مشتریان سراتو نگران ایفای تعهدات نباشند/ الزام خودروسازان برای تامین قطعات و خدمات پس از فروش
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزرات صمت افزود: شرکت کیا هم در سالهای گذشته به تعهدات خود عمل نمیکرد، البته ما هم مدتی است که از محصولات این شرکت تولید نداشته ایم اما، چون در این چند دهه مورد بی مهری شرکتهای خودرو ساز خارجی بودیم طی مقاطعی مجموعهها و قطعاتی را از قبل در انبارهای گروه سایپا ساماندهی کرده ایم.
مفیدی گفت: سعی کردیم برای ایفای بعضی از تعهدات معوق خودروسازها از خریداران محصولات رنو و برلیانس خواستیم اگر این محصول را میپسندند از این تعداد و فرصت پیش آمده استفاده کنند و سراتو را جایگزین خودروی مد نظرشان کنند و در گام بعدی هم محصول تولید شده به صورت فروش نقدی و فوری واگذار شد.
مفیدی در ادامه توضیح داد: رفتن شرکت کیا و دیگر شرکتهای خارجی، خاص این مقطع زمانی نیست؛ ما به هیچ یک از شرکای خارجی اعتمادی نداشته ایم و دیگر نمیتوانیم به امید آنها منتظر بمانیم.
وی با اشاره به اینکه باید به کمک توان و محصولات داخلی نیاز بازار را تامین کنیم گفت: ما باید به این موضوع که بازارهای داخلی متزلزل و وابسته به شرکتهای خارجی نباشد، فکر کنیم و اگر برای بخشی از جامعه خودروی خاصی خارجی نیاز داریم باید در حوزه صادرات محصولات داخلی مان هم کار کنیم.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزرات صمت افزود: ما امیدواریم پس از گذر از شرایط فعلی بتوانیم فرصتهای متقابل را به وجود آوریم، یعنی اگر از محصولات چینی استفاده میکنیم؛ بتوانیم در بازارهایی که چین فعالیت میکند، سهم بگیریم و همچنین در سایر کشورهای دیگر باید این استراتژی را جدی بگیریم.
الزام خودروسازان برای تامین قطعات و خدمات پس از فروش
مدیرکل دفترصنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت با اشاره به اینکه تمامی تولید کنندگان خودرو اعم از شرکتهای خودروسازی بزرگ، کوچک و متوسط و وارد کنندهها ملزم به تامین قطعات و خدمات پس از فروش هستند توضیح داد: تمامی این گروهها متعهد هستند محصولاتی را که به بازار عرضه میکنند یا در اختیار مردم قرار میدهند، در دوره ضمانت کوتاهمدت و بلندمدت نسبت به ارائه خدمات خود متعهد باشند.
مفیدی ادامه داد: آنها باید در دوره وارانتی (ده سال) قطعات را هم در اختیار مصرف کنندهها قرار دهند و همچنین خدمات پس از فروش و تامین قطعات ادامه به خریدران سراتو ادامه خواهد داشت. از این رو مصرف کنندگان خودورهایی که تولید آنها قطع شده است، متضرر نخواهندشد.
وی توجه به این مساله را از وظایف دفتر کنترل و نظارتهای وزارت صمت برشمرد و افزود: کارشناسان هنگام اعطای مجوز برای عرضه خودرو این موضوع را کنترل میکنند تا مشکلی پیش نیاید.
وضعیت بازار خودرو پس از ورود خودروهای وارداتی
مفیدی گفت: در وزارت صمت قصد و بنایی برای صدور مجوز برای خودروهای ساخته شده (سی بی یو) نداریم.
وی با اشاره به ترخیص خودرهایی که در گمرک متوقف بودند و در این چند ماه از گمرک ترخیص شدند توضیح داد: این تعداد خودروی وارداتی، خودروهایی بودند که هزینه آنها به طرف خارجی پرداخت شده بود و آنها بیش از یک یا دو سال در گمرک متوقف بودند و از این رو و با بررسیهای دقیق موضوع در دستگاههای ذیربط پیگیری و تصمیم ترخیص اتخاذ شد؛ این گروهها شامل خودروهایی، چون آمبولانس، خودروهای آتشنشانی، خودروهای عمومی و تعدادی هم خودروهای شخصی و سواری بودند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزرات صمت ادامه داد: برای پرهیز از زیان بیشتر سرمایه گذاری مردم و شرکتهای خصوصی، تصمیم گرفته شد مجوز محدود برای ترخیص این خودروها صادر شود البته؛ ما امیدواریم به سمتی برویم که گمرک از خودروهای وارداتی خالی شود و در آینده شاهد ورود قطعات ضروری برای صنعت خودرو کشور باشیم
وضعیت رو به رشد صنعت خودرو
مفیدی با تحلیل وضعیت صنعت خودرو کشور گفت: وضعیت صنعت خودرو، رو به رشد است و فرصتهایی که با عنوان محدودیت و تحریم برای صنعت خود به وجود آمده فرصتهای خوبی است. قطعه سازان و نیروهای متخصص ما از این فرصت بایدحداکثر استفاده را ببرند و جبران مافات کنند
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت گفت: بخشی از کارشناسان حوزه صنعت معتقد بودند که ما در خودرو مزیت نداریم، اما امروزه معتقدند صنعت خودرو به لحاظ سهم بازار، میزان اشتغال و به لحاظ ظرفیتهای ایجاد شده یک مزیت است و باید از این فرصت استفاده کنیم.
دلال سودجو پذیرفته شده نیست
وی با اشاره به برخی دلالان فرصت طلب در صنعت خودرو گفت: دلالی با سود غیر متعارف از نظر ما مذموم است؛ ولی دلال به مفهوم واسطه گر کالا و بازار نقشهای مهمی را در جامعه ایفا کرده است.