ها را به نگارش درمی آورند و سپس به پیش تولید و تولید و آنتن می‌رسانند، اما وضعیت برآورد در سیما فیلم متمرکز است.

اگر سریالی به آنتن نرسد یا شبکه‌ای کم تولید باشد، سیما فیلم کمکش می‌کند

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک تاکید کرد: با توجه به اینکه هر کدام از شبکه‌ها رویکرد‌ها و اهمیت‌های خاص خود را دارد، فیلم و سریال‌ها بر اساس ماموریت‌های خودشان به جریان انداخته می‌شود. کار‌هایی که در سیما فیلم تولید می‌شود با هدف کمک به شبکه‌ها برای سریال‌ها است تا اگر سریالی به آنتن نرسید یا تولیدات شبکه‌ای کم بود، به آن‌ها کمک شود. البته در حوزه تولید سریال‌های الف ویژه و الف فاخر سیما فیلم مشخصا دست به تولید می‌زند و بعدا برای پخش آن‌ها تصمیم گیری می‌شود.

الماسی با بیان اینکه ما منعی برای تعداد قسمت سریال‌ها نداریم، یادآور شد: شبکه سه ۷ روز هفته پخش سریال دارد، شبکه یک ۶ روز و شبکه دو ۵ روز. قرار سیما و سازمان این است که فضای تولید را به جایی برسانیم که چهار شبکه مان هر روز امکان پخش سریال داشته باشند.

ساخت یک سریال ۳۰ قسمتی دو سال زمان می‌برد، اما فقط یک ماه و نیم روی آنتن است

وی درباره پخش همزمان برخی آثاری که محتوای مشابهی دارند، توضیح داد: برای کاری که الف ویژه است چندین سال عوامل متعددی درگیر می‌شوند. اگر همزمانی در پخش آثاراتفاق بیفتد، با وجود یک یا دو پارامتر می‌توان ساده‌تر تصمیم گیری کرد، اما وقتی پارامتر‌ها زیاد می‌شود، تصمیم گیری مشکل است. مثلا ساخت یک سریال ۳۰ قسمتی دو سال طول می‌کشد، اما فقط طی یک ماه تا یک ماه و نیم روی آنتن می‌رود. بحث در این باره مثل ماجرای کوه یخ می‌ماند و چیزی که روی آنتن می‌بینیم بخش بالای کوه است؛ بنابراین گاهی ما از پخش محتوایی و ژانری و آنتنی مشابه ناگزیر می‌شویم.

مالکیت عروسک، کاراکتر، قصه و داستان تمام آثار سیما متعلق به تلویزیون است

مدیر گروه سابق مرکز سیما فیلم در پاسخ به این سوال صابری که چه اتفاقی برای سریال‌هایی که به برند تبدیل می‌شوند از نظرمالکیت حقوقی رخ می‌دهد، گفت: بحث مالکیت معنوی پیچیده است. به هر حال تمام تولیدات تلویزیون از ۰ تا صد برای تلویزیون است و برند‌ها در حوزه مختلف از جمله عروسک، کاراکتر، قصه و داستان متعلق به تلویزیون است و اگر جایی بخواهد از آن‌ها استفاده کند قطعا تلویزیون است.

ماجرای ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» چیست؟

الماسی درباره تولید نسخه سینمایی پایتخت خبر داد: چنین مواردی طبیعتا به درخواست عوامل تولید اتفاق افتاده، اما مجوز باید از سوی سازمان باشد. صحبت‌هایی درباره تولید نسخه سینمایی پایتخت شده، اما جمع بندی نهایی انجام نشده است و فعلا چیزی قطعی نیست.

آیا «پژمان» برای نسخه سینمایی از تلویزیون مجوز دارد؟

وی درباره اینکه آیا نسخه سینمایی سریال پژمان یا تولید اثر «خوب بد جلف» که برگرفته از کاراکتر‌های تلویزیونی بودند، با مجوز تلویزیون بوده است، تاکید کرد: درباره برخی از این آثار مراحل اداری انجام شده است و با مجوز تلویزیون این مسیر جلو می‌رود. برخی مواقع هم مرز تشخیص این موضوع دشوار است. درباره «پژمان» در جریان جزییات نیستم.

این مدیر تلویزیونی در خصوص فعالیت عوامل و بازیگران تلویزیون در سینما و بالعکس اظهار کرد: در دنیا هم حوزه سینما و تلویزیون با یکدیگر مجزا و متفاوت هستند. درباره مجموعه فیلم‌های تلویزیونی که بازیگران شاخص دارند زیر ۱ درصد عوامل سینمایی در تلویزیون کار می‌کنند. همچنین افراد در تلویزیون ستاره می‌شوند و به سینما می‌رسند. درباره تلویزیون ایران مثلا اثری، چون «مهمان مامان» تولید سیما فیلم بود. «روز‌های زندگی» با بازی حمید فرخ نژاد که سیمرغ گرفت هم همینطور.

الماسی یادآور شد: در حوزه بازیگری و کارگردانی بسیاری از کسانی که دارند کار می‌کنند کارمند تلویزیون بودند. در حوزه صدا بیش از ۸۰ درصد از سمت تلویزیون به سینما رفتند و افراد موفق تلویزیون در سینما هم موفق هستند. به هر حال مرز بسته‌ای نداریم و هیچ قانونی در تلویزیون وجود ندارد که ممنوعیتی برای کار کردن همزمان افراد در سینما یا تلویزیون داشته باشیم. همه کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند می‌دانند که هزینه‌های تلویزیون و سینما به دلیل فروش و... متفاوت است.

تب و تاب شبکه نمایش خانگی فروکش خواهد کرد

وی درباره تاثیر جدی شدن ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی بر آثار تلویزیونی تصریح کرد: در کشور ما مجموع عواملی که کار می‌کنند آنقدر وسیع نیست که هر حوزه‌ای بتواند برای خودش نیرو طراحی و تربیت کند. در دنیا شیوه کار اینگونه است که مجموعه کشور‌های جهان سریالی را تولید می‌کنند، ولی اگر این حوزه به یک کشور ختم بشود محدودتر هستند. ما هم اگر محدودیت ایجاد کنیم توازن را بهم میریزیم. وقتی شبکه‌ای مثل نمایش خامگی راه می‌افتد مخاطب می‌رود تا ببیند چه اتفاقی در آن می‌افتد. اگر آن شبکه بتواند طراحی درستی داشته باشد دنبال می‌شود. به نظر من در حوزه رسانه‌های خانگی این تب و تاب فروکش خواهد کرد. از سوی دیگر اگر تناسب کمی و کیفی و مالی و اعتباری بهم بریزد همه آسیب می‌بینند. اما ما اصلا مخاطب تلویزیون را با سینما و شبکه نمایش خانگی مقایسه نمی‌کنیم و فراگیری که مخاطبان تلویزیون دارد قابل مقایسه با دیگر مدیوم‌ها نیست.

معرفی تمام سریال‌های شبکه یک تا پایان سال

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک، سریال‌های تازه این شبکه تا پایان سال را اینگونه برشمرد: «دردانه‌های خلیج فارس»، «۸۷ متر» ساخته کیانوش عیاری، فصل دوم سریال «محکومین» و «ترور خاموش» سریال‌های جدید شبکه یک تا پایان سال ۹۸ هستند. امیدواریم سریال آقای عیاری اواخر سال روی آتتن برود. «ترور خاموش» هم بعد از «بوی باران» پخش می‌شود.

وضعیت سریال‌های الف ویژه و الف فاخر

الماسی درباره پروژه‌های الف ویژه خبر داد: سه سریال الف ویژه «سلمان فارسی»، «موسی» و «سرزمین کهن» را داریم که در مراحل پس تولید است. بین الف ویژه‌ها الف فاخر هم داریم که شهید باکری و ۱۴ کار دیگر جزو الف فاخر‌ها هست. تفاوت الف ویژه با الف فاخر از حیث هزینه و پروداکشن است و سریالی که دوران پس از اسلام را پوشش بدهد پروداکشن و هزینه هایش خیلی متفاوت با آثاری است که قبل از این دوران را دربرمی گیرد.

امیدواریم سلمان از اواخر پاییز کلید بخورد

وی یادآور شد: «موسی» و «سلمان» در مرحله پیش تولید هستند. حال جمال شورجه رو به بهود است و از نظر حافظه مشکلی ندارد. فیلمنامه هر دو سریال کامل است و امیدواریم سلمان از اواخر پاییز کلید بخورد. درباره بازیگران قرار شده فعلا خبری ندهیم.

مهران مدیری، رضا عطاران و حسن فتحی به تلویزیون برمیگردند؟

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک درباره مذاکره با چهره هایی، چون مهران مدیری، رضا عطاران و حسن فتحی برای بازگشت به تلویزیون خبر داد: مجموعه دوستانی که از تلویزیون به سینما کوچ کرده اند اگر در چارچوب و قواعد مالی اعتباری و محتوایی فعالیت کنند مانعی برایشان وجود ندارد. از افرادی که اشاره شد، با رضا عطاران صحبت شده، فتحی هم کاری را قرار شد در مرحله پیش تولید پیش ببرند، اما فعلا درگیر کار‌های دیگری شده اند و نرسیده اند. به هر حال تمام این افراد ظرفیت سینما و تلویزیون هستند و مرزبندی وجود ندارد.

الماسی در پایان گفت: تصاویری که مخاطبان روی آنتن می‌بینند، با این همه تنوع و تکثر فضا‌ها و کاراکتر‌ها حاصل زحمات بیش از چندین هزار نفر است که پشت دوربین کار می‌کنند. دوستانی که در گروه‌های فیلم و سریال هستند از آقای آشتیانی پور گرفته تا صباح، دیبایی، تخشید، آذرپندار، میرمیران و مهدی فرجی، همه پشت دوربین‌ها مجموع فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند. وقتی که سه سال صرف ساخت یک سریال می‌شود ممکن است مدیری که شروع کننده کار است در پخش نباشد و من وظیفه می‌دانم از همه تشکر و قدردانی کنم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *