اضافه شدن یک شخصیت جدید به «پایتخت ۶»/واکنش جواد افشار به حواشی «گاندو»
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، نهمین روز از مرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به اظهار نظر کارگردان سریال گاندو درمورد حواشی پیرامون این اثر اشاره کرد.
با تخصیص ۱۰ درصدی بلیت کنسرتها به شدت مخالفم/کنسرت جدیدم ۳۰ مرداد برگزار میشود
خواننده سنتی کشور گفت: صنف ما به شکل بسیار قدرتمند و متمرکزی در حال اقداماتی است تا این ۱۰ درصد سهم وزارت ارشاد از کنسرتها به طور کلی برداشته شود.
سالار عقیلی خواننده سنتی کشور در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون طرح تخصیص ۱۰ درصد از فروش بلیتهای کنسرت به وزارت ارشاد گفت: صنف ما به شکل بسیار قدرتمند و متمرکزی در حال اقداماتی است تا این ۱۰ درصد سهم وزارت ارشاد از کنسرتها به طور کلی برداشته شود، برخی درخصوص برداشتن این سهم از انواع خاصی از موسیقیها صحبت میکنند، اما ما میخواهیم این طرح برای تمامی کنسرتها برداشته شود.
وی در همین راستا ادامه داد: طرح برداشت و سهم ۱۰ درصدی وزارت ارشاد از برگزاری کنسرتها کاملاً غیر کارشناسانه و غیر اصولی است و من به شدت با آن مخالف هستم.
خواننده قطعه نگار با اشاره به مشکلات فراوان طرح ارائه شده از سوی وزارت ارشاد درباره سهم ده درصدی این وزارتخانه از برگزاری کنسرتها اذعان کرد: این طرح ایرادات فراوانی دارد، به عنوان مثال در برگزاری یک کنسرت تعداد زیادی میهمان دعوت میشوند و به نوعی نمیتوان در آمد خالص کنسرت را به درستی محاصبه کرد، به همین دلیل آن رقم ۱۰ درصد هم نمیتواند به صورت منطقی برآورد شود.
وی در همین رابطه اذعان کرد: این طرح به بسیاری از سبکها و خوانندگان ضرر زیادی میرساند، برگزاری کنسرت زحمت فراوانی دارد، برگزاری کنسرت به همین سادگی نیست که بخشی از فروش آن هم برداشته شود.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
تعطیلی مدارس هم به داد سینمای کودک نرسید/فروش اندک «تپلی و من» در سینماها
اکران آثار سینمای کودک همواره طی سالهای گذشته مورد بحث و مناقشه بوده است، آثاری که بیشتر نگاه جشنوارهای داشته و به طور معمول اتفاق خوبی را به جز مواردی معدود در چرخه اکران تجربه نمیکنند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، اکران آثار سینمای کودک همواره طی سالهای گذشته مورد بحث و مناقشه بوده است، آثاری که بیشتر نگاه جشنوارهای داشته و به طور معمول اتفاق خوبی را به جز مواردی معدود در چرخه اکران تجربه نمیکنند.
طی سالهای گذشته سینما شاهد آثار متنوعی در سینمای کودک بوده اما هیچگاه نتوانسته به بخشی جدی در بدنه سینما و همچنین چرخه سینما مبدل شود، از طرفی سینماداران و دفاتر پخش هم میل چندانی به اکران این دسته از آثار سینمایی نداشته و آثار بزرگسال را ترجیح می دهند.
این اتفاقات در حالی رخ می دهد که به طور معمول جشنواره فیلم کودک و نوجوان سالانه شاهد آثار مختلفی در عرصه سینمای کودک است اما این جشنواره و رونق آن هیچگاه به رونق اقتصادی سینمای کودک منجر نشده است.
منتقدان و اهالی هنر عدم توجه به اکران سینمای کودک از سوی سینماداران و دفاتر پخش را مشکل بزرگ این عرصه می دانند، برخی نیز معتقدند سینمای کودک باید خارج از چرخه اصلی اکران مورد حمایت ارگان های فرهنگی قرار گیرد، ارگانهایی که میتوانند با حمایت مالی و معنوی به سود بیشتر و در کمترین حالت ضرر کمتر آثار کودک منجر شوند.
چرخه اکران سینما طی هفته گذشته شاهد اکران فیلمی دیگر برای سنین کودک و نوجوان است، این فیلم به نام "تپلی و من" هم نتوانسته در هفته اول که به طور معمول هفته اوج اکران اثر است رقم قابل توجهی را از آن خود نماید.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
«فصل فیروزه»، روایتی از دوران زندگی حضرت معصومه(س)/لزوم تلاش بیشتر برای تبلیغ کتب دینی
نویسنده کتاب «فصل فیروزه» گفت: من معتقدم باید سیاستهای به روزتر و برنامههای فراگیرتر و جذاب تری توسط کارشناسان مربوطه طراحی شود تا کتابهای حوزه دینی بخصوص بخش نوپای رمان «چاپ اولی» بتواند به دست مخاطب خودش برسد.
محبوبه زارع نویسنده کتاب «فصل فیروزه» در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی با اشاره به مشکلات عمده نویسندگان در خلق ادبیان دینی گفت: بزرگترین چالش در خلق ادبیات دینی عدم دسترسی به منابع معتبر است، این مسئله برای نوشتن کتاب «فصل فیروزه» نیز وجود داشت.
این نویسنده در همین راستا ادامه داد: برای خلق این داستان که ثبت تاریخی از وقایع دوران زندگی حضرت «فاطمه معصومه (س)» فقر منبع موثق داشتیم چراکه منابع موثقی به اندازه کافی وجود نداشت و مجبور بودم محتاطانه از کنار برخی مسائل گذر کنم این موضوع شرایط را برای نگارش کتاب «فصل فیروزه» سخت و دشوار میکرد.
وی در خصوص ایده کتاب «فصل فیروزه» اظهار کرد: ایده کتاب به راستای کارهای آیینی که در دهه هشتاد توسط بوستان کتاب منتشر کرده بودم باز میگردد. در کتاب «فصل فیروزه» سعی کردم با توجه به جایگاه خاص «حضرت فاطمه معصومه (س)» در کشورمان ایران باید طرحی نو و جوان پسندانه بوجود بیاورم و مدتی درگیر ایده بودم، حدود سه ماه بر داستان تخیلی فکر کردم و حدود دو ماه زمان صرف نوشتن و بازنویسی آن شد.
زارع بیان کرد: پیام زندگی «حضرت فاطمه معصومه (س)» درک حقیقت عشق و تجلی آن در مسئله ولایت است، در این داستان من هم به دنبال القای حس عشق و جداکردن مخاطب از تعلقات عشق مجازی و هم سیر دادن شخصیت اول داستان به سمت حقیقت عشق بودم.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
بهبود زنده و با یک قصه بامزه به پایتخت بر میگردد/اضافه شدن یک شخصیت جدید به «پایتخت ۶»
کارگردان سریال «پایتخت» گفت: اوایل آذرماه تصویربرداری را شروع میکنیم و از ۱۵، ۲۰ روز قبل دیدن لوکیشنها و پیش تولید را خواهیم داشت. ضمن اینکه ممکن است کاراکتر مسنی وارد قصه کنیم تا طیف کهنسال هم از ما راضی باشند، اما بازیگر این نقش هنوز مشخص نشده است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، سیروس مقدم کارگردان سریال پر مخاطب «پایتخت» صبح امروز مهمان برنامه «سلام صبح بخیر» شد.
مقدم در این گفت و گو درباره نحوه شکل گیری سریال پایتخت توضیح داد: «پایتخت» یک طرح خلاصه دو سه صفحهای داشت که تورج اصلانی که از اینجا به او سلام میکنم ارائه کرده بود آقای تنابنده قرار بود آن را بنویسد و اصلانی بسازد. سال ۸۹ تنابنده این طرح را به من معرفی کرد، ما قبل از آن سریال «چاردیواری» و «پیامک از دیار باقی» را با هم کار کرده بودیم. یک خطی قصه پایتخت خیلی به نظرم جذاب و عزیز آمد. این طرح یک جمله کلیدی داشت که خانوادهای به خاطر تعطیلات عید مجبورند ۱۴ روز پشت کامیون زندگی کنند. این موضوع خیلی برای من جذاب بود که آنها میآیند خانه شان را تحویل بگیرند، اما مجبور میشوند کنار هم در پشت کامیون قرار بگیرند و این طرح من و غفوری را جذب کرد و تصمیم گرفتیم آن را بخریم.
مقدم یادآور شد: تورج به دفتر ما آمد، لطف کرد و طرح را در اختیار ما قرار داد و مبلغی به او پرداخت شد. طرح دچار تغییرات مختلفی شد مثلا این خانواده در ابتدا حاشیه نشین بودند و همه چیز خیلی تغییر کرد. خیلی فکر کردیم که اینها را به کدام نقطه از ایران مرتبط کنیم. یزد، کردستان، همدان و لرستان هم مدنظرمان بود، اما وقتی موسیقی مازندران را شنیدیم دیدیم چقدر مهجور است و غنا دارد. در بازبینی هایمان به مازندران رسیدیم که آنقدر مردم خونگرمی داشت که حتی ساعت ۶ صبح که به یک روستا وارد شدیم در هر خانهای را میزدیم به زور ما را داخل میبردند و تخم مرغ محلی جلویمان میگذاشتند.
وی تاکید کرد: اوایل قدری بین شمالیها سوتفاهم ایجاد شد، ولی هرچه کار جلو رفت بیشتر همه فهمیدند که در راستای شناساندن فرهنگ شمال پیش میرود.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
قاسمی: لشکرکشی منافقین در عملیات مرصاد حماقت نظامی بود
فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: منافقین برای حمله و هجوم تعداد پنج هزار نیرو را از خارج جمع آوری کردند و با ۲۵ تیپ ۲۰۰ نفره که جمعا پنج هزار نفر میشدند از یک سورخ و یک معبر حمله را آغاز کردند. طنز ماجرا هم همین بود که ما نظامیها میدانستیم که این اقدام یک حماقت نظامی است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، هفدهمین شب طنز انقلاب اسلامی با عنوان «نطنز» عصر روز گذشته به همراه اجرای برنامههایی نظیر شعرخوانی طنز، استندآپ کمدی و ترانه خوانی طنز از سوی باشگاه طنز و کاریکاتور دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب (سرچشمه) برگزار شد.
محمدرضا شهبازی به عنوان مجری، اجرای این برنامه را بر عهده داشت. هفدهمین شب طنز انقلاب اسلامی با شعرخوانی طنز محمد محمدی آغاز شد. محمدی، شعر طنز خود را با موضوع سازمان منافقین، قرائت کرد که بخشهایی از آن را ادامه میخوانید:
کور و کریم حوصلهی شرح قصه نیست
فرمانبریم حوصلهی شرح قصه نیست
افسارمان بدست سعودی و یو اس (US) است
از بس خریم حوصلهی شرح قصه نیست.
چون خائنیم و پست به هر جا که میرویم
تاج سریم حوصلهی شرح قصه نیست
ما در وطن فروشی و خوش خدمتی به غرب
نوآوریم حوصلهی شرح قصه نیست
در ادامه برنامه نوبت به شعرخوانی افشار جابری، رسید. جابری، شعر طنز خود را در قالب توصیههایی به شاعران تازه کار برای دیده شدن در محافل ادبی روشنفکری قرائت کرد که بخشهایی از آن را ادامه میخوانید:
بنویس سقف خانه به تاراج رفته است
دیوار چین کپی شده از طاق کسروی
باید سریع روی بیاری بدون توپ.
چون مهدویکیا سر وقتش به تکروی
دور از نگاه مهدوی و عیسوی بمان
میلی نشان بده شده یککم به موسوی
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
محل تشییع پیکر حسین آهی تغییر کرد/وداع با پیشکسوت رادیو از مقابل مسجد بلال
مدیر روابط عمومی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران گفت: بنا به دلیل اینکه مرحوم آهی از پیشکسوتان عرصه رادیو بوده است، با هماهنگی با حوزه هنری مقرر شد که مراسم تشییع پیکر این هنرمند صبح فردا ساعت ۱۰ از مقابل درب مسجد بلال صدا و سیما انجام شود.
حامد فاتحی مدیر روابط عمومی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون تغییر مکان تشییع پیکر مرحوم "حسین آهی" گفت: ابتدا قرار بر این بود که فردا ساعت ۱۰ صبح مراسم تشییع هنرمند پیشکسوت مرحوم حسین آهی از مقابل حوزه هنری انجام شود.
وی در همین راستا ادامه داد: بنا به دلیل اینکه مرحوم آهی از پیشکسوتان عرصه رادیو بوده است، در هماهنگی که با حوزه هنری داشتیم مقرر شد که مراسم تشییع پیکر این هنرمند صبح فردا ساعت ۱۰ از مقابل درب مسجد بلال صدا و سیما انجام شود و همچنین مراسم ترحیم وی شنبه دوازدهم مرداد ساعت ۱۴ در مسجد بلال برگزار گردد.
گفتنی است حسین آهی پس از سالها مبارزه با بیماری سرطان غدد لنفاوی دیروز و در سن ٦٥ سالگی درگذشت.
حسین آهی متولد ۱۳۳۲ تهران، فرزند استاد علی آهی، شاعر و پژوهشگر ایرانی است که مدتها به اعتبار و احترام پدر شاعرش «ابن آهی» تخلص میکرد، تحصیلات مقدماتی را در تهران گذراند و پس از تسلط بر زبانهای فارسی، عربی، پهلوی و آلمانی، در علومی مانند صرف، نحو، منطق، نجوم، فقه، اصول عروض و کلام نیز صاحبنظر شد.