گاندو یک اثر فراجناحی و ملی بود/تنها ۵ درصد از توانایی امنیتی کشور در سریال گاندو نشان داده شد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، مجتبی امینی سالهاست در سینما و تلویزیون فعالیت مستمر داشته اما این روزها به واسطه تهیه سریال گاندو در صدر محافل خبری قرار گرفته است.
«مجتبی امینی» در آثاری همچون «داماد خجالتی»، «رسوایی»، «تو و من»، «شکارچی شنبه»، «شیر و عسل»، «دل شکسته»، «دختر میلیونر»، «چند تار مو»، «آوازخوان»، «ازدواج غیابی»، «چراغهای ناتمام»، «بدون مرز»، «به تهران خوش آمدید»، «آفریقا»، «فرشتگان قصاب»، «گامهای شیدایی»، «گیرنده»، «خاک و آتش»، «موج سوم»، «سینه سرخ» به عنوان «بازیگر»، «تهیهکننده»، «مدیر تولید» و «روابط عمومی» حضور داشته است.
سریال تلویزیونی گاندو به تازگی پخش خود در تلویزیون را به پایان رسانده است، پخش این سریال حواشی فراوانی را در پی داشته است، به همین مناسب خبرنگار گروه فرهنگی با حضور مجتبی امینی در طی گفتوگویی با وی به بررسی مسائل پیرامون این حواشی و همچنین احتمال ساخت فصل دوم سریال گاندو پرداخته است.
میزان: ساخت سریال گاندو بر اساس یک دغدغه شخصی شکل گرفت و یا از سمت نهادی خاص پیشنهاد شد؟
امینی: کلیت موضوع و ساخت سریال گاندو بر اساس یک دغدغه شکل گرفته است، این دغدغه به شرایط و وضعیت فعلی کشور بر می گردد، اینطور نبود که ما بخواهیم یک سریال پلیسی - جاسوسی بسازیم و بعد از آن به سراغ سوژه برویم.
میزان: پس موضوعات مختلفی در میان بود و در این میان پرونده جیسون رضاییان انتخاب شد؟
امینی: شاید بالای هزار پرونده جذاب وجود دارد که همگی قابلیت دراماتیزه و یا نمایشی شدن دارند و می توان از آنها سریالها یا فیلم های بسیار خوبی را تولید کرد، چنین پرونده های خوب و جذابی در دستگاه های امنیتی بسیار موجود است.
میزان: دلیل اصلی انتخاب سوژه سریال گاندو چه بود؟
امینی: مردم دلیل اصلی بودند، یک عقل جمعی به این نتیجه می رسد که در حال حاضر چه چیزی مردم را آزار داده و ما باید چه اتفاقی را شفاف سازی کنیم، مطالبه گری مردمی در کنار خرد هنرمندانه و جمعی است که سوژهای همچون پرونده جیسون رضاییان را برای ساخت یک سریال انتخاب می کند.
گاندو صدای در گلو مانده مردم و برگرفته از دغدغه های جامعه بود، درام و داستان سریال گاندو توانست پیام و دغدغه های مردم را به گوش برخی مسئولین برساند زیرا این سریال جنسی از مطالبه گری داشت، انتخاب سوژه جیسون رضاییان برای ساخت سریال گاندو به دلیل مجموعه مطالبی بود که گفتم.
میزان: حضور آرش قادری و جواد افشار تا چه حد در این پروژه موثر بود؟
امینی: بدون شک تاثیر بسیار زیادی داشت، از انصاف نگذریم گروه بسیار خوبی در سریال گاندو حاضر بود، آرش قادری سالها در مجموعه های مختلف قلم زده و خدا را شکر حضور وی اطمینان خاطری در بخش نویسندگی به ما داد، از سویی جواد افشار از لحاظ خلوص نیت و اعتقاد به این اثر زبان زد بود، شاید یک کارگردان به دلیل مالی پروژه ای را قبول کند و کم پیش می آید کارگردانی چنین پروژه ای را کارگردانی کرده و پای اعتقاد و ساخته خود بایستد.
میزان: گاندو تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟
امینی: کلیه چارچوب های محتوایی داستان گاندو بر اساس مستندات واقعی بوده که به آرش قادری ارائه شده است، قادری بر اساس همین مستندات درام ماجرا را طرح ریزی کرده و در کنار آن خرده داستان هایی را برای جذابیت و نمایشی شدن اثر اضافه کرده است.
میزان: با سریال گاندو مردم آگاهی فراوانی نسبت به دستگاه های امنیتی پیدا کردند، نظر شما چیست؟
امینی: آنچه مردم درباره فوت و فنهای امنیتی در گاندو دیدند شاید ۵ درصد از توانایی امنیتی کشور هم نبود، ما بیشتر از این هم مجاز به نشان دادن توانایی امنیتی کشور نبودیم.
میزان: با وجود تمامی مشکلات، حواشی و فشارها اگر به عقب برگردیم باز هم فصل نخست گاندو را می سازید؟
امینی: اگر به گذشته باز گردیم قطعاً گاندو را با افتخار خواهیم ساخت، این اتفاق تنها در قبال من نیست و مطمئنم آرش قادری و جواد افشار و تک تک بازیگران هم همین نظر را دارند، با تمام فشارها و ناملایمات اگر میخواستیم بار دیگر گاندو را بسازیم مطمئن باشید که با قدرت بیشتری این کار را انجام می دادیم.
گروه سازنده گاندو تا حدی محبت مردم را دیده و شبانه روز مورد لطف آنان قرار گرفته اند و این محبت تا حدی است که خودمان را موظف به پیگیری مطالبات مردم می دانیم.
میزان: برخی شما را بعد از سریال گاندو به نام تهیه کننده سفارشی می نامند، آیا خودتان به این قضیه معتقد هستید؟
امینی: به عنوان تهیه کننده آثار متفاوتی را در کارنامه دارم، به عنوان مثال پروژه «آفریقا» هومن سیدی، «بدون مرز» ساخته امیرحسین صادقی یا دلشکسته از جمله آثاری هستند که در آنها حضور داشتم و اتفاقا گاندو اولین تجربه من در چنین ژانری بود، پس هیچکس نمی تواند به من برچسب بزند که تهیه کننده فلان ژانر خاص هستم، من در هر ژانری فعالیت می کنم به شرط اینکه در بدنه جامعه تاثیر گذار باشد.
میزان: آیا قصد ساخت نسخه سینمایی گاندو را دارید؟
امینی: سریال گاندو به سختی می تواند در سینما موفق شود، زیرا شاید نتواند ذائقه مخاطب سینمایی را به خود جذب کند، از نظر من این موضوع مخصوص تلویزیون است و شاید در سینما موفق نشود.
میزان: در حال حاضر تمامی اذهان عمومی در انتظار ساخت فصل دوم گاندو است، آیا این اتفاق خواهد افتاد؟
امینی: در حال فکر کردن برای ساخت گاندو ۲ هستیم، اما هنوز به جمع بندی نرسیده ایم، بدون شک گاندو ۲ ساخته میشود، اما اینکه با چه موضوعی ساخته شود هنوز مشخص نیست. مطمئن باشید برای ساخت گاندو ۲ تمامی معیارهای گاندو یک که در صدر آن مطالبات مردم است رعایت خواهد شد، اگر به این معیارها نرسیم شاید چند سال صبر کنیم.
میزان: آیا سوژه مشخصی برای فصل دوم گاندو در دست دارید؟
امینی: برای پروژه بعدی گاندو بیست سوژه روی میز داریم، اما هنوز به جمع بندی نرسیدیم، زیرا مردم از ما انتظار ساخت اثری با کیفیت را دارند، ما برای ساخت گاندو ۲ کاملا با وسواس عمل کرده و از هرگونه شتاب زدگی پرهیز میکنیم.
میزان: آیا حواشی و فشارها گاندو را از آنچه می توانست باشد دور کرده است؟
امینی: اتفاق بدی که در مورد حواشی وجود دارد این است که فشارهای زیادی روی سریال و سازندگان آن بود، گاندو به شدت مظلوم واقع شد زیرا حتی گاها جلوی بازپخش آن نیز گرفته می شد، عوامل این سریال از گفتوگو منع شدند.
میزان: برخی از این حواشی در مورد جهتدار بودن و به نوعی جناحی بودن گاندو تاکید دارند، تا چه حد این حواشی درست است؟
امینی: با قاطعیت می گویم که گاندو سریالی فراجناحی بود، گاندو به هیچ وجه قصد تخریب سمت و یا جناحی را نداشت و اگر در دیالوگی حرفی میزد، خود سریال در ادامه جواب آن حرف را می داد، گاندو سریالی کاملاً فراجناحی بود که با بی تدبیری برخی دوستان به حاشیه کشانده شد، این اتفاق در آخر به ضرر همین دوستان ختم شد.