به دنبال تربیت معلم قیمتی هستیم و نه تربیت معلم به هر قیمتی
خنیفر در ادامه گفت: به دنبال تربیت معلم قیمتی هستیم و نه تربیت معلم به هر قیمتی. ۲۰ هزار ردیف پیوسته و ۲۵ هزار ردیف ناپیوسته پذیرش داریم.
وی در ادامه بیان کرد: ۲ هزارر ۱۲۰ نفر نفر بچههای زیر ۱۰۰ و ۵۰۰ این دانشگاه را انتخاب کردند بیشتر افرادی که دانشگاه فرهنگیان را انتخاب میکنند، به خاطر شغل است و نباید همیشه ته مانده کنکور به سمت ما بیاید که البته هیچ گاه هم این چنین نبوده است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان رو به رشد است و استخدام رسمی و قطعی است و ۴ سال آموزش سابقه کار برای دانشجو معلم محسوب میشود.
وی افزود: دانشجو معلم بداند که به دانشگاه تهران و تربیت معلم ورود پیدا نمیکند.
خنیفر افزود: سعی میکنیم که حداکثر امکانات و کیفیت را فراهم کنیم و استقبال خوبی برای نو دانشجویان دانشگاه فرهنگیان باشیم.
وی در ادامه بیان کرد: دانشگاه فرهمگیان ۲۰ هزار فارغ التحصیل تحویل آموزش و پرورش میدهیم و برای مهر سال ۹۹ حدود ۳۷ هزار نفر تحویل میدهیم. تا سال ۱۴۰۰ کف کمبود معلم را جبران خواهیم کرد.
وی در ادامه گفت: از متولیان پیشین دانشگاه فرهنگیان که پرسیدیم چرا با وجود در دسترس بودن ردیف جذب دانشجو معلمان صورت نمیگرفتند گفتند نمیدادند. در صورتی که باید خودشان تلاش به گرفتن ردیف میکردند.
وی افزود: وضعیت رفاهی دانشگاه فرهنگیان متوسط به پایین است. فقط ۴ هزار قلم تخت امسال نیاز داریم و بودجه ما حدود ۹۹ درصد صرف حقوق میشود. سالانه ۲ هزار ۸۰ هیات علمی باید جذب کنیم با توجه به روند دانشجویی و روند جذب دانشجو معلم هم اکنون ۸۰۰ هیات علمی داریم و اگر هر سال ۱۰۰ ردیف هیات علمی میگرفتیم مشکلی نداشتیم. تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۲ هزار ۵۰ هیات علمی نیاز داریم. امسال ۱۰۰ ردیف قطعی جذب هیات علمی را گرفته ایم.
مجبور به جذب ۴۵ هزار نفر هستیم
وی در ادامه درباره علت جذب ۴۵ هزار دانشجو معلم گفت: مجبوریم. اگر الان سال ۹۶ بود برای قبول این مسئله تردید میکردیم. اگر جز بحران و ضرورت و عشق را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که باید قبول میکردیم این جذب عظیم را.
خنیفر در ادامه گفت: هر معلمی که کار معلمی را انتخاب کرده یک کار فرا انسانی انجام داده است. نباید جلوی مسیر تربیت معلم را بگیریم.
خنیفر در ادامه بیان کرد: در همه نظامهای دنیا روی تربیت معلم به شدت تاکید شده است و به عنوان مثال در ژاپن به حدی نظام تربیت معلم جدی است که همه آرزو دارند فرزندانشان معلم شوند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه بیان کرد: الان مصاحبه دانشجویان تربیت معلم علمی شده و از وضعیت سیاسی قبل خارج شده است.
وی در ادامه گفت: دانشجو معلمان دورههای پداکوژی رو کامل طی میکنند، ولی مهارت آموزان ماده ۲۸ این دوره را به صورت کامل طی نمیکنند.
خنیفر افزود: استخدام دانشجو معلمان قانون است، ولی بعد از مدتی اعلام شد که قراردادی است و سپس هم مشکل حل شد.
وی در ادامه گفت: در دوره آموزش ۲ ماهه و یا ۴ هفتهای به مهارت آموز ماده ۲۸ داده بودند و به سر کلاس فرستاده بودند. باید مهارت آموزان یک سال آموزش را ببینند. ۷ سناریو برای جبران کمبود معلم داشتیم. یکی از راهها سر کلاس رفتن برخی از دانشجو معلمان که حدود ۲۰ واحد دیگر درس دارند به مدت دو روز در هفته سر کلاس درس رفته اند و به صورت محدود در برخی مناطق محروم اجرا شده است. رسیدن به کیفیت خیلی سخت است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه افزود: با نسل جدیدی رو به رو هستیم که چریک آموزشی است و پارتیزان است و نمیشود آن را قانع کرد. تا زمانی که آموزش سبد ۱۱ دولت است وضعیت آموزش ما همین است آموزش باید سبد دوم آموزش کشور بعد از امنیت باشد.
وی در ادامه بیان کرد: با صدقه نمیشود نظام آموزش کشور را اداره کرد.
خنیفر گفت: ۹۵ درصد مهارت آموزان ماده ۲۸ همیشه در آزمون قبول میشوند چرا که ۵۹۰ نمره از سایر فعالیتها کسب میشود.
وی در ادامه گفت: قبولی در آزمون اصلح منوط به استخدام نیست و عدم قبولی در این آزمون باعث عدم ورود به کلاس درس نخواهد شد.
وی افزود: نتایج یک تحقیق نشان داده که کارایی معلمان تربیت معلم ۶۰ درصد بیشتر از مهارت آموزان ماده ۲۸ است و بسیاری ازصاحبنظران معتقدند که دانشجو معلم بسیار بهتر در کلاس درس عمل کرده اند.
وی افزود: امروز در آموزش و پرورش حسرت یک خط خوب و انشای خوب و یک نامه خوب را داریم.