صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

منتقدانی که می‌گویند گاندو را ندیده‌اند چطور دقیق در موردش نظر مى‌دهند/ما هیچ گرایشی به سمت و سوی خاصی نداریم

۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸:۴۶
کد خبر: ۵۳۷۸۴۵
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
کارگردان سریال گاندو گفت: بسیاری منتقدان از همان روز اول ادعا داشتند که ما سریال را نمی بینیم، اگر نمی بینید چطور تا این حد دقیق نظر می دهید؟، اگر هم سریال را می بینید خواهشاً با دقت اثر را ببینید، برخی از منتقدان اعتقاد داشتند که ما کنایه زده و به قصد تهدید و تخریب، سریال ساخته ایم که در اصل به هیچ عنوان این چنین نبود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، «جواد افشار» کارگردان، «آرش قادری» نویسنده و «مجتبی امینی» تهیه کننده سریال تلویزیونی گاندو با حضور در پیرامون حواشی و متن این سریال، همچنین ساخت فصل دوم آن به گفت‌وگو نشستند.

به گفته عوامل سریال گاندو، نشست خبری این سریال در ، آخرین مجموعه گفت‌وگوهای عوامل این سریال با اهالی رسانه خواهد بود. 

جواد افشار از جمله کارگردانانی است که طی سالهای گذشته امضای مشخصی را در عرصه سریال سازی برای خود به ثبت رسانده و به طور معمول ساخته هایش با استقبال خود مخاطبان روبرو بوده است. 

آنام، برادر، کیمیا، مادرانه، لبه آتش، گل یا پوچ، سی‌امین روز و پول کثیف از جمله مهمترین آثار افشار در عرصه سریال به حساب می آیند، اما به تازگی با ساخت سریال تلویزیونی گاندو بیش از پیش در مرکزیت اخبار قرار گرفته و این اثر نیز از سوی مخاطبان مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است. 

جواد افشار در کودکی با تعزیه خوانی و سپس با تئاتر آشنا شد. در سال ۱۳۶۳ در سن ۱۶ سالگی نخستین بار کارگردانی را با ساخت یک فیلم کوتاه تجربه کرد. در سال ۱۳۶۹ به دانشگاه صدا و سیما راه یافت با دریافت مدرک کارشناسی کارگردانی فارغ‌التحصیل شد. در ادامه به عنوان دستیار کارگردان در فیلم مسافر ری به کارگردانی داوود میرباقری فعالیت‌های خود را پی گرفت.

او در دوران دانشجویی چند فیلم کوتاه ساخت، از جمله فیلم کوتاه ۱۶ میلیمتری «زنبورک» که در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی شرکت کرد و جوایزی کسب نمود. وی در سال ۱۳۷۶ نخستین فیلم بلند داستانی خود را با عنوان «پایی برای پرواز» ساخت و در سال ۱۳۷۹ نخستین سریالش را با نام «غروب بی پایان» کارگردانی کرد.

به همین مناسب خبرنگار گروه فرهنگی با حضور جواد افشار در طی گفت‌وگویی با وی به بررسی مسائل پیرامون حواشی بوجود امده برای سریال گاندو و همچنین احتمال ساخت فصل دوم سریال گاندو پرداخته است. 

میزان: سریال گاندو نسبت به سایر آثار شما با نقد و نظرات بسیار زیادی روبرو شد، نظر شما در قبال این حجم از بازخوردها نسبت به یک اثر تلویزیونی چیست؟

افشار: ما برخلاف سالهای گذشته که یک سریال ساخته، پخش و پس از آن بازخوردهای آن منعکس می‌شد، تصور می‌کنم این نوع از بازخوردها که در قبال سریال گاندو و اخباری که از آن منتشر شد کاملاً بی سابقه بود، جالب آنجاست که مدت‌ها از پخش سریال گذشته و همچنان بازخوردها ادامه داشته و حتی تب و تاب آن بیشتر هم شده است. 

میزان: دلیل اصلی حاشیه سازی ها علیه گاندو را در چه عاملی می‌بینید؟

افشار: حال باید دید چرا این سریال تا این حد خبرساز شده است، بخشی از آن به ظرفیت اثر بر می گردد و بخشی نیز معطوف به حواشی متفاوتی است که گاندو به همراه داشت؛ من در هر دو صورت اشکالی نمی بینم اما برخی اصرار دارند بر اساس ذهنیات خودشان و برداشت هایی که از کار داشته اند موضع اثر را به نفع خودشان تغییر دهند.

میزان: پس شما معتقدید که گاندو به هیچ وجه جناحی نبوده است؟

افشار: در حالی که مواضع سریال گاندو کاملاً مشخص، شفاف و صادق بوده است، مواضع سریال گاندو به هیچ عنوان حزبی و یا جناحی نبوده است، این دوستانی که حاشیه ایجاد کردند می توانند دوباره سریال را نگاه کنند تا ببیند که ما هیچ گرایشی به سمت و سوی خاصی نداریم.

ما یعنی تیم سازنده گاندو تلاش کردیم که کاملاً صادقانه هیچ گرایشی نداشته و تماماً حرفی ملی مردمی بزنیم، بنابراین اگر کسانی در صدد هستند که به نفع خودشان از اثر سوء برداشت داشته باشند مطمئناً اشتباه می کنند، من از دوستان خواهش می کنم سریال گاندو را بهانه مواضع خود نکنند.

میزان: آیا مخاطب هر آنچه در گاندو می‌بیند براساس واقعیت‌ها بوده است؟ 

افشار: بله کاملا ، سریال گاندو اثری نمایشی بر اساس یک پرونده واقعی بوده است، این سریال بنا بر هر اثر نمایشی علاوه بر روایت واقعی یکسری داستان پردازی ها هم داشته که این اتفاق لازمه هر اثر دراماتیک است.

میزان: واکنش شخصی شما به حواشی سریال گاندو چیست؟ 

افشار: حواشی سریال گاندو گاهاً ما را رنجاند، البته در برخی مواقع ما را شگفت زده می کرد، از نظر من در بسیاری از حواشی شیطنت، اشتباه و سوء برداشت صورت گرفته است، در حالی که ما هیچ وجه به دنبال حاشیه سازی نبودیم. 

میزان: آیا با وجود تمامی مشکلات فصل دوم گاندو ساخت خواهد شد؟

افشار: در خصوص اینکه سریال گاندو ۲ ساخته شود فقط ما تصمیم گیرنده نیستیم، ما بخشی از ماجرا هستیم، اثر سفارش دهنده، نویسنده و تلویزیون در ساخت آن مشارکت داشته است، پس من به عنوان کارگردان نمی‌توانم به قطعیت تصمیم به ساخت گاندو ۲ بگیرم و این نیازمند یک هماهنگی و خواست کلی است.

حال باید دید آیا برای ساخت گاندو ۲ تصمیم و جدیتی وجود خواهد داشت یا نه، اگر این خواسته وجود داشته باشد تازه باید آن را بررسی کرد، شاید گاندو ۲ ساخته شود، اما من در آن حضور نداشته باشم، همه این‌ها مراحل بعدی است، اما امیدوارم براساس مطالبات و بازخورد‌های مردمی سریال گاندو ۲ ساخته شود.

میزان: با توجه به استقبال فراوانی که گاندو داشته، آیا ساخت فصل دوم آن ریسک نیست؟

افشار: از نظر من گاندو ۲ می‌تواند با همان جذابیت فصل اول ساخته شود، بدون شک ساخت گاندو ۲ بسیار سخت است و ما این سختی را دوست داریم، ساخت سریال گاندو مانند یک ماراتن سخت است، اثری که اقتدار امنیت ملی و شیوه برخورد با خائنین به مملکت را نشان می‌دهد بدون شک برای ساخت مراحل سختی را پشت سر خواهد گذاشت، به اعتقاد من داستان گاندو به هیچ عنوان پایانی ندارد.

میزان: در مورد نقدهایی که به برخی از قسمت های سریال وارد شد چه واکنشی داشتید؟

افشار: بسیاری منتقدان از همان روز اول ادعا داشتند که ما سریال را نمی بینیم، اگر نمی بینید چطور تا این حد دقیق نظر می دهید؟، اگر هم سریال را می بینید خواهشاً با دقت اثر را ببینید، برخی از منتقدان اعتقاد داشتند که ما کنایه زده و به قصد تهدید و تخریب، سریال ساخته ایم که در اصل به هیچ عنوان این چنین نبود.

حاضرم به قرآن کریم قسم بخورم که ما دیالوگ هایی را از روی دلسوزی برای مقامات دولت نوشته ایم، زیرا از بسیاری از مقامات دولت حمایت کرده بودیم که اگر برخی از منسوبین و یا آقازادگان آنها خطایی انجام می دهند در صورتی که آن مقام دخالتی در آن نداشته باشد نباید وی را شماتت کرد، مثال ما هم پسر نوح بود، حتی در فیلمنامه دیالوگ داریم که اگر فردی از نزدیکان مقامات خطایی می کند نباید آن خطا را به پای آن مقام نوشت.

 

میزان: با وجود نگاه فراجناحی شما باز هم گاندو با حواشی فراوانی روبرو شد، دلیل این امر چه بود؟

افشار: متاسفانه با وجود تمام تمهیداتی که ما برای فراجناحی شدن اثر اندیشیده بودیم، این دوستان فشارهایی را وارد کردند که در پایان به حذف برخی سکانس ها انجامید، سکانس‌هایی که اتفاقاً برای حمایت از خودشان در اثر لحاظ شده بود، متاسفانه این حذفیات شائبه های بیشتری رقم زد.

آیا این جمله به کسی بر می خورد که در سریال گفته ایم اگر آقازاده ای خطا می کند نباید آن را پای پدرش گذاشت و باید جداگانه بررسی شود، آیا باید به خاطر اشتباه آقازاده آن مقام تضعیف شود؟ قطعا اینطور نباید باشد، این مواضع در سریال گاندو به شدت شفاف گفته شده است.

از نظر من برخی حاشیه سازی می‌کنند و اگر نه موضع ما کاملاً صادقانه و مشخص بود، این حاشیه سازان دوست داشتند این حواشی به وجود بیاید و اگر نه قطعاً می دانند که یک سریال برای پخش از فیلترهای مختلفی گذشته و اصلا اجازه توهین به کسی را ندارد، باور کنید که در ساخت گاندو به خود جیسون رضاییان هم برنخورد، نمی دان چرا عده ای این وسط تا این حد کاسه داغتر از آش شدند.

در ادامه می‌توانید گفت و گوی نویسنده و تهیه‌کننده سریال «گاندو» را در لینک های زیر بخوانید:

مجتبی امینی: گاندو یک اثر فراجناحی و ملی بود

آرش قادری: اضافه شدن برخی سکانس‌ها برای روشنگری بیشتر در «گاندو»  



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *