حضور چهرهها ربطی به رونق تئاتر ندارد/تئاترهای خصوصی تبدیل به بنگاه شدهاند
اتابک نادری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی در خصوص فعالیتهای اخیرش در عرصه بازیگری گفت: پس از سریال «گاندو» به کارگردانی جواد افشار و تهیهکنندگی مجتبی امینی که بهتازگی پخش آن از شبکه ۳ به پایان رسید، سریال «سلام آقای مدیر» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا توانا و تهیهکنندگی منوچهر شاهسواری از شبکه ۲ را در حال پخش دارم.
وی در همین راستا ادامه داد: در حوزه تئاتر نیز نمایش «مغازه خودکشی» نوشته باقر سروش که از رمانی به همین نام نوشته «ژان تولی» اقتباسشده است را به کارگردانی علیرضا مهران و تهیهکنندگی سحر مختار زادگان را تا آخر مرداد در تئاتر شهرزاد بر روی صحنه دارم و همچنین مشغول به تمرین نمایش «بازرس» به کارگردانی شهرام مقصودی هستم که قرار است در نوزدهمین دوره جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی از ۲۰ تا ۲۶ مرداد روی صحنه برود و پس از جشنواره، اجرای عمومی خواهد داشت که من در کنار هنرمندانی مانند آناهیتا همتی، افشین هاشمی و ... به ایفای نقش میپردازم.
بازیگر سریال «گاندو» در خصوص نمایش «مغازه خودکشی» و نقش خود در این مجموعه اظهار کرد: این تئاتر دارای موضوع جذابی است و داستان شهری را روایت میکند که مردمانش ناامید هستند و انگیزه زندگی ندارند و مغازهای در آن شهر است که ادوات خودکشی میفروشد و من در این نمایش، نقش معلم عاشقپیشه ناامید را بازی میکنم و از بازیگران این نمایش میتوان به وحید آقاپور، نوشین تبریزی، سوسن مقصودلو، سحر مختار زادگان، احسان سخی، فرهاد رشیدی، سامان میرحسینی، یاشار نادری و ... اشاره کرد.
وی در ادامه در خصوص سریال «سلام آقای مدیر» و نقش خود در این مجموعه اظهار کرد: داستان این مجموعه تلویزیونی در مورد مدرسهای قدیمی است که این مدرسه، یک مدیر جوان و جدید دارد که «روزبه حصاری» ایفای این نقش را به عهده دارد و قصه حول مشکلات زندگی فردی دانشآموزان این مدرسه میچرخد که در این بین من و «داریوش فرهنگ» نقش دو معاون این مدرسه را به عهده داریم و بسیار خوشحالم که کار مورد استقبال بینندگان قرارگرفته است و مردم در بیرون اظهار لطف میکنند و عموماً قصه را باورپذیر تلقی کردند و قصه را همراهی میکنند.
مدیر اسبق مجموعه تئاتر شهر در خصوص مهمترین مشکل حوزه تئاتر اظهار کرد: بنده به عنوان فعال حوزه تئاتر و به عنوان کسی که سابقه مدیریتی در حوزه تئاتر داشتم باید بگویم که مشکل تئاتر ایران نه بودجه و نه سالن است و مشکل اصلی آن این است که نگاه سازمانی و نگاه برنامهریزی شده در تئاتر وجود ندارد و هیچ ارگانی نیست که بخواهد تئاتر را پیش ببرد و برنامهریزی کند؛ ما نه تئاتر خصوصی داریم و نه تئاتر دولتی به این دلیل که ما ساختار تئاتر نداریم و هیچ کمپانی تئاتری نداریم و یکشبه کمپانی تئاتر داریم که تئاتر مستقل در حال انجام آن است چراکه سالنی دارد و کارکردش مشخص است حتی در تئاتر دولتی هم ساختار مشخصی نداریم و مثالی زدم که مثل یک پایانه است که اتوبوس مسافرانش را سوار میکند و میرود و بعد اتوبوس دیگری میآید، تئاتر شهر به عنوان بزرگترین تئاتر دولتی محصولات متفاوتی را ارائه میدهد.
نادری در ادامه تصریح کرد: مدیریت تئاتر در تولید تئاتر هیچ نقشی ندارد و از آن بدتر تئاترهای خصوصی که تبدیل به بنگاه شدهاند و همه زمانبندیشده، کار میکنند، یک اجرا تمام میشود و نیم ساعت پس از آن اجرای دیگر آغاز میشود و یک سالن در اختیار ۳ گروه است و این چیزی بود که من همیشه در زمان مدیریتم با آن مشکل داشتم چراکه گروه نباید شخصیت خود را از دست بدهد و اصولاً پیکره سازمانی در تئاتر ایران نداریم.
بازیگر نمایش «بازرس» در پایان در خصوص حضور افراد چهره سینمایی در عرصه تئاتر که اخیراً باب شده است خاطرنشان کرد: از نظر من حضور چهرهها ربطی به رونق تئاتر ندارد چرا که تئاتر ذات کامل یافته خودش را دارد، تئاترهایی بودند که کلی بازیگر چهره در آن حضور داشت، اما درآمدش کفاف هزینه سالن را هم نمیداد و همانطور که تئاتری را دیدهایم که چهرهای در آن نبوده، اما فروش خیلی خوبی داشته است، چراکه تئاتر ذاتاً خوب است البته که نمیشود منکر تأثیر حضور چهرههای سینمایی شد، ولی من معتقد بر این نیستم که صرفاً حضور چهرهها به رونق تئاتر کمک میکند.