تا ۵ سال دیگر ۳۶۰ هزار بازنشسته خواهیم داشت
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، محمدمهدی زاهدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالشهای پیش روی وزیر آینده آموزش و پرورش به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت گفت: آموزش و پرورش وزارتخانهای نیست که هرکسی بتواند زیربار مسئولیت آن برود. بودجه آموزش و پرورش در خوشبینانهترین حالت تا ۹۸ درصد صرف حقوق و مزایا میشود و دو درصد برای مابقی فعالیتها باقی میماند.
کسری ۱۵ هزار میلیاردی آموزش و پرورش در سال جاری
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسری ۱۵ هزار میلیاردی آموزش و پرورش در سال جاری گفت: اکنون کسری بودجه آموزش و پرورش ۱۰ هزار میلیارد است که اگر ۵۰۰۰ میلیارد پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۹۷، حق الزحمه امتحانات، حق التدریسها و... را هم به آن بیافزاییم به ۱۵ هزار میلیارد تومان میرسد.
زاهدی ادامه داد: نظام رتبه بندی را باید پیاده کنیم که آن هم هزینههایی دارد. ساماندهی اموال، املاک و داراییهای آموزش و پرورش نیز وضعیت نابسامان و نابهنجاری دارد و یک چالش است که وزیر بعدی باید به آن بپردازد.
وی با اشاره به اینکه بانک قرضالحسنه فرهنگیان باید ایجاد شود گفت: مهران مدیری سریالی به نام هیولا ساخته که روی مباحث صندوق ذخیره و باک سرمایه تمرکز دارد و میخواهد سوءاستفاده مفسدین را تصویر کند. این یک طنز است، اما در واقع تلخندی را به تصویر کشیده است.
زاهدی ادامه داد: ۱۲۰ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی و بازسازی است که حداقل ۱۴ هزار میلیارد تومان پول میخواهد. هنوز کلاس کانکسی، خشت و گلی و کپری داریم. در استانهای زیادی اینگونه است حتی در استان مرکزی هم چنین مدارسی وجود دارد.
زاهدی با بیان اینکه آموزش و پرورش داراییهای زیادی دارد و حتما لازم است یک معاونت اقتصادی بوجود بیاید و اینها را سامان دهد گفت: مصوبه داشتیم برای تغییر کاربری و ایجاد ارزش افزوده، اما واقعش این است که تا کنون آموزش و پرورش ارادهای در این زمینه نداشته است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالشهای کلان تعلیم و تربیت گفت: اجرای سندتحول منوط به تهیه برنامه زیرنظام هاست که قرار بود ظرف یکسال آماده شود. امید است تا پایان تابستان تهیه و کامل شود. معلم محور سند تحول است.
تا ۵ سال دیگر ۳۶۰ هزار بازنشسته خواهیم داشت
وی درباره کمبود معلم گفت: امسال ۶۰ هزار و تا ۵ سال دیگر ۳۶۰ هزار بازنشسته خواهیم داشت، چگونه باید جبران کرد؟ قانون معروف به ماده ۱۷ را برای بکارگیری نهضتی ها، مربیان پیش دبستانی و حق التدریسیها تصویب کردیم، جای تعجب است که چندماه است آیین نامه آن در دولت مانده است. تابستان باید اینکار انجام شود تا مهر ماه کمبود معلم نداشته باشیم.
وی ادامه داد: نظام رتبه بندی دو جنبه دارد. یک جنبه آن اقتصادی است. شش سال قبل طرحی به مجلس رفت و آقای انصاری، رئیس سازمان اداری استخدامی مخالفت کرد و گفت که دولت بنادارد لایحه جداگانهای ظرف شش ماه بدهد، ولی از آن زمان شش سال گذشته است. اخیرا سخنگوی دولت اعلام کرده رتبه بندی را اجرا میکنند، کجا تصویب شده و با چه مکانیسمی؟ منزلت و کرامت معلمان را چه؟ نباید با جامعه فرهنگیان اینقدر ساده برخورد کنیم. چندسال پیش هم که مبلغی به حقوق فرهنگیان اضافه و نام آن رتبه بندی گذاشتند گفتم که اینگونه با فرهنگیان بازی نکنید.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان اجرای رتبه بندی ظرف دو ماه وجود ندارد گفت: لایحه باید به محلس بیاید. ممکن است دولت بخواهد خودش اجرا کند. آیا این امر نیاز به قانون ندارد؟ حتما دارد.
زاهدی با اشاره به برخی چالشهای دیگر پیش روی وزیر آینده اظهار کرد: هدایت تحصیلی بحث مهمی است، چرا باید همه بخواهند به رشته تجربی بروند و پزشک شوند؟ حذف کنکور و مقابله با مافیای کنکور که توانسته در برخی ارکان آموزش و پرورش نفوذ کند، احیای فعالیتهای پرورشی، توجه به آموزش مهارتی، توجه به دانشگاه فرهنگیان و نحوه پذیرش مدارس سمپاد از دیگر موارد مهم است.
وی درباره "تراز مشترک" کنکور سراسری برای داوطلبان نظام قدیم و جدید نیز گفت: این سوال را باید از سازمان سنجش سوال کنید، اما در همین حد بگویم که داوطلبان نگران نباشند. واقعا سازمان سنجش برنامه ریزی کرده که عدالت کامل برقرار شود.
زاهدی درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی به محلس نیز گفت: در آستانه آغاز سال تحصیلی جفاست که آموزش و پرورش وزیر نداشته باشد. برنامه ریزیها در تابستان انجام میشود. سرپرست دارد دلسوزانه موارد را دنبال میکند، ولی باز هم سرپرست قدرت وزیر را برای همه پیگیریها ندارد.