اعتبارنامه شورایاران در صورت احراز تخلف باطل میشود/تهران به بیش از ۴۵۰ کیلومتر خط ریلی انبوه نیاز دارد
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، محسن هاشمی رفسنجانی در حاشیه صد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسی گزارش حسابرسی تلفیق سال ۹۳ شهرداری تهران اظهار کرد: گزارش حسابرسی تنها یک گزارش است و همانند طرح و لایحههایی که در شورای شهر مورد بررسی قرار میگیرد و به عنوان مصوبه ابلاغ میشود، نیست. در واقع بر اساس قانون شهرداریها و شوراهای شهر گزارش حسابرسی باید در صحن شورا مورد بررسی قرار گیرد. این در حالی است که تعداد بندهای گزارش سال ۹۳ نسبت به سالهای گذشته بیشتر بود و حسابرس منتخب شورا ۲۰۰ بند گزارش را برای قرائت به صحن آورده بود.
رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: در ابتدا، تردید داشتم که باید این گزارش به صورت کامل قرائت شود یا خیر، به همین منظور پس از بررسیهای لازم این موضوع محرز شد که متن کامل گزارش باید حتماً در صحن خوانده شود. به همین دلیل اجازه دادیم تا متن کامل در صحن قرائت شود. البته در گذشته هم چنین بوده است.
وی با تأکید بر اینکه گزارش حسابرسی قطعی نیست و تنها نظر حسابرس است، عنوان کرد: شهرداری باید گزارش خود را در پاسخ به نظرات حسابرس اعلام کند. در ادامه این گزارش در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار میگیرد و در نهایت مجدداً به شهرداری بازگردانده میشود تا شهرداری در مواردی که اختلاف نظر وجود دارد توضیحات خود را ارائه دهد. احتمالاً در جلسهای برای تعیین فرصت به شهرداری (یک یا دو ماهه) تصمیمگیری خواهد شد تا با توجه به اینکه گزارش مربوط به سال ۹۳ است و ممکن است برخی از موضوعات حل شده باشد شهرداری بتواند پاسخ مناسب را ارائه کند.
هاشمی با بیان اینکه پس از قطعی شدن گزارش آن را به کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر خواهیم فرستاد، اضافه کرد: اگر تخلفی احراز شود موضوع به هیأت نظارت داخل شهرداری ارائه خواهد شد و در آنجا حکم لازم داده میشود و در مواردی که نیاز به بررسیهای حقوقی، قضایی و کیفری باشد تخلفات به قوه قضائیه ارسال میشود. البته به طور کلی این گزارش نباید قطعی فرض شود، زیرا حسابرسان اساساً گزارشهای خود را قاطع و رک مطرح میکنند، اما مجری به طور حتم پاسخی دارد.
وی درباره آوردن برخی از اسامی در گزارش تلفیق سال ۹۳ تصریح کرد: گزارشهای حسابرسی در هیچ شرکتی مهر محرمانه ندارد و در واقع عملیات اگر به گونهای نباشد که موجب ایجاد خلل در امنیت شود عنوان محرمانه برای آن در نظر گرفته نخواهد شد. در شهرداری تهران هم عملیات محرمانهای انجام نمیشود.
هاشمی در پاسخ به سؤالی درباره نامه فرمانداری تهران برای بازگرداندن عوارض طرح زوج و فرد سال ۹۷ به شهروندان گفت: من هنوز نامهای از فرمانداری دریافت نکرده و از این موضوع مطلع نیستم.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه انتخابات به مناسبترین شکل و به صورت الکترونیکی برگزار شد، تصریح کرد: به دلیل اینکه انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد این امکان به وجود آمد که آراء سریعاً شمرده شود در حالی که در دوره قبلی به دلیل اینکه آراء به صورت دستی شمرده میشد مدت زمان بیشتری برای این امر لازم بود و اگر این رویه ادامه داشت به طور حتم ۲۵ روز برای اعلام نتایج اولیه زمان لازم داشتیم.
هاشمی با تأکید بر اینکه شکایتها در خصوص برگزاری انتخابات شورایاریها مورد بررسی قرار میگیرد، گفت: تا به این لحظه تعداد شکایتها زیاد نبوده است، اما پس از بررسی شکایتها لیست قطعی اعلام خواهد شد.
وی درباره اعتبارنامههای ارائه شده به شورایاران توضیح داد: اعتبارنامههایی که به شورایاران ارائه میشود پس از بررسی نهایی اگر مستنداتی مبنی بر تخلف ارائه شود اعتبارنامه باطل و نفر علیالبدل انتخاب میشود. البته لیست اسامی به مراجع امنیتی با تأخیر ارسال شد به همین دلیل فرصت کافی برای بررسی وجود نداشت، اما تا به حال تخلفی محرز نشده تا اعتبارنامهای باطل شود. در مجلس شورای اسلامی اگر نمایندهای نسبت به اعتبارنامه نماینده دیگری معترض باشد میتواند اعتراض خود را اعلام کند تا اعتبارنامه برای بررسی برود.
وی درباره آخرین وضعیت شکایت سازمان بازرسی پیرامون برگزاری انتخابات شورایاریها گفت: گویا این موضوع هنوز باز است و در دیوان عدالت اداری در حال بررسی است. اما از آخرین وضعیت آن مطلع نیستم.
هاشمی در واکنش به اظهارنظر رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره افزایش ترافیک در محدوده اجرای طرح کاهش آلودگی هوا توضیح داد: افزایش ترافیک در شهر تهران یک موضوع طبیعی است، چون سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو وارد مدار حملونقل میشود و به طور حتم ترافیک هم افزایش پیدا میکند. در بحث ترافیک در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا هم وضعیت به اینگونه است که مردم در ابتدا نسبت به اجرای این طرح آگاهی کافی نداشتند و به همین دلیل کمتر در این محدوده تردد میکردند. اما کم کم راههای دور زدن قانون را یاد گرفته و البته با استفاده از سیستمهای کامپیوتری آگاهی خود را افزایش دادند. پلیس راهور، معاونت حملونقل و دوربینهایی که در این محدوده نصب شدهاند باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند و این محدوده را پایش کنند.
وی درباره ادامه اجرای این طرح عنوان کرد: اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در شورای شهر تهران به تصویب نرسیده و مصوبه شورای ترافیک است اگرچه هر کدام از اعضا روی آن نظری دارند، اما به نظر من این روشها موقتی است و مسأله ترافیک تهران را حل نمیکند، باید حملونقل عمومی برای کاهش ترافیک تهران گسترده شود.
هاشمی درباره بازدید از خط ۷ مترو تهران نیز توضیح داد: همکاران ما در مترو مشغول فعالیت هستند، اما باید راهی پیدا شود تا اعتبارات بیشتری را به مترو تزریق کنند و برای این منظور مشاوران و پیمانکاران مجرب داخلی وجود دارند، اما مدیریتی برای تأمین اعتبار وجود ندارد. به همین منظور دولت محترم، آقای حناچی و معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران باید چارهای بیاندیشند تا بتوانند از اعتبارات فاینانس و همچنین ساخت مجتمعهای ایستگاهی برای تزریق اعتبار به مترو استفاده کنند.
رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر این نکته که در دوره شش ساله دولت روحانی هیچ فاینانسی به مترو تزریق نشده است، تصریح کرد: زمانی که در متروی تهران مشغول به کار بودم ۲ هزار میلیارد از مجتمعهای ایستگاهی که هزار میلیارد تومان امروز است اعتبار تأمین کردیم. تهران به بیش از ۴۵۰ کیلومتر خط ریلی انبوه نیاز دارد.