صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

عملکرد هنرستان ها، علیرغم کمبود‌ها قابل دفاع است

۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶:۵۶
کد خبر: ۵۴۰۳۸۳
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: عملکرد هنرستان‌ها علی رغم کمبود‌ها قابل دفاع است و می‌توانند در صورت لزوم نیاز‌های بازار کار را پاسخگو باشند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های آموزش‌های مهارتی به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه قبول ندام که در نظام آموزشی مهارتی ناکام هستیم گفت: نظام‌های آموزشی مهارتی در دنیا، تقاضامحور است.

وی افزود: خروجی دانش آموزان ما باید به بازار کار وصل شود. برای اشتغال به زیرساخت اقتصادی، حقوقی و قانونی نیاز داریم و دستگاه‌ها باید در جذب و بکارگیری افراد سهم خود را ایفا کنند. زمانی که بنگاه‌های اقتصادی فعال اند، پویایی اشتغال را بیشتر می‌بینیم.

وی با اشاره به تحصیل ۹۱۰ هزار هنرجو در هنرستان‌ها گفت: بیش از ۲۸۰ هزار خروجی دیپلم داریم که باید مشوق‌هایی برای بکارگیری شان داشته باشیم. ۲۸.۴۲ درصد دانش آموز رشته تجربی داریم، چطور می‌شود که بیشتر از ۶۰ درصد داوطلبان کنکور رشته تجربی اند؟ یک علت سیگنال‌هایی است که برای اشتغال در رشته‌های پزشکی می‌رسد. البته آموزش و پرورش در حال کنترل ورود به رشته تجربی است. مولفه‌های تاثیرگذار دیگری داریم. به عنوان مثال غول کنکور یکی از مشکلات بزرگ ماست.

آذرکیش با اشاره به اینکه نقش رسانه‌ها را نیز باید در ناکامی آموزش‌های مهارتی درنظر بگیریم گفت: چه میزان از تولیدات رسانه ملی مختص تقویت فرهنگ کار است؟ قانون جامع مهارت در مجلس تصویب شده و هدف انسجام بخشی به آموزش‌های مهارتی را دنبال می‌کند. آموزش‌های مهارتی ماهیتا تقاضامحور است و باید بنگاه‌ها بر اساس قوانینی، در فرایند آموزش وارد شوند.

وی افزود: اگر از سوی بازار کار به ما اعلام نیاز شود ما آماده تربیت نیروییم، اما باید با تعهد بکارگیری توامان باشد. پیوند بین نظام اقتصادی و آموزشی در جوامع موفق، بالاست.

وی با بیان اینکه تعامل اثربخش بین دستگاهی ضرورتی اجتناب ناپذیر است گفت: مشارکت دستگاه‌های دولتی بخص خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی باید برقرار شود. خلائی که داریم پیوند بین بنگاه‌های اقتصادی و آموزش مهارتی است. عملکرد هنرستان‌ها علی رغم کمبود‌ها قابل دفاع است و می‌توانند در صورت لزوم نیاز‌های بازار کار را پاسخگو باشند.

آذرکیش افزود: باید بهترین برگه و مدرک برای استخدام و تسهیلات و... گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای باشد. تضمین‌های لازم را باید برای قوانین مصوب داشته باشیم. برخورداری از گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای در قانون برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است. اقتصاد موتور محرکه آموزش‌های مهارتی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *