دلیل توقیف طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده چیست؟
این توقف، اما رنگ و بوی جدیدی دارد، زیرا گفته میشود که ترکشهای بیثباتی بازار خودرو، به بدنه ناوگان تاکسیرانی نیز خورده است و با وجود اینکه همواره بر اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تاثیر آن بر افزایش کیفیت زندگی شهروندان تاکید میشود؛ گویا مانعی جدی بر سر راه نوسازی قرار گرفته است. مانعی که در صورت عدم رسیدگی به آن در بلندمدت تاثیرات منفی خود را بر مدیریت ناوگان حمل ونقل عمومی میگذارد.
مرتضی ضامنی آخرین وضعیت طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی را تشریح کرد و گفت: در کنار مشکلات مربوط به عدم انجام تعهدات توسط شرکت خودروساز در اختصاص سهمیه مناسب به حوزه تاکسیرانی، چالش جدی دیگر و پیش روی طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی، قیمت خودرو است. در گذشته زمانی که قیمتی مصوب میشد تا پایان سال ثابت میماند، اما این روزها شاهد تغییر ماهانه قیمتها هستیم و خودروساز هر ماه موضوع افزایش قیمت را مطرح میکند.
وی ادامه داد: درخواست ما از همه مراجع مربوطه و دولت این است که حمایتهای لازم را در حوزه حمل و نقل عمومی داشته باشند تا به ثبات قیمت خودرو رسیده و به واسطه آن برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور تصریح کرد: افزایش قیمتها باعث شد که پژوی ۴۰۵،۶۶میلیون تومان و سمند حدود ۷۴ میلیون تومان شود و افزایش مجدد قیمتها در اردیبهشت ماه نیز این رقمها را برای پژو ۴۰۵ به ۷۲ میلیون تومان و برای سمند به حدود ۷۸ تومان رساند. در حقیقت این افزایش قیمتها زیاده بوده و اجازه برنامه ریزی را از ما سلب میکند. از طرفی نیاز دیگر این طرح، فراهم کردن تسهیلات برای این ناوگان در کشور است. برخی از شهرداریها به دنبال این هستند که یکسری امکانات را از محل اعتبارات شهرداریهای تامین کنند و سوبسیدهایی را در نظر بگیرند، ولی افزایش قیمت خودرو امکان استفاده از ظرفیتها فوق را نمیدهد.
وی با اشاره به اینکه با بازار خودروی بی ثباتی درگیر هستیم که اجازه دنبال کردن طرح ملی را نمیدهد، گفت: در برهههایی قیمت ارز بالا رفت و قیمت خودروها نیز به تبع آن افزایش یافت حال که قیمت ارز پایین آمده قیمت خودرو همچنان بالاست. موضوعات مرتبط با حوزه حمل و نقل عمومی و مشکلات نوسازی را مجددا به دولت منعکس کرده ایم.
ضامنی در پاسخ به این سوال که آیا امکان استفاده از خودروهای ارزانتر به جای سمند و پژو وجود دارد یا خیر گفت: پژو و سمند خودروهای داخلی بوده که کمترین وابستگی را به واردات دارند در نتیجه بهترین گزینه هستند. از طرفی خودروهایی دیگری که متناسب با ناوگان تاکسیرانی باشند قطعا قیمت بالاتری نسبت به پژو و سمند دارد. همچنین در یک دوره برلیانس و آریو را نیز وارد ناوگان تاکسیرانی کردیم، اما تولید این خودروها تقریبا نزدیک به صفر رسید، زیرا قطعات آن کاملا وارداتی بود.
با ادامه این روند یعنی توقف طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی و انباشت فرسودگی ناوگان تاکسیرانی، متضرران اصلی کسانی نخواهند بود جز مردم و این موضوع جز با همکاری دستگاههای مختلف قابل حل نخواهد شد.